Gå til innhold

Begynne å fotografere insekter med macro? Kritikk-tips

Anbefalte innlegg

Ser ganske fryktinngytende ut denne Løvtreløperen…den rørte på seg, så jeg skal være fornøyd med fokuset. Har stort sett ”macroet” planter som stort sett står i ro, ikke insekter. Vil gjerne ha noe kritikk og tips for insekter. Regner med det kan bli bedre når jeg får den Canon Life Size Converter jeg venter på.

post-92574-1210790735_thumb.jpg

Tv:1/400

Av: 5

ISO: 200

Canon EF 50mm Compact macro

RandiA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det var et stilig bilde, et nærportrett av en skummel liten sak. Det jeg tenkte på da jeg så bilde var at det kanskje ville vært finere med en annen (farget?) bakgrunn, muligens fordi insektet er grått.

Lenke til kommentar

Synes bildet bærer altfor stort preg av at det er digitalt innzoomet og croppet deretter.

Hvis du har planer om å fotografere insekter i fremtiden burde du gå for et makroobjektiv med litt lenger brennvidde. 100mm minst, og gjerne 150mm.

Lenke til kommentar
Jeg synes det var et stilig bilde, et nærportrett av en skummel liten sak. Det jeg tenkte på da jeg så bilde var at det kanskje ville vært finere med en annen (farget?) bakgrunn, muligens fordi insektet er grått.

Ikke gjort noe med fargene, den stod på hvit-grå dør.

RandiA

Lenke til kommentar
Synes bildet bærer altfor stort preg av at det er digitalt innzoomet og croppet deretter......

Innzoomet? :( Det er et fast-objektiv...tror det kan bli bedre med den Converteren jeg har bestilt jeg. Ellers får jeg holde meg til blomstene :yes: Objektivet var OK til det...

RandiA

Lenke til kommentar

Du traff brukbart med fokus - ettersom det er såpass lite å gå på. Du vil komme nærmere når du får på konverteren. Men da må du nok øke blenderen, for det blir enda mindre fokus.

Forslaget om å gå over til et annet macro-objetkiv bør du først vurdere hvis du virkelig blir bitt av insektsbasilllen. Dette gjelder særlig insekter som stikker fort avgårde.

Tom

Lenke til kommentar

Jeg fikk en temmelig liten edderkopp inn på rommet for et par dager siden. Putta'n i fryseren i et par minutter (i en boks selvfølgelig), så rørte den ikke akkurat på seg etterpå. Langt lettere å fotografere den da, skal jeg love deg. Apropo insekter som stikker fort avgårde altså.

Lenke til kommentar
Forslaget om å gå over til et annet macro-objetkiv bør du først vurdere hvis du virkelig blir bitt av insektsbasilllen. Dette gjelder særlig insekter som stikker fort avgårde.

Tom

Ja, Tom...jeg skal prøve å være litt nøktern nå :innocent: , og jeg tror det klerer seg til mitt bruk ja. (Alle objektivene går faktisk nedi sekken også )

IceFox: Putta'n i fryseren i et par minutter (i en boks selvfølgelig), så rørte den ikke akkurat på seg etterpå. Langt lettere å fotografere den da
...uff nei, :( ..det tror jeg ikke er min greie :!:

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...