Nistelrooy Skrevet 8. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2008 Men over til et annet spørsmål: Siden jeg kjøpte den Zalman-vifta skal jeg ikke bruke den vifta som følger med cpu'en da? Sorry at jeg spør, men jeg har null peiling på data, og han som skal montere den var usikker. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Jeg fant ikke Zalman-vifa du snakker om i handlevogna di, men regner med det er en 120x120mm vifte vi snakker om (samme diameterstørrelse som den som følgte med Noctua-kjøleren). I såfall kan du montere den på en av de ledige vifteplassene i kabinettet, feks foran HDD-brønnene nederst foran på kabinettet, slik at du får luft utenfra inn til HDDene. Lenke til kommentar
Nistelrooy Skrevet 8. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2008 Nei, nå er det jeg som roter her. Det er jo selvsagt ingen Zalman-vifte, men en Noctua. Den her. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Ah, du lurer på om du skal bruke kjøleren som kom i boksen med prosessoren (det man kaller for boxed-kjøleren) når du har kjøpt Noctua NH-U12P?? Isåfall: Nei, det får du ikke plass til gitt. Det er kun plass til én CPU-kjøler pr. CPU-sokkel. Ville tatt vare på Intel-kjøleren som backup fordet. Lenke til kommentar
Kaffesau Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 (endret) Tror jeg slenger meg på her jeg gitt. Er ute etter en ny gaming-pc, og handlevogna er nesten ferdig, men fortsatt noe som jeg kan fikse på tror jeg. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=74233 - Skal jeg ha 9800GTX eller 8800GTS ? - Skal jeg ha et HK med; Intel P35, Intel P45, X38 eller X48 ? hvis noen kan kommentere andre deler fra handlevogna hadde også det vært supert =] EDIT: hvis jeg skal ha nytt tastatur, burde jeg gå for ( og hvorfor ): Logitech G15 eller Saitek Cyborg Keyboard Endret 9. juni 2008 av Kaffesau Lenke til kommentar
Nistelrooy Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 Ah, du lurer på om du skal bruke kjøleren som kom i boksen med prosessoren (det man kaller for boxed-kjøleren) når du har kjøpt Noctua NH-U12P?? Isåfall: Nei, det får du ikke plass til gitt. Det er kun plass til én CPU-kjøler pr. CPU-sokkel. Ville tatt vare på Intel-kjøleren som backup fordet. Ja, akkurat det jeg lurte på. Takk skal du ha. Lenke til kommentar
Kaffesau Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 I kabinettet jeg har tenkt å kjøpe er det 4 vifter, er det da vits å kjøpe en ekstra vifte? Lenke til kommentar
Nistelrooy Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 Nå har vi satt sammen hele PC-en, men har fått et problem. CPU'en blir altfor varm. Det kan virke som om kjølepastaen ikke virker. Hva skal vi gjøre? Lenke til kommentar
Phinex Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Nå har vi satt sammen hele PC-en, men har fått et problem. CPU'en blir altfor varm. Det kan virke som om kjølepastaen ikke virker. Hva skal vi gjøre? tok du typisk alt av kjølepasta på ? eller hvor mye tok du sånn ca ? skrapte du av det gamle hvite for den nye, eller fortell hva du gjorde .. Lenke til kommentar
Nistelrooy Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 Tok først på litt, men så over hele. Men temperaturen stiger som bare det... Lenke til kommentar
Nistelrooy Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 Hmm. Man skal fjerne noe fra kjøleren eller noe sånt, men vet ikke hva? Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Hmm, det er litt vanskelig å følge deg i det du skriver her, men skal gjøre et forsøk. Når du skal påføre kjølepasta, er det viktig at du hverken bruker for mye eller for lite. Her er det viktig å huske at direkte kontakt mellom CPU og kjøler er det ideelle, og at pastaen kun skal utgjevne mellomrom som oppstår som følge av ujevnheter i overflaten på heat-spreaderen (lokket) på CPUen og sokkelen på kjøleren. En titt på undersiden av kjøleren som fulgte med CPUen gir en indikasjon på hvor lite som skal til - du skal nok bruke mindre enn det som er påført der. Det er for øvrig normalt at det tar et par timer før kjølepastaen begynner å virke optimalt. Tror nok ikke du behøver å fjerne noe fra kjøleren, bare sørg for at sokkelen er ren og pen. Rengjør den evt. med noe isopropanol eller annen alkohol som ikke etterlater rester. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Tror jeg slenger meg på her jeg gitt. Er ute etter en ny gaming-pc, og handlevogna er nesten ferdig, men fortsatt noe som jeg kan fikse på tror jeg. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=74233 - Skal jeg ha 9800GTX eller 8800GTS ? - Skal jeg ha et HK med; Intel P35, Intel P45, X38 eller X48 ? hvis noen kan kommentere andre deler fra handlevogna hadde også det vært supert =] EDIT: hvis jeg skal ha nytt tastatur, burde jeg gå for ( og hvorfor ): Logitech G15 eller Saitek Cyborg Keyboard Det ser bra ut det der. Jeg ville valgt et P35-hovedkort til det oppsettet. X48s fortrinn er at det støtter 1600MHz FSB, kontra 1333MHz på P35 og X38. Men siden CPUen du har valgt kjører på 1333MHz, så er det lite vits å velge X48. X48 og X38 har ellers den fordelen at de gir full støtte for Crossfire, dvs at man kan kjøre med to Radeon-kort uten at man opplever begrensninger på PCI-E-hastigheten. En del P35-kort støtter også Crossfire, men da ikke med full hastighet. Nå har du valgt Geforce-skjermkort, hvilket vil si at Crossfire ikke er aktuelt uansett, og jeg ville derfor valgt et godt P35-kort i ditt tilfelle. Abit IP35 eller Asus P5K er nok de beste valgene, skjønt kortene til Gigabyte også skal være gode (men husker ikke hvilke). Jeg hadde valgt 9800GTX hvis du har penger til det, men 8800GTS 512MB er slett ikke noe dårlig valg heller. Lenke til kommentar
Nistelrooy Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 Det er vel egentlig ingen kontakt mellom kjøler og cpu. Sikkert det som er problemet? Derfor vi prøvde med mer pasta, men det så ikke ut til å funke så bra det heller. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Tror du skal prøve å få tatt noen bilder av greiene for å få mer hjelp. Har han kompisen din god greie på data? Lenke til kommentar
Nistelrooy Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 Skal prøve å få ordna bilder hvis vi ikke får det til i dag. Det er broren min som hjelper meg, han har ganske god greie på det sånn jeg har forstått det, men dette klarte han ikke helt. Men jeg skal også spørre faren min om han kan se på det k kveld, siden han jobber med noe som ikke ligger så langt unna det her. Forresten: Vi starter opp PC-en, går inn der man ser temperaturer også ser på CPU temperature. Den starter på 60 grader, før den stiger opp mot nesten 90 før vi slår av PC-en. Skal ikke temperaturen ligge på omtrent 60 grader? Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Det er med andre ord i BIOS du finner de tempraturene? 60 grader ved oppstart høres høyt ut. Du er sikker på at dere har montert kjøleren riktig? Anandtech.com har en test av kjøleren som kanskje kan være til hjelp: http://www.anandtech.com/casecoolingpsus/s...?i=3268&p=3 Lenke til kommentar
Nistelrooy Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 Ja, det er i BIOS. Problemet er lokalisert i hvertfall. Kjøleren var feilmontert, men problemet blir fikset nå. Regner med at det ordner seg nå da. Lenke til kommentar
Nistelrooy Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 Jadda. Nå er temperaturen 32 grader, ikke mellom 80 og 90. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Det var godt å høre. Grattis! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå