Gå til innhold

Mobilt bredbånd og ruter

Anbefalte innlegg

For tiden har jeg mobilt bredånd fra ICE hvor jeg fikk en trådløs ruter samt en uteantenne siden jeg bor litt i skyggen av antenna (NMT450 nettet) På mine målinger får jeg ca 350-450 kbps med dette utstyret. Jeg så her om dagen at Tele2 lanserer mobilt bredbånd, og da jeg snakket med dem og etter de sjekket hvor jeg bodde, så mente dem at jeg kunne få hastigheter opptil 3,6Mb. Sånn gjennomsnittlig mente dem mellom 1,6 og opp. Dette er jo et mye bedre alternativ for meg, da jeg fremdeles bor for langt unna sentral til å få ADSL. Ulempen med Tele 2's alternativ for meg er som følger.

jeg har en nettverksskriver som er koblet direkte til ICE modemet. Derifra går det en lang kabel til en HUB som jeg har koblet til min forsterker (internettradio) min Blu-Ray spiller (oppdateringer og ekstramateriell via filmer) Da jeg snakket med Tele2 idag, forsto jeg at det ikke var mulig med deres USB modem og koble det likedan som nå. Derfor spør jeg her om det finnes noen løsning på det? Han sa dog at det muligens gikk an å gjøre noe med det, men han anbefalte det ikke.

Det jeg er ute etter er en trådløs ruter som jeg kan koble til USB modemet fra Tele2 på, slik at jeg får akkurat samme oppsett som nå. Jeg bruker en bærbar PC på nett (trådløst) og har en stasjonær PC stående ved TV'n som også har trådløst nettverkskort. Er dette i det hele tatt mulig å gjennomføre? Det med internettradioen og blu-ray kan jeg egentlig leve uten, men det hadde vært kjekt om det hadde fungert som nå, med tanke på printeren da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes flere routere hvor du kan koble ditt USB 3G modem, jeg har en Draytek 2800G hvor jeg har mitt Netcom USB 3G modem tilkoblet og det fungerer ypperlig, finnes også flere andre routere med denne funksjonaliteten, bla denne D-linken, finnes sikkert flere også

regner med det var noe slikt du tenkte på?

Lenke til kommentar
Det finnes flere routere hvor du kan koble ditt USB 3G modem, jeg har en Draytek 2800G hvor jeg har mitt Netcom USB 3G modem tilkoblet og det fungerer ypperlig, finnes også flere andre routere med denne funksjonaliteten, bla denne D-linken, finnes sikkert flere også

Stemmer det, akkurat slik jeg tenkte det. For å være helt sikker, du har altså USBmodemet i denne routeren, og da blir signalet sendt ut fra routeren da? slik jeg er vant med nå fra ICE sitt opplegg?

Lenke til kommentar

Stemmer det, akkurat slik jeg tenkte det. For å være helt sikker, du har altså USBmodemet i denne routeren, og da blir signalet sendt ut fra routeren da? slik jeg er vant med nå fra ICE sitt opplegg?

Helt korrekt. Jeg har kobla USB modemet inn i usb kontakt på routeren og kan da bruke den(routeren) som wlan accesspunkt, eller koble pcer til med kabel og signalene går gjennom routeren ja.

Lenke til kommentar

Helt korrekt. Jeg har kobla USB modemet inn i usb kontakt på routeren og kan da bruke den(routeren) som wlan accesspunkt, eller koble pcer til med kabel og signalene går gjennom routeren ja.

Kontaktet leverandøren, de fortalte at den aktuelle routeren som fungerte med Netcom og Telenor het Vigor2820 hvor får man kjøpt den, og hva koster den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...