Domize Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) Hallo, jeg har nettopp kjøpt fire deler for å oppgradere PC-en min: Skjermkort: Gainward GeForce 9800GTX CPU: Intel Core 2 Duo E8400 Hovedkort: Abit IP35 Pro RAM: Corsair TWIN2X Jeg skulle installere disse delene inn i det gamle oppsettet mitt: Kabinett: Cooler Master Wave Master PSU: Hiper Strømforsyning DVD: Sony DVD-brenner HDD: Samsung Spinpoint Lydkort: Creative SB Audigy 2 Etter å ha installert alt dette så bootet jeg PC-en, og viftene begynte, ga fra seg en lang bipelyd, så tre korte. Vi ordnet litt inne i kabinettet, så tydeligvis klarte vi å fikse det. Vi bootet igjen og kom helt opp til aktiveringen av Windows, kjørte gjennom det over telefonen, og var endelig inne. Vi begynte å installere HK's drivere, og restartet PC-en. Da begynte vi å installere neste driver, så plutselig skrudde PC-en seg av. Vi skrudde den på igjen, men den varte kun i ett minutt før det skjedde igjen. Vi gikk ned for å spise, kom opp igjen og prøvde. Plutselig måtte vi re-aktivere Windows. Den hadde tydeligvis ikke fått det med seg første gangen, så vi gjorde det på nytt, og kom helt frem til installering av skjermkortets drivere. Da tok den slutt igjen, og vi satt fast. Jeg prøvde igjen i dag, og den skrudde seg av under installasjonen av driveren. Dermed bestemte jeg meg for å prøve det gamle skjermkortet mitt, som sikkert brukte mindre strøm: Gammelt Skjermkort: XFX GeForce 7800GT Denne gangen varte det hele 15 minutter, og jeg kunne koble til nettet for å laste ned hele den nye driveren. Jeg fikk restartet den og alt, men plutselig så stoppet den igjen. Jeg har også prøvd å ta ut RAM'en, byttet posisjoner etc, men ingenting ser ut til å funke. Noen ganger står det også at skjermkortet ikke får nok strøm, selvom jeg har en 6 pin kabel fra PSU'en inn i den (Skjermkortet har to 6 pin slots da, er det et problem?) Jeg tror problemet ligger i at det blir for varmt i PC-en (Spessielt med tanke på CPU'en), eller at PSU'en min ikke tilfører nok strøm. Jeg har en heatsink og alle vifter på, og jeg er ganske sikker på at det er en stock kjøle pasta (thermal paste) som kom med CPU'en, men er ikke 100% sikker. En annen ting er at jeg har ingen 8 pins kabel til CPU'en, men bruker en 4 pin. Jeg sitter virkelig fast, og all slags hjelp er jeg takknemelig for. Domize Endret 14. mai 2008 av Domize Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) Kan godt være strømforsyningen ja, kan si det sånn at Hiper IKKE er blant mine topp ti ;-) Du bør også oppdatere bios. 8 pins powerkabel er ikke nødvendig, temp skal ikke være noe problem hvis dere har montert kjøleribba rikitg - bruke realtemp for å sjekke temp http://www.techpowerup.com/realtemp/ Det er risikabelt å oppdatere bios på ei ustabil maskin da men.... Endret 14. mai 2008 av PerUlv2 Lenke til kommentar
Domize Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 Ok, skal prøve å boote og se om jeg kommer inn på Real Temp. Ser ut som jeg kanskje må punge ut 500 kr igjen da... Er Corsair 550W eller Silver Power 600W verdt noe? De er på salg på komplett for øyeblikket,så. Silver Power: Silver Power PSU Corsair: Corsair Powersupply Hva menes med "NB! Bulk Version!"? Er dette en dårlig ting? Og hvordan oppdateres BIOS? (Sorry, det er dette feltet jeg virkelig ikke kan). Domize Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Corsair er kanonbra - noe av det beste som finnes. Bulk betyr at det sannsynligvis kommer i en plastpose uten manual. Forskjellige måter å oppdatere bios står forklart ganske enkelt litt bak i manualen. Lenke til kommentar
Domize Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 Den er grei. Er det noe problem da, å bestille bulk altså? Er det noe viktig som trengs i boksen/manualen? Og tror du 550W er nok (480 var jo "nok" sist gang! )? Skal nok bestille en PSU, men venter nok til Fredag hvor jeg da kan prøve en kamerat sin 500W/ringe kundeservice og se om de har noen svar også. Forresten, tror du 550W fra det annerkjente merket Corsair er bedre enn den mindre kjente Silver Power med 600W? Siden de er jo samme pris så tenkte jeg det var verdt å sjekke uansett. Domize Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Hadde valg Corsair fremfor Silver Power ja, men jeg hadde lagt i litt mer og gått for et litt større power, f.eks rundt 750w når jeg først skulle bytte Lenke til kommentar
Domize Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 Ouch, der gikk prisen opp med 1000 kr, ja... Da blir det vel bare mer jobb i sommer, men det er vel verdt det. NorthQ hadde en 850W til 956kr, men så hadde Thermaltake en 750W til samme pris. Hørt masse bra om Thermaltake, noen formening om det? Tror du en 650W fra Corsair ville funke og eller? Den ligger ihvertfall på omtrent 790 kr eller noe, som ihvertfall kutter ned 200 kr. Men, men, før noe valg er gjort får jeg prøve å finne ut om det er feilen. Igjen, takk for hjelpen PerUlv2! Domize Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 NorthQ er fy fy! Thermaltake Toughpower er bra, de er laget av CWT som også lager Corsair sine power over 650w. 650W Corsair holder helt greit. Lenke til kommentar
Domize Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 Ok, får holde meg unna NorthQ da! Spørs på hvor mye jeg får kjøpt PSU for, men er store sjanser jeg bare går for 650W fra Corsair. Uansett, setter pris på hjelpen. Domize Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå