Agrop Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) a) Om du har Automatsikring (B sikring) kan det være på grunn av start strømen av trafoen. Endret 12. februar 2009 av Agrop Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) Min teori: Lyspæren var på tur å ryke. Når du slo på strømforsyningen kom det en liten ekstra forstyrrelse på strømkursen, som i sin tur rev av glødetråden i lyspæren. Av og til kan wolfram-tråden falle mot andre deler av tråden i lyspæren og skape en kortslutning/overbelastning av kursen. Har opplevd slikt selv flere ganger, men forklaringen på hvorfor dette skjer er basert på min oppfatning av hva som kan være en fysisk mulig årsak. Mvh TMG (bilmekaniker) dæven! Skulle vært i kommentartråden ser jeg. Har raportert tabben min Endret 12. februar 2009 av The Metal God Lenke til kommentar
janingar Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Jeg har blitt inspirert av forsterkerprosjektet ditt og har fått lyst til å bygge meg en aktiv sub til stereoanlegget mitt men er usikker på hvor kraftig element jeg bør velge. Har opprettet en tråd her hvor jeg spør etter råd, men har fått dårlig respons. Så lurer på om du har noen gode råd Jan Ingar. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 19. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2009 Spennende har dessverre lite erfaringer med høyttalerelementer, men det bør det være nok av andre folk som har i det forumet du har postet i... denne forsterkerkretsen er forholdsvis enkel å bygge og delene koster heller ikke all verden, hvis 100 Watt RMS holder til sub'en din... vil du ha en kraftigere variant tror jeg det skal være kurant å bytte til kraftigere transistorer og hente ut kanskje så mye som 200 watt fra den. Ellers finnes det jo kraftigere forsterkere, bla. en 550 watts subforsterker på samme siden som den jeg har linket til, men til denne blir delene en del dyrere. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 (endret) Da sikringen ryker blir strømmen gjennom spolen "plutselig" 0, spolen søker å bevare den strømmen som gikk gjennom den og det blir derfor satt opp en stor spenning over spolen. Spørsmål a er vel allerede godt nok svart på. Kjekt prosjekt sånn ellers Endret 19. februar 2009 av Thorsen Lenke til kommentar
ventle Skrevet 20. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2009 Endelig, det er riktig svar på lyspære-spørsmålet Egenskapen ved spolen jeg hintet om tidligere er at strømmen gjennom en spole ikke kan endres momentant, men spenningen kan. Lenke til kommentar
janingar Skrevet 20. februar 2009 Del Skrevet 20. februar 2009 (endret) Takk for tipset! Er mange gode ideer der ser jeg. Har forhørt meg litt blant venner også. Tror jeg går for noe mellom 100 og 200 Watt RMS. Så har jeg litt å gå på. Jan Ingar. Endret 20. februar 2009 av janingar Lenke til kommentar
Demogorgon Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 sikringene dine gikk fyken på grunn av "innrush current" kunne sikkert forklart det for en 2-3 år siden, men sånn kan det gå Lenke til kommentar
ventle Skrevet 3. august 2009 Forfatter Del Skrevet 3. august 2009 Ny oppdatering var det noen som lurte på vekten? Sånn som den ser ut på de nyeste bildene ligger vi rett i underkant av 20 kg... Lenke til kommentar
duckers Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 I en idéel verden hadde en transistor vært i topp form selv om den så slik ut. Da hadde vi sluppet å tenke på varme fra prosessoren og hastigheten hadde vært mange ganger høyere enn den er i dag Ville forøvrig byttet den motstanden også mens jeg var igang. Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 28. august 2009 Del Skrevet 28. august 2009 Jeg vet at du bygger en forsterker i en helt annen klasse, men jeg ble likevel imponert over at det faktisk går an å bygge inn en liten og svært kraftfull forsterker i selve PC-kabinettet. Enda en dings man altså kan klare seg uten i HTPC-oppsettet sitt sjekk ut! http://www.tomshardware.com/reviews/window...tpc,2349-5.html Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 løst sikringsproblemet ditt med spolen? her er forresten en fin visuell forklaring på hva som sikkert har skjedd: (med mindre du laget en kortslutning) Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 Ett fint lite prosjekt. Men en ting jeg ikke helt skjønner. Trafoen du har sier du er 115v, må du ikke da ha en trafo foran for å kunne bruke 230v mot den? Den volt velgeren fra PSUen er vel kun en bryter som dytter strømmen til riktig kabel når man har en trafo som både har 230 og 115 v viklinger? Ved å dytte 230v inn på en 115v trafo, så får du vel dobbelt så mye strøm ut enn det som skal være, eller hvor tar jeg feil? Lenke til kommentar
madammim Skrevet 30. august 2009 Del Skrevet 30. august 2009 (endret) Ett fint lite prosjekt. Men en ting jeg ikke helt skjønner. Trafoen du har sier du er 115v, må du ikke da ha en trafo foran for å kunne bruke 230v mot den? Den volt velgeren fra PSUen er vel kun en bryter som dytter strømmen til riktig kabel når man har en trafo som både har 230 og 115 v viklinger? Ved å dytte 230v inn på en 115v trafo, så får du vel dobbelt så mye strøm ut enn det som skal være, eller hvor tar jeg feil? Stusset litt på det også, men vil tro det er snakk om 2x115V som han seriekobler. Dessuten er det vel spenninga som vil dobles (og effekten), på sekundærsiden. Strømen er konstant og bestemmes av tykkelsen på trådene den er viklet av. Et annet problem ved å bruke dobbelt spenning på en trafo er vel at den ikke har nok viklinger på primærsiden. Vil tro produsenten ikke overdimensjonerer så mye at den takler dobbel spenning. Særdelse interesant prosjekt. Har lenge tenkt på å bygge en forsterker. Får se om jeg ikke får realisert det en gang. Endret 30. august 2009 av madammim Lenke til kommentar
ventle Skrevet 30. august 2009 Forfatter Del Skrevet 30. august 2009 Stusset litt på det også, men vil tro det er snakk om 2x115V som han seriekobler. Det er korrekt. To 115V-spoler som kan seriekobles for 230V-operasjon, eller parallellkobles for 115V. Jeg har tegnet og tenkt ut ett system med releer som automatisk switcher mellom serie- og parallellkobling av transformatorspolene avhengig av hvilken spenning som kobles inn. Det skal forøvrig (innenfor rimelighetens grenser) ikke være noe problem å kjøre spolene på dobbel spenning, så lenge man ikke overskrider transformatorens makseffekt (VA). +/-72 Volt som jeg henter ut nå er dog mer enn nok til mitt bruk, faktisk så mye at jeg vurderer å gå ned til +/-56 Volt som transformatoren også har uttak for. Transformatorer tåler mye rart så lenge man ikke trekker mer effekt enn de er oppgitt å tåle fra sekundærsiden løst sikringsproblemet ditt med spolen? Det var egentlig ikke noe problem, utover det at jeg prøvde å starte opp strømforsyningen før jeg hadde laget soft-starteren som jeg visste var nødvendig. Soft-starter er nå på plass og bremser oppstartsstrømmen i ett snaut sekund fra man slår på på-knappen, uten at jeg må inn i sikringsskapet for hver testrunde Bildet du har funnet viser nok ganske godt hva som har skjedd, bortsett fra at strømmen kuttes ett sted oppe på den peak'en (da sikringen ryker (10A)). Lenke til kommentar
Lil-H Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Vurderte du noen gang å lage klasseD-forsterker? Hypex har mye fint som du bør ta en titt på. Og så ville jeg jo selv valgt et helt annet kabinett. http://www.autocostruire.com/catalog/index.php?cPath=43 http://www.partsconnexion.com/ <-- du har nok vært her inne. Lykke til videre. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 3. september 2009 Forfatter Del Skrevet 3. september 2009 Klasse D er på lista over ting jeg planlegger å se nærmere på ved en senere anledning ja, men skal det være såpass fra scratch-bygget som jeg vil ha det krever det litt mer innsats og erfaring enn det jeg har nedlagt foreløpig Det endelige kabinettet vil (som jeg tror jeg har nevnt i hovedtråden) naturligvis ikke være lagd av sponplate. Custom-freset, sort anodisert, 4mm tykk aluminiumsplate med omtrent samme form som den foreløpige sponplateboksen er planen problemet med slike ferdiglagde platekabinetter er at det ikke finnes noen høvelig måte å få integrert kjøleribbene på... Hver av dem er henholdsvis 15x27x7cm og veier om lag 3kg, og bør/må ha den ene siden eksponert ut av kabinettet for å avgi nok varme til rommet. Lenke til kommentar
Lil-H Skrevet 3. september 2009 Del Skrevet 3. september 2009 Åkej, så du skal ha annet kabinett - det er godt. Skal innrømme jeg kjapt kikket på noen bilder og litt tekst, men tenkte jeg kunne kommentere fordét. Skal holde øye med tråden, så bare til å oppdatere når du får tid Lenke til kommentar
ohy Skrevet 13. oktober 2009 Del Skrevet 13. oktober 2009 Spennande tråd dette her Har du muligheit for å lage deleliste og budsjett? Vurderer å lage ein forsterker sjølv, men er greitt å sjå på andre først... Lenke til kommentar
Mathway Skrevet 26. oktober 2009 Del Skrevet 26. oktober 2009 så fungerte det aldri eller? ser ut som om du ga opp. ?? har du følgt godt på skjemaen da du koblet og riktig komponent på riktig plass? jeg ville ha ambefalt deg til å bruke Multisim. det er en meget god program som vi bruker på min klasse i data elektronik. da kunne du bare lage ferdig alt inni der. og teste det i programmet med virtuelle Oscilloscop osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå