Gå til innhold

(arbeidslogg) Bygging av hårete stereoforsterker


Anbefalte innlegg

Siste bilde: 03.08.09:

 

post-78758-1249318777_thumb.jpg

 

Enda ett forsterkerprosjekt...

 

Etter en uke med lureposter for å pirre nysgjerrigheten letter jeg nå sløret av dette byggeprosjektet :)

 

Jeg har altså tenkt å bygge en stereoforsterker (kun en forsterker, til skuffelse for de som tippet at dette skulle bli en hybrid med både pc og forsterker i samme kabinett), en ganske vanlig forsterker med grei uteffekt og samtidig ett bra utseende.

 

Noen husker kanskje at jeg hadde en tråd om ett forsterkerprosjekt her tidligere, denne ble dessverre ikke en stor suksess (tråden altså, forsterkeren fungerte som bare det, men det ble litt tynt med oppdateringer i tråden etter hvert...). Den gangen var budsjettet stramt og selv om forsterkeren uten problemer kunne levere lyd så det holdt, var den ikke akkurat en estetisk nytelse, og når samtidig THD'en klatret opp i over en prosent ved høye frekvenser kan man ikke akkurat kalle det High-End...

 

Denne gangen er rammene annerledes - budsjettet er "ubegrenset" (innenfor rimelighetens grenser :p ) og det skal rett og slett være ett helt kompromissløst design både spesifikasjons- og utseendemessig. Foreløpige planer er:

 

- 2x200 watt RMS uteffekt ved 8 Ohms last, 2x360 watt RMS uteffekt ved 4 Ohms last (stipulert)

- Utgangstrinn klasse AB med laterale MOSFET-transistorer (2SK1058/2SJ162)

- Både BNC og RCA-tilkoblinger på inngangene (BNC regnes for å være en overlegen konstruksjon sammenlignet med RCA-kontakter signalmessig...)

- RIAA-trinn på den ene inngangskanalen (den må jo kunne brukes med vinyl!! :D )

- kabinett bygd i tre med front- og bakpanel i sort anodisert aluminium (Tandberg-style ;) )

- kontaktløst design, det vil si, ingen potmeter, releer, eller brytere i signalveien (derfor skal potmeteret ut i teaser-post nr 3).

- Volumkontroll og inngangsvelger lages ved hjelp av LDR'er (Light Dependant Resistors) for å få laget disse funksjonene kontaktløse

 

Foreløpig driver jeg og samler inn deler fra verden over (eBay har mye fint ;) ). Håper å komme i gang med å lage kretsskjemaet og begynne testing neste uke, samt at alle deler har ankommet til den tid...

 

Bilder av noen av delene som er ankommet så langt:

 

- Kjøleribber:

post-78758-1211400727_thumb.jpg

kjøling må til når man skal hente over 700 watt ut av en slik boks. aluminiumsbitene på bildet skal skrues sammen til to massive blokker, en til hver kanal på hver side av kabinettet, og totalt er dette over 6 kg rå aluminium. Planen er å få disse eloksert i sort farge.

 

- Transformator:

post-78758-1211400887_thumb.jpg

Ingen forsterker kan levere ut mer effekt en det strømforsyningen gir den. Denne middels store ringkjernetransformatoren har doble 115-Volts spoler på inngangen og tre sett utgangsspoler for 2x12 Volt, 2x35 Volt og 2x48 Volt. Den er spesifisert til 1000 VA men skal trygt klare å levere i underkant av 1200. Diameter 160mm, høyde 90mm, vekt 12 kg...

 

- Tilkoblinger og diverse

post-78758-1211401052_thumb.jpg

Bakerst ett massivt aluminiumshjul som skal brukes til volumkontroll og inngangsvelger, samt den ene høyttalerterminalen. Foran en BNC-kontakt og RCA-kontakter.

 

- Kondensatorer

post-78758-1211401139_thumb.jpg

1000 uF, 200 Volt. Kjøpte en eske med 50 av disse for 200 kroner. Usikker på om jeg skal bruke en haug av disse (billigst, men tar mye plass i kabinettet) eller noen 15,000 uF-kondensatorer jeg har liggende som glattekondensatorer i strømforsyningen.

 

 

kommentartråd

Endret av ventle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samler opp de første teaser-bildene i denne posten... ;)

 

 

post nr 1: Hva er dette?

post-78758-1211397024_thumb.jpg

- Dette er selvfølgelig en middels stor ringkjernetransformator, som Empty nevnte allerede etter 20 minutter...

 

Post nr 2: Hva er dette?

post-78758-1210845580_thumb.jpg

- Ingen hemmelighet at dette er en aldrende strømforsyning fra en pc. Imidlertid er det kun IEC320-kontakten (den du plugger strømledningen i) samt spenningsvelgerbryteren (den røde) jeg skal bruke videre...

 

Post nr 3: Hvem skal ut?

post-78758-1211397283_thumb.jpg

1) Strømbryter

2) BNC-kontakt

3) Kondensatorer (1000 uF 200 Volt)

4) (Volum)potmeter

 

potmeteret skal ut, forklaring kommer senere... ;)

 

Post nr 4: hva er dette og hva skal det brukes til?

post-78758-1211397420_thumb.jpg

- "Lavfrekvent effekttransistor" ble antydet (muligens fritt oversatt fra databladet...), mer spesifikt er dette en Hitachi 2SJ162 lateral MOSFET, en type MOSFET-transistorer som kun brukes til audioforsterkere. Da bør det ikke være noen hemmelighet hva dette skal bli...

 

Endret av ventle
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

...Og vi er oppe og går! Etter en ukes tid med å sette opp kretsskjema og kjøre ett utall simuleringer for å teste alt har jeg nå tatt mot til meg og koblet opp en testkrets på breadboard. Forenklet kretsskjema delt opp i blokker ser slik ut:

 

post-78758-1212768021_thumb.jpg

 

Dette er altså en ganske standard tre-trinns forsterker. Bak de tre forsterkersymbolene (trekantene) skjuler det seg henholdsvis ett inngangstrinn (IPS), spenningsforsterkingstrinn (VAS) og ett utgangstrinn (OPS). Strømforsyning og forforsterkings/dempetrinn er ikke designet enda.

 

Inngangstrinnet består ikke uventet av en differanseforsterker, eller rettere sagt to stykker i såkalt "speilbildetopologi" (hvis det er en god norsk oversettelse), hver med sin aktive last (strømspeil) og aktive konstantstrømkilde.

 

Spenningsforsterkingstrinnet består av en dobbel Darlington-kobling som med hvert sitt inngangssignal fra den doble inngangsforsterkeren opererer i push-pull modus. aktiv strømbegrenser og kaskode-kobling for økt effektivitet er på plass.

 

Utgangstrinnet opererer i klasse AB, og er basert (som nevnt tidligere) på krem-transistorene 2SK1058 og 2SJ162. Fire av hver type for hver kanal sikrer at forsterkeren er i stand til å levere strømmen som kreves for å få de 400 wattene jeg har planlagt å hente ut. Det er her snakk om en CF-topologi, som betyr at utgangsspenningen hentes fra transistorenes drain-ben.

 

post-78758-1212768040_thumb.jpg

 

Så kanskje ett litt mer spennende bilde: her er lab'en, sentralt i bildet ser man breadboardet med inngangstrinnet og spenningsforsterkingstrinnet koblet opp, og bak fra venstre en transistortester, en stabel med oscilloskop, signalgenerator og strømforsyning, tidligere avbildede transformator og kjøleribber, sortimentskap med ymse komponenter og PC-en med oscilloskopet oppe på skjermen.

 

Første oppstart ble litt mer spennende enn ventet. Mye strøm og røyk som jeg først trodde stammet fra en transistor eller tre som sa takk for seg, og en herlig lukt av brent elektronikk. Det viste seg imidlertid at røyken stammet fra noen motstander jeg hadde feilberegnet - 9.1 Ohm i stedet for 9.1 kOhm og dermed 7 Ampere i stedet for 26 mA... motstandene overlevde faktisk, til tross for svimerker på siden, men ett par Zener-dioder koblet i serie med dem var bare å kaste.

 

Med nye Zener-dioder, riktige motstander og kontroll av alle transistorer kjørte jeg i gang igjen. Uten signal inn virket dette lovende, strømtrekk på ca 100 mA og hverken røyk eller varme komponenter. Vel og merke en litt for høy DC offset på utgangen (ca 300 mV), men håper det retter seg med bruk av matchede transistorer.

 

Vi var så klare for ildprøven: Sette på ett inngangssignal. 1 kHz sinus på liten amplitude (0.01 Volt) skal inn, forhåpentligvis da ett ca 40 ganger så stort signal ut...

 

Det begynner litt ujevnt, men blir lovende etter hvert. Ved lavt inngangssignal kommer det en pen sinuskurve ut. Lykke! Dessverre kortvarig. Ved litt høyere inngangssignal blir utgangssignalet synlig forvrengt, og ved enda litt høyere begynner signalet å klippes, til tross for at vi er langt unna maks utspenning enda.

 

Nå skulle jeg også gjerne ha lagt ved ett screenshot av oscilloskopet med ulike signaler ut, dessverre viser det seg at jeg har brent en transistor eller fler ved forrige kjøring og må feilsøke litt før jeg får slengt ut det. Mer kommer!

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Fikset opp kretsen sent i går kveld og koblet opp skopet.

 

post-78758-1212832629_thumb.jpg

 

Første kjøring er ikke så ille. Grønn kurve er inngangssignalet, amplitude ca 0.01 Volt. Gul kurve er utgangssignalet, amplitude ca 1.7 Volt. Stort sett pen kurve, men dette gir ikke mange watt ut... litt merkelig at forsterkningen er såpass stor også (170 ganger), tilbakekoblingssløyfa skal gi en forsterkningsfaktor på ca 40 :hmm:

 

post-78758-1212832635_thumb.jpg

 

Her har jeg økt inngangssignalet til det tidobbelte, ca 0.1 Volt. Hadde vært spennende å høre hvordan dette høres ut, neppe pent... her er kanskje forsterkninga litt mer som forventet (drøyt 30), men skjønner ikke hvordan den klarer å vrenge så mye på så lavt pådrag...

Endret av ventle
Lenke til kommentar

Nå begynner det å ligne på noe!

 

post-78758-1213291784_thumb.jpg

 

De dårlige resultatene i forrige post viste seg å skyldes en målefeil, rettere sagt feil bruk av måleutstyret :blush: oscilloskopprobene var satt på "X10", som betyr at de gir ut kun en tiendedel av signalet de måler (en funksjon ment for måling av signaler med større spenning enn oscilloskopet tåler). Med bryteren på begge prober satt til "X1" blir resultatet som på bildet :) man ser at forsterkeren såvidt begynner å klippe litt i toppene, dette skyldes at jeg er i ferd med å nærme meg maks spenning med labstrømforsyningen.

 

Harde tall fra målingene gjort i dag:

- utspenning 16,73 Volt RMS (tilsvarer maks uteffekt 70 watt RMS i en 4 Ohms høyttaler)

- inngangssignal 0,43 Volt, det betyr en spenningsforsterkning på 39, altså akkurat det som er nødvendig for å hente ut 400 Watt RMS i en 4 Ohms høyttaler fra den ferdige forsterkeren)

- THD ved 1 kHz 1,58% (ikke særlig imponerende, men skal kjøre noen målinger på litt svakere signal. Det som derimot er imponerende, er at det ikke er noen målbar tredjeharmonisk forvrengning - et klart kvalitetstegn :) )

- Ingen målbar støy :) (støy på utgangen tilsvarte støyen på inngangen forsterket 39 ganger...)

- DC-offset på utgangen -44.5 mV :D

 

kommer tilbake med flere målinger ved flere utgangsnivåer og frekvenser :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hva skjer'a?

 

post-78758-1215462518_thumb.jpg

 

Lite som har skjedd i det siste, men på bildet sees dagens oppsett... forskjellen fra det tidligere bildet som ligner en del er at man nå midt i bildet ser ei kjøleribbe dekt av gul tape. Under denne tapen skjuler seg to utgangstransistorer, hvilket betyr at jeg i dag har satt opp og testet hele forsterkerkretsen. Forsterkeren var stabil, trekker lite tomgangsstrøm, lav DC-offset og gjengir inngangssignalet bra (målt til ca 0,4% THD ved 1 kHz).

 

- men -

 

dette var før jeg koblet til høyttaleren. Da denne kom på var det ett spetakkel uten like ved oppstart, mye bråk og store transientstrømmer. Likevel klarte jeg i begynnelsen å få ett brukbart sinussignal ut av den, men det ble etter hvert verre og verre, spesielt når jeg skrudde ned. Noe kan imidlertid tyde på at "volumkontrollen" på signalgeneratoren ikke er helt clean, ettersom det bråker mest når jeg skrur ned signalamplituden.

 

Optimistisk prøvde jeg å koble til MP3-spilleren. Etter å ha koblet feil en gang, koblet om så det ble riktig, kjørt på spenning, ett par smell, litt knitring men dessverre ikke noe røyk, begynte jeg forsiktig å øke volumet. Og det ble lyd!

 

Dessverre var lydkvaliteten av det dårligere slaget. Sammenlignbart med å høre på radio med svært dårlig signal, og selv om man tydelig hører hvilken sang det er (Brothers In Arms, så klart), er det ikke stort mer enn det. Omtrent like smertefullt for ørene som for sjela, selvtilliten og motivasjonen.

 

I morgen (eller en annen dag i overskuelig fremtid) skal jeg plukke fra hverandre prototypen, og i stedet sette sammen ett annet, velprøvd design. Stor fremgang i prosjektet hvis det viser seg å fungere bedre, men en skuffelse å ikke klare å bruke ett design jeg har laget selv. Følg med...

Lenke til kommentar

Profesjonell rådgivning fra forumet på diyaudio.com forteller meg at den topologien jeg forsøker å bruke ikke vil fungere i praksis, og at dette er ett kjent problem :( Dermed blir jeg å gå for det "velprøvde" designet jeg nevnte i forrige post, noe som blir en liten nedtur, men i hvertfall trygt å satse på. Ny ladning deler kommer fra sørøst-asia i neste uke, da blir det ny runde bygging og testing!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

det virker, det virker!

 

post-78758-1217784063_thumb.jpg

 

Forsterkerkretsen, montert opp på Veroboard slik den sees på bildet, har i skrivende stund stått og spilt kvalitetsmusikk ala Dire Straits og Mark Knopfler i en time :) Har dessverre ikke andre høyttalere enn den toveis-saken med 3,5" "bass"-element som sees på bildet, så noen reelle målinger av lydkvalitet og maks effekt har det ikke blitt. Har også funnet ut at signalgeneratoren jeg kjøpte på ebay for hele 200 kroner (inklusiv frakt) er i en heller tvilsom tilstand, så det har ikke blitt noen målinger av harmonisk forvrengning (THD).

 

Fremdriften fremover blir:

- lage en tilsvarende krets til den andre kanalen

- bore X antall hull i kjøleribbene, gjenge ca halvparten av hullene og skru disse sammen (tar tid og bråker!)

- lage eksterne kretser som softstarter, forforsterker (volumkontroll), inngangsvelger, RIAA-trinn (brukes for å koble til en god gammeldags platespiller. Obligatorisk!) samt en DA-konverter for å få digital inngang (både optisk og coax) og til og med USB-tilkobling.

- lage kabinett til hele sulamitten...

 

Spørsmål? Kommentarer?

gå til Kommentartråden!

Endret av ventle
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ei kjøleribbe ferdig :)

...bare ei igjen.

 

Halvparten av de aluminiumsklossene som vises på ett bilde i første post er nå omhyggelig uthullet, gjenget og skrudd sammen til ei kjøleribbe på drøyt 3 kg og med en termisk resistans beregnet til ~0.15 grader/watt.

 

post-78758-1219955514_thumb.jpg

 

Dette er "baksiden" av ribbekonstruksjonen. Denne er for den ene kanalen, og jeg må (grøss) lage en tilsvarende til den andre siden. Disse vil utgjøre sideveggene i kabinettet, og den siden som er synlig her vil også være synlig fra utsiden av kabinettet. Vitale mål er lengde 27,2 cm, høyde 15 cm og bredde 7 cm fra finnetupp til finnetupp. Den massive basen i midten er 18 mm tykk. Planen er å få denne farget svart, enten ved pulverlakkering, eloksering eller anodisering.

 

post-78758-1219955662_thumb.jpg

 

Kjøleribbas "front", her ser man uthulningene til de 28 unbraco-skruene som holder de åtte aluminiumsklossene sammen. Hullene er borret på mer eller mindre fri hånd med søylebormaskin, derfor er ikke passformen helt 100%, men ikke verre enn at en runde med Dremel'en kan fjerne utstikkende kanter (forhåpentligvis). Å borre alle hullene, og deretter gjenge alle hullene i bakveggen med gjengetapp har vært ett h******, og jeg ser ikke frem til å begynne på den andre... I det 2,5 cm brede sporet i midten er det borret gjengede hull til skruer som skal feste utgangstransistorene (seks per kanal) pluss en termisk bryter som kutter strømmen hvis kjøleribba overstiger 75 grader. Hvis så skjer betyr det at utgangseffekten i det kritiske øyeblikket er over 400 watt RMS...

Lenke til kommentar

Og da fikk jeg to!

 

post-78758-1220290518_thumb.jpg

 

Jepp, jeg har vært flink gutt, lørdag satt jeg i tre og en halv time og borret så aluminiumet fløy rundt meg (måtte plukke aluminiumsspon ut av øret etterpå). På bildet er de stilt opp med den avstand de kommer til å få i den ferdige forsterkeren, så da må man bare bruke fantasien og se for seg at de er farget kullsvarte og har fått noen plater i mellom seg, så kan man omtrent se for seg det ferdige forsterkeren ;)

Lenke til kommentar

på forespørsel legger jeg nå ut en rask og enkel skisse over hvordan jeg ser for meg det ytre av forsterkeren når den er ferdig :) (var vel kanskje på tide uansett?)

 

post-78758-1220382806_thumb.jpg

 

Kabinettet skal altså være i helsort, men er her tegnet i hvitt for enkelhets/tydelighets skyld. Topp og bunn vil være i 4mm sortanodisert aluminium, mens front og bakplate er i 2mm. Kjøleribbene vil som nevnt tidligere utgjøre sideveggene, og som man ser vil disse bli delvis "innbygd" eller overlappet av kabinettplatene. For ekstra kjøling skal det skjæres ut lufteslisser i topp- og bunnplate som illustrert.

 

Volumkontrollen, som ytterst vil representeres av ett 40mm stort massivt aluminiumshjul (avbildet i første post) vil bli dominerende i fronten. Egentlig hadde det kanskje vært like så pent å plassere denne ute til venstre, men ettersom kjøleribbene spiser alt tomrom 7cm inn på hver side av kabinettet er ikke dette praktisk løsbart.

 

Rekka med grå sirkler nederst skal representere seks 16mm forkrommede trykknapper samt en matchende strømbryter ytterst til venstre. Dette er inngangsvelgerens frontgrensesnitt, en knapp for hver av de seks inngangene (RCA, BNC, Phono, Toslink, Coax og USB), navnet på inngangen vil graveres over hver knapp, og over navnet tenker jeg å plassere en rød lysdiode for å vise hvilken inngang som er valgt. Lysdioden over strømbryteren lyser når forsterkeren er på, og er koblet slik at den vil blinke når forsterkeren kobles ut på grunn av overoppheting eller kortslutning.

 

Bak vil det ikke være mye mer spennende enn kontakter til alle innganger (avbildet i første post), samt strømkontakt og bryter for å velge 115 eller 230 Volts nettspenning.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Ting skjer

 

Langt i mellom oppdateringene nå, det skyldes ganske enkelt at det er ei stund siden jeg har hatt tid til å jobbe med stasen. Nå har jeg fått noen timer med loddebolten igjen, og presenterer noen fremskritt...

 

post-78758-1234208344_thumb.jpg

 

Den ene kjøleribba har blitt befolket. Seks utgangstransistorer (tre par) og en temperaturbryter som skal kutte strømmen ved overoppheting er boltet fast i aluminiumen, og til sammen 16 ledninger skal koble disse til resten av elektronikken.

 

post-78758-1234208435_thumb.jpg

 

Nærbilde av livet i ei kjøleribbe. Her representert ved en 2SJ162 som besitter endeleilighet med utsikt over arbeidsbordet...

 

post-78758-1234208490_thumb.jpg

 

For å gjøre det enklere å planlegge det endelige aluminiumskabinettet har jeg bestemt meg for å lage ett prøvekabinett i sponplate. Her er det lettvint å gjøre endringer, hvilket sannsynligvis vil bli nødvendig når alt begynner å komme på plass - når kjøleribbene fyller 7cm innover fra hver side og strømforsyningen (på bildet) det meste av innsiden er det ikke mye plass til å gjemme unna kretskort med de aktive komponentene på.

 

På bildet en testkjøring av strømforsyninga i deler av kabinettet - multimeteret viser likespenningen ut fra strømforsyningen, 142.3 Volt, hvilket virker svært lovende, selv om den nok vil falle 5-10 volt ved full belastning. Dette lover godt for målet om å nå 2x400 Watt uteffekt.

 

Plata som ligger på høyre side er frontpanelet med strømbryter, status-LED og hull til volumkontroll. Lengst fremme på midte sees glattekondensatorene (2x15 000 uF), bak disse transformatoren og skrudd fast i bakveggen beskyttelskretser som bla. beskytter mot store oppstartsstrømmer, overoppheting (koblet til termostatbryterne på kjøleribbene), kortslutning og likespenning på høyttalerutgangene.

 

Videre arbeid blir å få satt sammen den andre forsterkermodulen samt gjøre noen små endringer på den første (som er avbildet lenger oppe), og etter hvert å få skrudd hele sulamitten sammen.

 

Noe du lurer på?

bruk Kommentartråden!

Lenke til kommentar

Her er ei lita nøtt for de spesielt interresserte:

 

Da jeg startet opp strømforsyninga for første gang gikk sikringen (på strømnettet, altså i sikringskapet). Sikringen er på 10A noe som skulle bety at man trygt kan trekke drøyt 2000 watt før den ryker. Strømforsyninga var ubelastet, men kan uansett ikke levere mer enn drøyt 1100 watt, og det var kun strømforsyninga og ei 40-watts lyspære innkoblet. Det var ingenting feil med hverken strømforsyninga, sikringen eller noe annet på kursen.

 

a) Hvorfor gikk sikringen, når de tilkoblede apparatene i utgangspunktet ikke skulle være i nærheten av å overbelaste kursen?

b) Den 40-watts lyspæra gikk samtidig som sikringen koblet ut. Lyspærer går vanligvis når man slår dem på. Hvorfor gikk lyspæra når spenningen ble kuttet?

 

Har du peiling, eller vil du gjette? Skriv ett mer eller mindre intelligent svar i kommentartråden ;)

 

ps. jeg vet svaret på begge, spørsmålene er kun til glede for de elektro-lærde leserne...

Endret av ventle
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Update, summer of 09

 

Da har jeg endelig tatt ei lita økt igjen, og begynt å sette sammen delheter til helheter. Begge forsterkerkretsene er nå ferdige, den siste er ikke testkjørt enda (den første fremførte Dire Straits' klassiker Telegraph Road for nøyaktig ett år siden (hurra), se ett innlegg litt lengre opp), men har blitt grundig kontrollert for eventuelle feil (som ble funnet og utbedret).

 

Det jeg har bedrevet nå i dag er finpuss på strømforsyningen, og begynt å gjøre klart for å montere både forsterkerkretser og kjøleribber i det provisoriske sponplatekabinettet.

 

Noen bilder:

 

post-78758-1249317094_thumb.jpg

Ain't she a beaut'? Flere titalls løse ledninger skaper ett salig virvar der inne enda, blir litt mer omfattende opprydding etter hvert. Som sagt er kabinettet bare provisorisk, for å få testet ut hele kretsen som helhet før jeg bestiller opp ferdig utfreste aluminiumsplater til det endelige kabinettet - disse blir dyre, derfor bør alt være gjennomtenkt og utprøvd før den tid!

 

post-78758-1249317239_thumb.jpg

Herrligheten sett ovenfra. Forsterkerkretsene har fått plass på høykant på hver side av transformatoren, og vil bli festet sånn omtrent der til slutt.

 

post-78758-1249317370_thumb.jpg

Sett forfra uten frontpanelet på plass. Legg merke til høyttalerterminalene som har kommet på plass i øvre bakkant.

 

post-78758-1249317441_thumb.jpg

Sett bakfra. De to tomme hullene nederst er selvfølgelig til linjeinngangene.

 

Kommentarer går som vanlig i kommentartråden :)

Lenke til kommentar

Testing 1: fiasko :(

 

Da har jeg endelig fått fiklet sammen såpass at forsterkeren skulle vært klar til test (i en kanal). Ned fra bordet, ut på gulvet.

 

post-78758-1249940512_thumb.jpg

 

Noe løse kabler er det fortsatt, men det meste er festet og tightet i hulrommet mellom kretskortet og kjøleribba nå.

 

post-78758-1249940575_thumb.jpg

 

Her sammen med cd-spilleren som er innkjøpt spesielt til dette prosjektet (mer om denne senere), og en tilfeldig høyttaler jeg hadde stående plugget inn bak.

 

Etter å ha startet opp trinn for trinn, og rettet opp ett par mindre feil på veien, var det klart for å sette musikk på kretsen. Dette ble ganske enkelt ingen stor suksess, kun litt skurr/knitring i høyttaleren idet forsterkeren ble slått på, deretter helt dødt.

 

Dette er altså den andre forsterkerkretsen, den som ikke har blitt testet tidligere (den andre fungerte da den ble testet for ett drøyt år siden). Tydeligvis har ikke omfattende kvalitetskontroll klart å luke ut alle feil. Back to the drawing board...

 

trøst mottas i kommentartråden

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som vil tippe på temperaturen på denne motstanden da jeg satte på strømmen i dag? Den lyste i hvertfall opp godt...

post-78758-1251115406_thumb.jpg

 

Jeg tror faktisk den fungerer enda :)

 

Edit - 15 minutter med feilsøking senere slår det meg at KANSKJE er ikke denne transistoren helt i toppform:

post-78758-1251117628_thumb.jpg

Endret av ventle
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

På tide med en oppdatering?

 

Historien kort oppsummert:

- signalgeneratoren min er ikke helt i form. Det medfører at den eneste måten jeg kan testkjøre forsterkeren på, er å koble til en høyttaler og en lydkilde. Ikke særlig vitenskapelig, men det skiller i hvertfall en fungerende forsterker fra en ikke fungerende.

- Etter tre forskjellige forsterkerkretser som ikke gir en eneste lyd i høyttaleren har jeg mistet litt motivasjon.

- I ett svakt øyeblikk bestilte jeg opp noen singel-chip-forsterkere, nærmere bestemt LM3886, for å i hvertfall ha noe som laget lyd

- LM3886'ene laget heller ikke lyd da jeg koblet dem opp

- etter mye feilsøking viser det seg att testhøyttaleren min er gåen. Etter å ha fått tak i en ny testhøyttaler spiller LM3886'ene som bare det - og det låter faktisk pent :) (trolig har også noen av de tidligere versjonene fungert, uten at jeg har visst det, ettersom høyttaleren har vært død lenge).

 

Per nå er planen å lage en 2x200-watts forsterker basert på LM3886, og flest mulig av delene fra den opprinnelige forsterkeren. Nødvendige deler for å komplettere er bestilt fra Farnell og vil trolig være hos meg førstkommende tirsdag.

 

Slenger ved ett bilde av testkjøring av en stk LM3886 - oppsettet på bildet er en komplett forsterker (minus strømforsyning), i stand til å levere 68 watt :)

post-78758-1267369741,8874_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...