FM Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Hei. Jeg har nettopp installert Ubuntu 8.04 på pc-en min parallellt med Windows XP. Når jeg starter pc-en min går cpu-viften 100%. Denne kan jeg stille ned i Windows XP ved hjelp av Speedfan, men jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre dette i Ubuntu, og spør derfor om hjelp her. Har prøvd å søke litt på Internett for å finne ut av problemet, men har ikke blitt særlig klokere. Det må sies at dette er første gang jeg prøver linux, og derfor er ganske grønn. Takker for eventuelle svar. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Dette programmet kanskje? Har ikke prøvd det selv. http://linuxappfinder.com/package/ksensors Lenke til kommentar
FM Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) Jeg fikk installert det programmet, men fikk det ikke til å justere cpu-viften. Gjør jeg noe feil? Finnes det ev. andre måter å redusere cpu-viften på? Endret 14. mai 2008 av FM Lenke til kommentar
t_k Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 kan ikke dette bli automatisk justert fra Bios'en? Tror det går på noen hovedkort ihvertfall. Lenke til kommentar
FM Skrevet 15. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2008 På mitt hovedkort, ASRock 4coredual-vsta, funker ikke dette (har nyeste versjon av bios installert). Så skal det sies at jeg ikke bruker viften som fulgte med cpu-en, men derimot en vifte av typen Arctic cooling freezer pro 7. Det at jeg kan stille ned viften i XP ved bruk av Speedfan viser at viften er mulig å stille ned, men i Ubuntu vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Andre forslag? Lenke til kommentar
Praetorian Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Søk på powernowd, eller cpufrequtils for å justere cpu-skalering, etter hva jeg skjønner er selve viftejusteringen endel av den nye kernelen. Funker iallefall fint på laptopen min (kjører ondemand-powerprofil i nyeste Ubuntu) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå