Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mercedes 230E fusker på lavt turtall.


Anbefalte innlegg

Hei. Håper dere her i motorforumet kan hjelpe meg. Jeg har en Mercedes 230E 1990Mod som ikke oppfører seg helt som den skal. Når motoren er kald er tomgangsturtallet bare 5-600,ved varm motor ca 1100rpm og hopper litt opp og ned. Når jeg skal kjøre,så går den heller ikke som den skal før jeg kommer opp i ca 2000rpm. Alt fungerer altså helt normalt bare jeg holder turtallet over 2000. Noen som har en ide om hva som kan være problemet her? :hmm:

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg mener det skal være åpent, du har co-justeringsskruen der.

 

Jeg hadde nok sjekket plugghettene, tennpluggkabler, rotor og fordelerlokk.

Takker for svar. Jeg har bestillt plugger,hetter,rotor og fordelerlokk.

Håper det løser problemet.

Lenke til kommentar

Plugghetter/rotor/fordelerlokk har ihvertfall vært en gjenganger feil på den motoren der, når man skal trekke av plugghettene for å skifte tennpluggene så lønner det seg å bruke en spesial-tang som er laget for dette, det som skjer i mange tilfeller om man ikke benytter det er at isolasjonen på plugghettene sprekker opp litt og man kan få overslag.

Lenke til kommentar
Tempsensor, tomgangsmotor, luftmengdemåler eller noe i den retninga.

Den luftmengdemåleren,hva gjør den?

Når motorn står på tomgang går den veldig ujevnt. Economy måleren i dashbordet beveger seg litt opp og ned. Kan det være luftmengdemåleren som gjør dette tro?

 

Edit:Når motoren er kald,så går den jevnt på tomgang forresten...

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!

Dette høres ut som et klassisk problem som er gratis å fikse. Det samme har skjedd meg 2 ganger med samme bil.

Skru av hele luftfilterhuset. Da vil du få øye på en liten motor med en tykk slange på. Det er tomgangsmotoren. Den sitter bare klemt i en gummiforing. Røsk den litt opp og prøv å stikk hånden under. Det er veldig trangt så bruk Zalo eller vaselin på hendene. På undersiden av tomgangsmotoren skal det sitte en kort men tykk slange (ca 20 cm. lang). Den skal være forbundet med en stuss litt i forkant. Den pleier å falle av der eller begge steder. Prøv å dytte den på plass (i blinde). Den kan ha forsvunnet helt, men den koster nesten ingen ting.

Håper dette er nyttig informasjon.

Lenke til kommentar

Hadde også først satset på tomgangsmotor som nevnt over, den sitter under luftfilteret og det går en slange inn i hver ende av den "slangene er på tykkelse med en tommelfinger"

Den Har også en stikk med ledninger

Ta den ut og forsøk og gjøre den ren, det sitter nemmelig en motor inni denne med ett lite stempel som skal kunne gå frem og tilbake, dette pleier ofte å sote seg til og sette seg

Smør den med rusløser eller la den ligge en stund i bensin/diesel eller ett eller annet som kan øsne opp denne soten og rusket, bås den deretter ren med trukkluft

Forsøk å se om stempelet beveger seg greit frem og tilbake, men bruk ikke noe skarpt noe for å bevege stempelet med da dette kan lage sår og skade det

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...