Gå til innhold

Tips til hovedkort på selvbygg-PC (uerfaren bygger)

Anbefalte innlegg

Da var det på'n med ny PC. AoC rett rundt hjørnet, og en sliten laptop på pulten. Noe måtte gjøres!

Handlevognen:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=72283

Som dere ser så mangler jeg hovedkort. Dette fordi det ikke ligger tester og anbefalinger av nyere dato på hardware.no sine sider. Jeg har søkt litt på Toms hardwareguide etc, men kan for lite om emnet.

Jeg ønsker en solid gaming PC som ikke sier stopp om jeg skrur spillinstillingene på max. Overklokkingsmuligheter er bare en fordel ettersom det vil øke "brukslengden" på PCn min :)

Spørsmålet er enkelt:

Hvilket hovedkort bør jeg velge, og hvorfor. Kritiser gjerne valgene mine av komponenter om dere skulle synes jeg har trampa litt i baret på noe. Men begrunn det og kom med alternativ ;)

NB:

Ønsker 64bits QuadCore fordi dette visstnok skal være "fremtiden," samt at jeg multitasker mye. Tenker dessuten å kjøre en eller annen versjon av Vista pga DX10, og at jeg liker alt som er nytt ;)

Takk til hardware for en kjempeside, og takk til dere som bruker forumene for at hardware nettop er det dem er!

Postet i to forum:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=952579

Endret av huskydogg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pci-e 2.0 er ikke viktig, men om du liker nye ting så er det nyere en Pci-e 1.0. Forskjelen er maskbånbredde, doblet så mye på 2.0 som på 1.0 men det har liten pratisk betydning da det er vedlig få spill som drar nytte av det, nyeste fligthsimulator er det eneste jeg har hørt om, elelrs er Pci-e 2.0 bakoverkompatiblet med 1.0

Lenke til kommentar
Pci-e 2.0 er ikke viktig, men om du liker nye ting så er det nyere en Pci-e 1.0. Forskjelen er maskbånbredde, doblet så mye på 2.0 som på 1.0 men det har liten pratisk betydning da det er vedlig få spill som drar nytte av det, nyeste fligthsimulator er det eneste jeg har hørt om, elelrs er Pci-e 2.0 bakoverkompatiblet med 1.0

Ok.

Hva med operativsystem? Hvrdan skaffer jeg meg Vista på greiest mulig måte? Ser at det koster godt over 4000,- for den Ultimate utgaven. Hva trenger jeg? Hva er greit å ha?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
... finner du på IX38 kortet i allefall om du ville ha det.

Intel X38/X48 brikkesett har ikke SLI. Siden han har valgt nVidia GPU ville jeg vel valgt et nForce basert HK så han kan hive inn et ekstra skjermkort og dermed øke ytelsen på et seinere tidspunkt. Av samme grunn ville jeg vel valgt en 750w PSU.

Lenke til kommentar
... finner du på IX38 kortet i allefall om du ville ha det.

Intel X38/X48 brikkesett har ikke SLI. Siden han har valgt nVidia GPU ville jeg vel valgt et nForce basert HK så han kan hive inn et ekstra skjermkort og dermed øke ytelsen på et seinere tidspunkt. Av samme grunn ville jeg vel valgt en 750w PSU.

Dette er riktig, men har du lest denne tråden? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=949421

Da vil du i allefall forstå HVORFOR du ikke vil ha SLI før du ABSOLUTT må hoppe på.

Å sitte å slite med ett buggete nForce chipset og bannes i øst og vest er IKKE morro.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Dette er riktig, men har du lest denne tråden? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=949421

Da vil du i allefall forstå HVORFOR du ikke vil ha SLI før du ABSOLUTT må hoppe på.

Å sitte å slite med ett buggete nForce chipset og bannes i øst og vest er IKKE morro.

Ja, mye tull med nForce så det er jo en risiko. Alternativet er AMD skjermkort og Intel brikkesett, RV770 lanseres jo i Juni...

Lenke til kommentar

Eller du kan kjøre Nvidia skjermkort (Enkeltkort) uten problemer, sannsynligvis den ENESTE stabile løsningen Nvidia kort har på Intel platformen.

Du må jo ikke ha 2 kort og kjøre SLi, og om du vil ha SLI ytelse på Intel så trykker du dit ett 9800GX2.

Ellers risikerer du å krasje i en MASSE problemer med nForce.

Lenke til kommentar

Abit X38 støttes herfra. Litt BIOStrøbbel i starten, men nå er kortet supert!

Enkelt å klokke og har mer enn nok features.

Tror ikke jeg ville vegret meg for å velge IP35 Pro heller. Det er kanskje enda bedre.

Espen

Lenke til kommentar

Javel ja! Så SLI vil jeg ikke prøve med mindre jeg må? Og derfor kan jeg droppe tanken på en 750W PSU?

Gjør gjerne endringer på valgene mine her. Trodde jeg var sikker, men ser at jeg endrer mening ettersom innspillene kommer ;p

Jeg ser på hovedkort, CPU og GPU som hovedpulsårene i bygget mitt her (etterfulgt av RAM naturligvis). Hvordan lager vi den beste sammensetningen på dette?

Lenke til kommentar
Javel ja! Så SLI vil jeg ikke prøve med mindre jeg må? Og derfor kan jeg droppe tanken på en 750W PSU?

Gjør gjerne endringer på valgene mine her. Trodde jeg var sikker, men ser at jeg endrer mening ettersom innspillene kommer ;p

Jeg ser på hovedkort, CPU og GPU som hovedpulsårene i bygget mitt her (etterfulgt av RAM naturligvis). Hvordan lager vi den beste sammensetningen på dette?

Hovedkort med Intel brikkesett av nyere årgang, altså P35 og oppover så står du VELDIG sterkt til å velge det du vil ha uten å tenke på resten.

Som sagt, med nForce må du tenke timings og teste mye før du finner en stabil kombinasjon grunnet en minnekontroller som er picky og liker å leve sitt eget liv.

Med Intel sine brikkesett så er minnekontrolleren perfekt og funker, kjører selv noe som ville ha tatt livet av ett Nvidia kort: 2x 1Gb Crucial BallistiX PC 6400 overklokket til 960 MHz og 2x 2Gb Mushkin PC 8000 på samme hastighet som Crucial brikkene og jeg har INGEN minneproblemer selv med en sånn merkelig mix.

Hvilket hovedkort merke du skal velge her under er mest beroende på kvalitet ved overklokking og hva du vil ha på ett hovedkort.

Men som sagt tidligere ABIT IX38 er ett bra valg, Gigabyte har også gode kort, som jeg har sagt tidligere så tror jeg ASUS er gode også men ikke så mange som anbefaler disse som ABIT kortet og Gigabyte sine, men har heller ikke hørt mye negativt heller så jeg kan ikke svare deg på det sånn helt uten videre, men personlig er jeg ikke noen ASUS mann.

Lenke til kommentar

Utifra dette så tror jeg det er greit for meg å gå for Intel sitt. Da altså noe sånt som x38 eller x48 kanskje (leser litt om dem akkurat nå).

Hvilken GPU burde jeg da gå for med en del fokus på ytelse?

(vi snakker fortsatt vista og 64bit om dette har innvirkning)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Du må jo ikke ha 2 kort og kjøre SLi, og om du vil ha SLI ytelse på Intel så trykker du dit ett 9800GX2.

Joda, men SLI og CF gir jo mulighet for å legge til et kort til seinere (når de er billigere) og øke utelse uten at det koster fletta. Med 9800x2 eller 3870x2 kjøper du jo 2 kort på en gang.

En 600w holder fint med bare et skjermkort.

Men som sagt tidligere ABIT IX38 er ett bra valg, Gigabyte har også gode kort

Jeg ville valgt Gigabyte pr. nå, syns de har vært de beste siste 9 mnd.

Jeg ville forøvrig også valgt X38/X48 basert HK, men da med et ATI/AMD skjermkort (GDDR4)/DX 10.1 sånn at jeg kunne satt 2 stk. i CF neste år for å øke ytelsen.

Lenke til kommentar
Jeg ville forøvrig også valgt X38/X48 basert HK, men da med et ATI/AMD skjermkort (GDDR4)/DX 10.1 sånn at jeg kunne satt 2 stk. i CF neste år for å øke ytelsen.

Da har vi tydeligvis to potente karer som begge vil godkjenne et x38/x48 valg ;) Så da tror jeg vi sier det sånn. Likte også ideén med å kjøpe et slikt Radeonkort du linket til, for så å "oppgradere" med et maken litt senere.

Noen innvendinger eller ting jeg burde vite om å slå til på det Radeonkortet? Noe jeg burde tenke på når det gjelder SLi og CrossFire? (forskjellen på de to?)

EDIT: Som dere sikkert har skjønt så er det directX 10 som står sentralt på ønskelista for meg (har også lest om 10.1 uten at jeg vet mye om dette).

Endret av huskydogg
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Noen innvendinger eller ting jeg burde vite om å slå til på det Radeonkortet? Noe jeg burde tenke på når det gjelder SLi og CrossFire? (forskjellen på de to?)

Nah... om du skal ha i 2 skjermkort seinere så bør du som nevnt ha 750w PSU. Bruker Mist, Corsair & Seasonic, men OCZ er sikkert ok (nå som de har kjøpt PCP&C). CF er forøvrig litt raskere, mer stabilt og skalerer bedre enn SLI.

ATI lanserer RV770 (Blir 4870 skjermkort) i Juni (Volumsalg starter i Juli), pris er ventet og ligge rundt 2500. Muligvis vil dette også påvirke prisene på andre skjermkort.

Husk at dersom du har tenkt å kjøre to GPU'er i CF seinere må de være like. Du må kjøpe kort nr. 2 mens det ennå er å få tak i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...