Gå til innhold

Problemer med Buttons inne i Movie Clip

Anbefalte innlegg

Hei! Holder på med en oppgave på skolen hvor vi skal lage en webside i hel-flash. Har brukt flash litt før, men er vel det man kan kalle en nybegynner.

Kortversjonen/edit:

Har eksprimentert litt og funnet ut at hvis jeg har et klikkbart element(button/movieclip med on (release) osv.) inne ett movieclip, så vil den rett å slett ikke fungere. Jeg får opp "lenke-muspekeren" når jeg tar musen over, men det skjer ingenting når jeg trykker. Hva er grunnen til dette?

Her er forrsten en som jeg tror har samme problemet, men koster visst penger å få se svarene.

Langversjon:

Problemet mitt er at jeg ikke får min Button klikkerbar inne i et MovieClip. For å gjøre det litt enklere så har jeg tegnet et hierarki:

post-82373-1210780700_thumb.jpg

Som man kan se så ligger mitt Button-element øverst. Så jeg når jeg trykker på denne ville det sendt meg til f.eks. google med koden:

on (release) { 
getURL("http://google.com");
}

Men, det som skjer er at knappen ikke reagerer. Som om noe ligger overfor den. Jeg har skjekket layersene i Scene 1 at ingenting ligger over.

Jeg har også prøvd å flytte knappen fra dette MovieClip-et til Scene 1, men det som da skjer er at grafikken blir borte, for grafikken er bare synelig når man har rollOver. Og denne rollOver-en blir da de-aktivert så fort jeg tar musen over dette Button objektet.

Har noen et forslag til løsning? Jeg kan evt. laste opp flash-filen hvis dette ble helt uforstålig.

Endret av Gakkakk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

scriptingen min slik den står på en button i et movieclip kalt barMC

on(release){

photosMC.gotoAndPlay("img10");

}

i photosMC moviclippet ligger bildene, fordelt på layers, og lablet. Og jeg viser til labelen "img10".

Ser du noen feil?

Lenke til kommentar

actions - button

bruker Actionscript 2, så det er ikke galt :)

Noen som har lyst å motta flash filen min å prøve å hjelpe meg sånn? er desperat da dette er endel av et projekt jeg skulle blitt ferdig med for lenge siden, og jeg er langt utenfor pensum, så læreren har ikke peiling.

Lenke til kommentar
Hei,

Actions må ligge på eget action layer, går uten også men det er dårlig koding og rare ting skjer.

Knappene lager du som egne symboler inne i movieklipp symbolet.

_root.movieklipp.knapp.onRollOver=function(){

:thumbup:

Skal teste det senere, men vil ikke det første movieclip-et miste sin rollOver funksjon så fort jeg tar musen over dette symbolet inne i det første movieclip-et? Sånn teoretisk sett...

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Dette er hva jeg ville gjort (om jeg har forstått problemet):

La oss si at knappen din heter btn1 (at du har gitt den det navnet i instance).

Legg da denne koden i ett actionslayer på senen:

btn1.onRelease = function() {
getURL("www.google.com", "_blank")
}

_blank gjør at google.com åpnes i eget vindu, _self vil at den åpner i samme vindu.

Om ikke dette funker må du nok legge button din på senen, ikke inne i movieclippet. Har slitt med dett selv.

Forstod jeg riktig eller er jeg lost?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...