Gå til innhold

Ubuntu 8.04 LTS: Boot fra DVD går ikke

Anbefalte innlegg

Etter at jeg testet Linux i 1999 uten å få det til å fungere tilfredsstillende, bestemte jeg meg for å vente noen år... Etter å ha lest HW.no sin artikkel om Ubuntu 8.04, så tenkte jeg at: Nå har "året" kommet og jeg lastet ned DVD-iso (for AMD) og brant det ut på en DVD.

Startet boot fra CD/DVD. Valgte Norsk språk og Installere/kjør fra DVD (ikke rør harddisker eller noe...)

Installasjon begynt fint, men etter 1-2 min fikk jeg opp ca 30-40 feilmeldinger som gikk sånn ca slik:

[xxx.xxxxxxxx] buffer i/o error on device fd0

(Husker ikke resten av feilmeldingen, X-ene var en haug med forskjellige tall.)

Etter at installasjonen ble lei av å presentere div feil til meg, så ble skjermen bare svart. Ventet 10-15 min før jeg ble lei og svensket så maskinen slik at jeg kom meg tilbake til Windoze.

Er det noen som har greie på hva som forårsaket alle disse feilene og gjerne fortelle meg hvordan jeg kan unngå dem? Fant ikke noe som helst som kunne hjelpe meg på forumet til Ubuntu.no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lenke #2 til qweac mener problemet kan komme av for lite ledig RAM (< 256 MB, f.eks. hvis deler av RAMen deles med grafikkortet), og en løsning kan være å i stedet installere med "alternate"-CDen (med tekst-basert installasjonsmeny) i stedet for den "vanlige" live-CDen (med GUI (GNOME) og grafisk installasjon).

Har du lite RAM, R_N? Hvis det stemmer og du har <= 256 MB kan det være på grensen til treigt å kjøre Ubuntu med GNOME.

Ellers er det vel obligatorisk å gjøre som Ördög tipset om -- sjekke av DVD-en er feilfri.

Lenke til kommentar

@kommers: Har 8GB RAM og et Radeon 3870x2 med 2x512MB, så har nok RAM...

@Ördög: Tok sjekk av DVD 2 ganger for å være sikker. Det så ut som om den tok en liten pause og så gikk rett til installasjon. Savner i alle fall bedre tilbakemelding om hva som skjer når den orange streken går frem og tilbake... Etter en stund (4-5 min) så begynte den å presentere feilmeldinger igjen. Regner med at det var DVD-sjekken som rapporterte feil...?

Fikk notert de 3 første radene med tall, men ved google-søk, så får jeg 0 treff på feilmeldingen.

[ 264.728105 ] Buffer I/O error on device fd0, logical block 0

[ 276.886452 ] Buffer I/O error on device fd0, logical block 0

[ 304.549089 ] Buffer I/O error on device fd0, logical block 0

Får prøve å brenne en ny DVD og så kjøre "Verify" etterpå...

Takk for hjelpen så langt.

Endret av R_N
Lenke til kommentar

@qweac: Fant mye om diskettstasjon på de linkene, så jeg har disablet min fra BIOS

Får se om det funker nå når jeg prøver med en ny DVD. (Den står og verifiserer skrevne data akkurat nå)

Lenke til kommentar

hvis ikke det funker kan du prøve å velge F6 istedenfor installasjon, og så skriver du irqpoll på slutten av den lange linja med rare parameter(må være mellomrom mellom parameter) når du da trykker enter så starter installasjonen automatisk.

Ellers kan du laste ned alternative CD-en, den kan og løse en del problemer. Hvis installasjonen går bra men restarten fucker kan du også der teste irqpoll parameteret i grub.

Lenke til kommentar
hvis ikke det funker kan du prøve å velge F6 istedenfor installasjon, og så skriver du irqpoll på slutten av den lange linja med rare parameter(må være mellomrom mellom parameter) når du da trykker enter så starter installasjonen automatisk.

Fjern quiet splash mens du er der, så skal du få mer tilbakemelding, kalles "verbose".

atlef.

Lenke til kommentar

Fjern quiet splash mens du er der, så skal du få mer tilbakemelding, kalles "verbose".

atlef.

Hva som skjer når en fjerner verbose? (quiet splash)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...