kayes Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) Hei folkens, Jeg har oppgradert pcen min til bla. Intel Q6600, 8800GTX og 1333MHz Ram. Nå står opperativsystem harddisken for tur til utskifting da det er en gammal ATA 120GM disk. Jeg kjører Vista Ultimate og driver mye med multitasking og Alt+Tab fram og tilbake i office paken, og spill. Jeg er ute etter en disk som er kjapp! men ikke koster flere 1000kr Grunnen til at jeg skriver inn her er at jeg har gått meg litt vill i mulighetene for å få en bra OS disk, og jeg lurer på hva som absolutt er best av disse alternativene. SCSI SAS SATA ESATA samtidig lurer jeg på om hvilken av disse alternativene kan kobles til mitt hovedkort som er: http://www.asus.com/products.aspx?l1=3&...&modelmenu= Jeg har også les litt om at det er problemer med Scsi disker på windows system da bios ser etter Sata, ATA disker før det som ligger på Scsi kontrolleren, men her er jeg helt grønn og skjønner ikke helt det jeg har lest. Håper noen kan gi meg noen konstruktive tips, det er kjedelig og har en flaskehals i systemet som helt klart nå er OS disken. Endret 14. mai 2008 av kayes Lenke til kommentar
kayes Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 serial ata:) Noen som har litt mer å si? Lenke til kommentar
CSM Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Har du råd, er det ingen tvil om at du bør vurdere SSD. Ett eksempel er OCZ SSD SATA II, den koster riktignok 2999,- hos MPX, men den er verdt hver en krone. Multitasking får en helt annen betydning. OCZ lover 100MB read og 80MB write, og det får du også! Genererer 0 støy pga at den ikke har bevegelige deler. Men kanskje litt dyrere enn du hadde tenkt deg? Regner med prisene på SSD faller godt fremover. Lenke til kommentar
kayes Skrevet 22. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2008 Jeg kjøpte en 32GB SSD disk, men er usikker på om den er brukenes til Vista. Oppgitt til: Read up to 26MB/s, Write up to 13MB/s Er dette nok, eller vil en raptor disk få Vista til å starte opp fortere og gjøre multitasking raskere? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Hva er det du har kjøpt som har så lav read/write? En normal HDD yter 4-5 ganger dette. Lenke til kommentar
kayes Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2008 2,5" SSD disk Trodde det var en annen versjon som hadde read på 100 og write på 40 eller noe Lenke til kommentar
Anv Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Du kan jo alltids prøve men basert på r/w så blir det ingen "racer". Du må vel ha en disk uansett for lagring, 32GB for Vista er ikke mye akkurat. Den raskeste SATA disken du får idag er den nye VelociRaptor, skal du ha en mer normal disk kjøper du en 640 eller 750GB disk, de er alle raske. edit: Jeg antar du kan regne det som bortkastet tid men hvis du har tid så prøv ;-) Endret 25. mai 2008 av Anvil Lenke til kommentar
kayes Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2008 Jau, leser litt om dem nå. Er vel en stund til vi ser SSD disker med høy lese / skrive hastigheter til en lavere pris. Tror jeg bare stikk og kjøper en vandlig sata disk Takk for svar Lenke til kommentar
Rulator Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Jau, leser litt om dem nå. Er vel en stund til vi ser SSD disker med høy lese / skrive hastigheter til en lavere pris. Tror jeg bare stikk og kjøper en vandlig sata disk Takk for svar kjøp en 10k rpm s-ata da:) Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Jeg kjøper dette kortet som en erstatning til Abit ix38 som funker med SAS/SATA kontrollere i alle pci-e slottene. Regner med at Evolution støtter det samme. Har jo et "par" sasdisker som skal få kost seg på dette kortet ja SAS er faktisk ikkje noe særlig dyrere enn Raptor nå. SAS er ganske mye raskere og STILLERE! Selv om de er 15k rpm Seagate 15k.5 (6) Lenke til kommentar
kayes Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 Jeg kjøper dette kortet som en erstatning til Abit ix38 som funker med SAS/SATA kontrollere i alle pci-e slottene. Regner med at Evolution støtter det samme. Har jo et "par" sasdisker som skal få kost seg på dette kortet ja SAS er faktisk ikkje noe særlig dyrere enn Raptor nå. SAS er ganske mye raskere og STILLERE! Selv om de er 15k rpm Seagate 15k.5 (6) Virker kortet mitt med sas? hehe, har ikke peiling jeg.... Lenke til kommentar
Anv Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Du kan bruke SAS hvis du kjøper en SAS kontroller. Prisen for en bra kontroller starter på 2-3000,- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå