Ursa Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) Følte bare for å dele min entusiasme hva angår SSD (Solid State Drives) med alle. Jeg kom over en interessant artikkel på www.benchmarkreview.com Jeg ante ikke at SSD-disker allerede var SÅ overlegne.. Utrolig nice.... Nå er det like før jeg klikker på "kjøp"-knappen assss Mener å ha sett tester av hvordan Vista starter 3x raskere på NORMALE SSD-disker... Tenk på åssen det blir med superraske disker! Tenk på superraske disker i RAID!! Framtiden er lys, dere Vær obs på at Norge henger etter i SSD-markedet, så de OCZ-diskene som er nevnt i artikkelen, skal hete SATA-II SSD2 og IKKE SATA-II SSD (mangler 2-tall på slutten). Ikke det at SSD1-versjonen er en sinke, men vær obs på at dette vil nettbutikkene melke alt de kan ut av. Prisguiden I det siste har det kommet noen nye navn i markedet: Samsung kjører nøyaktig samme hardware som OCZ, og har tilsvarende (supre) ytelse. Memoright er en av de aller fremste, og Anandtech har en fin artikkel omkommende storheter. Endret 23. mai 2008 av Ursa Lenke til kommentar
CSM Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Så denne testen en uke etter at jeg fikk denne disken, og joda, det tar faktisk helt av. Til OS disk funker den utrolig bra, bruker XP m/SP3, har delt opp i 2 partisjoner. 1 til OS på 15GB og en på de resterende til program som ikke trenger nyinstallasjon ved reinstallasjon/ghosting av partisjon. DC++ spretter opp raskere enn du kan si eplekake og generell multitasking er på ett helt nytt nivå. Den er dyr, men har du råd er det ingenting å tenke på... Nå rebooter jeg desktopmaskina kanskje 1 gang per 3 måned (ved HW bytter ), men boottiden er det ingenting å si på heller. Når 64/128GB diskene kommer ned i 1500kr, regner jeg flere enn bare entusiastene kanskje finner ut hva SSD kan gjøre Lenke til kommentar
Digitalis Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 sjekk her: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=92230 Nå blir det snart overkommelig for de fleste hardwarefreeks. 32 GB for 2990 kr. Lenke til kommentar
The Walking Dead Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 sjekk her: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=92230 Nå blir det snart overkommelig for de fleste hardwarefreeks. 32 GB for 2990 kr. husk på at dette er den "gamle" modellen Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 17. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2008 Nei er ikke dette den nye? Den forrige het vel bare "SSD" i produktnavnet (i motsetning til SSD2) eller SATA (i motsetning til SATA-II)? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Nei er ikke dette den nye? Den forrige het vel bare "SSD" i produktnavnet (i motsetning til SSD2) eller SATA (i motsetning til SATA-II)? Denne heter også bare SSD. SATA2 er bare en overføringsteknologi (navnet er dessuten feil).Det er den gamle, (opp til 120mb lesehastighet) Lenke til kommentar
Ursa Skrevet 17. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2008 Da blir det vel venting som vi så ofte gjør i Norge... Men er det forskjell på amerikanske harddisker og norske? I så fall: vil det være mulig å kjøpe fra www.newegg.com For meg er terskelen for kjøp minimum 64 GB (Vista+programmer). 25% MVA er overkommelig (frakt er sikkert tilsvarende det samme som fra norske nettbutikker uansett ) Lenke til kommentar
Largie Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Hva med dette da? https://prisguiden.no/product.php?productId=88092 Leste en test mot samme modell bare "PRO" versjonen, virker jo fin fin til OS-boot den Prisen på 1700 spenn er jo ikke avskrekkende heller Lenke til kommentar
Digitalis Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 (endret) Tja kanskje det er den gamle modellen, men den gir de samme fordelene jeg er ute etter med lydløs drift. I tillegg yter den jo betydelig bedre enn den 2,5" disken som jeg bruker. Der er lese og skrivehastighetene betydlig dårligere. Endret 17. mai 2008 av Digitalis Lenke til kommentar
CSM Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 sjekk her: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=92230 Nå blir det snart overkommelig for de fleste hardwarefreeks. 32 GB for 2990 kr. husk på at dette er den "gamle" modellen Gamle? Dette er den nyeste OCZ har ihvertfall. SATA-II, den "gamle" hadde sata-I og read på 53MB/sec og write på 35MB/sec eller noe i den dur. Denne har 100MB/sek read og 80MB/sec write... Lenke til kommentar
The Walking Dead Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 (endret) sjekk her: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=92230 Nå blir det snart overkommelig for de fleste hardwarefreeks. 32 GB for 2990 kr. husk på at dette er den "gamle" modellen Gamle? Dette er den nyeste OCZ har ihvertfall. SATA-II, den "gamle" hadde sata-I og read på 53MB/sec og write på 35MB/sec eller noe i den dur. Denne har 100MB/sek read og 80MB/sec write... du har tydeligvis ikke lest testen. les før du poster! testmodell har 150/84 read/write. Og sammenlign typebetegnelse ikke så lett å se kanskje...... Ny: ocz ssd2 sataII gammel: ocz ssd sataII (mpx) Endret 17. mai 2008 av audi_a8 Lenke til kommentar
The Walking Dead Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Da blir det vel venting som vi så ofte gjør i Norge... Men er det forskjell på amerikanske harddisker og norske? I så fall: vil det være mulig å kjøpe fra www.newegg.com For meg er terskelen for kjøp minimum 64 GB (Vista+programmer). 25% MVA er overkommelig (frakt er sikkert tilsvarende det samme som fra norske nettbutikker uansett ) newegg does NOT ship internationally..... Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Jeg mener å ha lest at enkelte serier SSD-disker har en feilrate på 25% Tror jeg venter til teknologien er mere moden og prisene overkommelige Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 (endret) Kjekt å få med seg: South Korea-based Mtron has decided to ignite the solid state drive market this summer so it has now announce a new series of drives. The PRO 7500 SSDs come in both 2.5 and 3.5-inch form factors, are targeted at the enterprise market and feature SATA 3.0 Gbps interfaces. Featuring built-in 7-bit Error Correction Code (ECC), the upcoming drives can brag with some top transfer speeds - 130 MB/s and 120 MB/s when reading and writing respectively. http://www.mtron.net/English/Product/ec_msp7500.asp Og prisene raser nedover.. Endret 17. mai 2008 av ArcticOC Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 newegg does NOT ship internationally.....So? Det er da null problem å skaffe seg en postboksaddresse som videresender. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Where Herr L4r5? Jetcarrier tilbyr adresse i america, og ordner frakt hjem til deg.. Lenke til kommentar
Largie Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 (endret) Hmm... Det er jo greit at man "må ha noe" noen ganger, men prisen her blir jo helt vill i mine øyne. Hvis jeg har fortstått det riktig: 1. Du handler pakker fra en nettbutikk og betaler frakt for den pakka til JetCarrier (regner med at du kan fylle opp en boks eller no) 2. Når du har "fylt opp" en 10 kg boks som skal sendes med fly betalter du JetCarrier 485 kr for frakt til Norge inklusiv prisen på fortolling 3. Når pakken går gjennom tollen beregner de da følgende Pris på varen(e) + Frakt pris på varen(e) i USA + 485 kr som Jetcarrier tar betalt + Tollgebyrer evnt tollsatser = Totalprisen * 0,25 Hvis det er slik det fungerer vil man jo ofte betale mye mer for varer fra USA her hjemme. Man må ha med i beregningen at ventetiden kan også være lang :S Stemmer dette, eller maler jeg fanden på veggen? Edit: I tillegg må du betale Posten å sende pakken din når den kommer til Tistedal. Med dagens priser kommer vel 10kg på 400 kr det også :S Endret 18. mai 2008 av Largie Lenke til kommentar
The Walking Dead Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 bedre å kjøpe på ebay.com da, få selger til å skrive en mindre verdi på pakken slik at man slipper moms. evt skrive mere shipping enn verdi. Lenke til kommentar
CSM Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 sjekk her: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=92230 Nå blir det snart overkommelig for de fleste hardwarefreeks. 32 GB for 2990 kr. husk på at dette er den "gamle" modellen Gamle? Dette er den nyeste OCZ har ihvertfall. SATA-II, den "gamle" hadde sata-I og read på 53MB/sec og write på 35MB/sec eller noe i den dur. Denne har 100MB/sek read og 80MB/sec write... du har tydeligvis ikke lest testen. les før du poster! testmodell har 150/84 read/write. Og sammenlign typebetegnelse ikke så lett å se kanskje...... Ny: ocz ssd2 sataII gammel: ocz ssd sataII (mpx) Kan du linke til den "nye" utgaven, kan ikke se den noen plass :s Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå