Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Utløserkarakteristikk på overbelastningsvern

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å sette inn en EEMAX momentan-vannvarmer. Den finnes i en 3-fase utgave (TM2511) der den trekker 28A resistivt. Denne skal kunne settes på en 25A (treg) 3-fase sikring. Problemet er bare at vi har 25A 3-fase overbelastningsvern. Jeg har kikket i en katalog (side 5 her)på overbelastningsvern, men der står det ingenting om at disse har utløserkarakteristikk. Selvsagt har de jo det, men hvilken?? Kan man få overbelastningsvern i forskjellige karakteristikker? Det er ca. 300 meter til fordelingsboks.

Endret av lefodnes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis det kun er snakk om resistiv last (eller er det også reaktiv/kapasitiv?), hva skal du da med treg sikring?

Det er om å gjøre å kunne trekke 28A ut av et 25A overbelastningsvern. Produsenten av eemax sier at det går å trekke dette ut av en 25A sikring i en viss tid. Når det er treg sikring, vil den kunne levere 28A over en gitt tid. Jeg vet ikke hvor lenge. Hadde vært fint å kunne sett dette et sted. (Utløserkarakteristikker). Uansett har jeg ikke denne sikringen, jeg har jo et overbelastningsvern på 25A med ukjent utløserkarakteristikk, så jeg spør for å finne ut om overbelastningsvern er raske eller trege. (som standard)

Lenke til kommentar

Dette skal jeg ikke si helt sikkert, men jeg vil tro at en enhet som kun er beskrevet med "overbelastningsvern" er en sikring uten elektromagnetisk utløsning.

Om dette er lov å bruke i boligsammenheng stiller jeg meg tvilende til, men jeg skal ikke påstå noe.

Dermed har ikke disse noen utløserkarakteristikk som kan kategoriseres i en klasse, da de kun har bimetallsutløsning. Bimetallutløsningen er mer eller mindre lik på alle sikringer for samme effekt.

En vanlig hovedsikring i bolig vil vel normalt ha B-karakteristikk (kjapp).

Her ser du et standadskjema for utløserkarakteristikk, dette er mer eller mindre likt for alle sikringer. Husk at det også er et slingrimsområde på kurven: http://www.gangahitech.com/images/graph.jpg

Lenke til kommentar

Har diskutert med Moeller ang utløsertrøm og I2 på 1,45 gjelder for de gamle FAZ automatene.

På moderne autometer er I2 på svimlende 1,15.

Nå har B, C og D automater samme I2 så karrakteristikken for resistiv last spiller ingen rolle.

Avhengig av hvor lenge av gangen du benytter vannvarmeren skal dette gå bra.

Du kan jo ta en titt på komfyren og se på maksforbruket på den, det er en del mere en 25A.

Så lenge tiden for forbruket er relativt kort skal det ikke være noe problem.

OV har selvsagt elektromagnetisk utløsning men den ligger høyt I2 vet jeg ikke men den ligger nok over 1,15 og selv på 1,15 vil overlastvernet holde en hel time.

Det største problemet ditt blir nok allt det andre forbruket så går samtidig med vannvarmeren.

Ville nok heller ha satset på en stor vantvarmstank istedenfor.

Slik jeg ser det vil du ha ganske store begrensninger i når og hvor lenge du kan bruke varmt vann sammenlignet med en 300 liters tank.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...