Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpt inn nytt stereoanlegg til båten, men hvordan kobler jeg ?

Anbefalte innlegg

Hei,

kjøpt nytt stereo til båten, en

spiller med 1 rca utgang (denne er bil)

marine forsterker 4 kanals

bass og to høytalere

men poenget er, stusser litt på to ting.

bak på spilleren så er det jo iso kontakt

ut av den kommer det en haug av høytalerkabler, men også en blå med hvit stripe som det står remote kabel på

også er det jo gul, som skal til batteriet, rød som skal til tenning, og svart til jord. men poenget er siden jeg skal koble på forsterker. På den gule ledningen, som er ment til batteriet, går det ledning ut fra siden, er det den jeg skal koble på forsterkeren ? sånn at forsterkeren skrur seg på samtidig med spilleren ?eller er det den blå (remote kabelen) som skal til forsterkeren? som forøvrig også har en ekstra ledning som går ut fra den.

En annen ting er det å koble på spilleren til forsterker. med RCA signalkabel. bak på spilleren er det en utgang med en hvit og rød kontakt hvor jeg regner med det bare er å stikke inn, men på forsterkeren, så er det to sånne med hvit og rød, det står bare rear over den ene og front på den andre, skal jeg kjøpe et adapter eller noe som "brokobler" de to, eller bare koble til en av de ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kobler remote-ledningen til forsterker på den blå som det står remote på. Og så kjøper du deg to y-ledd slik at du får signal inn på alle inngangene på forsterkeren.

konge ;D er litt ny i stereo, lurte litt på om jeg hadde bestilt feil ;D da hadde det vært kokings ;D

men takk for svar D:

Lenke til kommentar

En ting til, under på forsterkeren der så er det litt innstillinger, hvor det er to like brytere med sånn 80 HZ on/off

de har skal stå på on

men under der så er det et "hjul" jeg kan stille på som står level input på. det er også to av de. hvordan burde jeg stille de ? skal de stå originalt ? hva er på en måte forskjellen når jeg stiller på det ?

Lenke til kommentar

En ting til, alt er koblet opp, men det funker faen så dårlig, er litt lyd i den ene høytalern, hvor du hører bromming og en anelse av sangen. har prøvd å stille opp på level input og prøvd begge HZ innstillingene, men funker ikke, uansett. Jeg bruker vanlige kabelsko på høytalerne, kan det ha noe å si ? Alså det spiller ikke i det hele tatt. hva kan være feil ? kan forsterkern være ødelagt ?

Lenke til kommentar
Vær så snill, jeg trenger et svar.

kan du ha koblet signalkablene på sub utgangen på spilleren, da vil du bare få lave frekvenser.

EDIT: eller har du tatt på lpf på spilleren slik at den bare gir ut lave frekvenser til forsterkeren

Endret av tobbelobb
Lenke til kommentar
Hei,

kjøpt nytt stereo til båten, en

spiller med 1 rca utgang (denne er bil)

marine forsterker 4 kanals

bass og to høytalere

men poenget er, stusser litt på to ting.

bak på spilleren så er det jo iso kontakt

ut av den kommer det en haug av høytalerkabler, men også en blå med hvit stripe som det står remote kabel på

også er det jo gul, som skal til batteriet, rød som skal til tenning, og svart til jord. men poenget er siden jeg skal koble på forsterker. På den gule ledningen, som er ment til batteriet, går det ledning ut fra siden, er det den jeg skal koble på forsterkeren ? sånn at forsterkeren skrur seg på samtidig med spilleren ?eller er det den blå (remote kabelen) som skal til forsterkeren? som forøvrig også har en ekstra ledning som går ut fra den.

En annen ting er det å koble på spilleren til forsterker. med RCA signalkabel. bak på spilleren er det en utgang med en hvit og rød kontakt hvor jeg regner med det bare er å stikke inn, men på forsterkeren, så er det to sånne med hvit og rød, det står bare rear over den ene og front på den andre, skal jeg kjøpe et adapter eller noe som "brokobler" de to, eller bare koble til en av de ?

Trur du har miksa litt opp. Rød til batteri og gul til tenning. Kan koble begge til samme men da må spilleren skrues på manuelt

Lenke til kommentar

Hei, konge med svar, med strømmen tror jeg ikke jeg har miksa litt. meen kan være mulige med signalkabler.

På bilde ser dere hvor jeg har koblet på signalkablene, typisk. og den tingen jeg spør om er subwoofer utgang ?

på forsterkeren har jeg to y ledd hvor det ene er koblet på hvit og går på de to hvite, mens den røde går på to røde. er dette riktig ?

post-159778-1211920898_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Hei, konge med svar, med strømmen tror jeg ikke jeg har miksa litt. meen kan være mulige med signalkabler.

På bilde ser dere hvor jeg har koblet på signalkablene, typisk. og den tingen jeg spør om er subwoofer utgang ?

på forsterkeren har jeg to y ledd hvor det ene er koblet på hvit og går på de to hvite, mens den røde går på to røde. er dette riktig ?

Siden du bare har en rca utgang må du bruke delefilteret på forsterkeren, viss du har brukt sub innstilinger på spilleren vill du ikke få lyd på andre høytalere.

Lenke til kommentar

Ok, hva er delefilteret egentlig ? har bare sånn høypass/lavpassfilter, men det er kanskje det du mener ? at høypass på høytalerne og lavpass på bassen ?

en annen ting er at det er litt knitring i høytalerne, og mest lyd i venstre. men en annen ting er at jeg har ikke koblet på bassen enda. bare høytalerne.

På høytalerne har jeg brukt standard biltema kabelsko. kan de ødelegge lyden ?

Endret av kremtkremt
Lenke til kommentar
Ok, hva er delefilteret egentlig ? har bare sånn høypass/lavpassfilter, men det er kanskje det du mener ? at høypass på høytalerne og lavpass på bassen ?

en annen ting er at det er litt knitring i høytalerne, og mest lyd i venstre. men en annen ting er at jeg har ikke koblet på bassen enda. bare høytalerne.

På høytalerne har jeg brukt standard biltema kabelsko. kan de ødelegge lyden ?

Du har rett ang. delefilter, Kablesko fra bilema er sikkert ikke problemet men det kan vere dårlig jording eller at høytalerekabel og/eller signalkabel er skadet eller ikke siter skikkelig fast i forsterkeren. Tror helst på jordinga, hvordan har du gjort det?

Lenke til kommentar

Det viste seg at problemet var innstillinger i cd spilleren. Er første prosjekte så er ikke sånn veldig erfaren ;D

Men det har kommet et nytt problem, er bare lyd i venstre høyttaler, skal ut nå å sjekke om det er bryting i ledningen, men en nevnte at en kanal kan være ødelagt ? syns dette virket litt merkelig siden det er nytt men ? å høyttaler kontaktene skal forsåvidt sitte bra.

Lenke til kommentar
Det viste seg at problemet var innstillinger i cd spilleren. Er første prosjekte så er ikke sånn veldig erfaren ;D

Men det har kommet et nytt problem, er bare lyd i venstre høyttaler, skal ut nå å sjekke om det er bryting i ledningen, men en nevnte at en kanal kan være ødelagt ? syns dette virket litt merkelig siden det er nytt men ? å høyttaler kontaktene skal forsåvidt sitte bra.

Har du sjekka balansen på splleren??? skal sikkert stå på 0, kansje ene av de to rca (signalkabel) pluggene ikke er koblet til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...