the_fire Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) Hei. Var i dag og kjøpte den siste plata til Coldplay, X&Y. Da jeg kjørte hjem ville jeg spille den på bilstereoen, men dette lot seg ikke gjøre. Problemet var at den ikke ville spille av sangene. Spilleren viste at det var en cd der, siden det var samme antall nummer på cden som spilleren indikerte. Spilleren i bilen er forøvrig (standard) integrert i en Volkswagen Golf 2004-modell. Jeg tenkte at jeg kanskje hadde mer flaks når jeg kom hjem, og skulle spille den på stereoanlegget her (NAD CD Receiver C715 DAB). CDen spilte, men kvaliteten er ikke i nærheten av hva jeg forventer av en CD. Den hakker, og det høres ut som om det er lav bitrate (vet ikke om det siste er tilfelle). I følge baksiden av CDen står det: "This disc contains Copy Control technology. On some equipment, for ecample car CD players playback problems may be encountered." For det første: Hvorfor i helvete skal vi som kjøper plater bli møtt med slikt? Det er direkte tragisk. Er det noe jeg kan gjøre for å høre på CDen? Det frister veldig å gå å bytte den inn, og laste ned CDen i stede for. Endret 14. mai 2008 av KristofferB Lenke til kommentar
Rulator Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 hvor kjøpte du den? vet at noen statoil stasjoner selger piratkopiert vare Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) Lokal musikkbutikk i alta (Pusk AS). Men tviler på at det er piratkopiert. Edit: En artikkel om saken: http://www.boingboing.net/2006/01/01/coldp...new-cd-has.html Men synes det er rart at NADen ikke klarer å lese CDen korrekt. Edit 2: Prøvde å spille den av på PCen. Fikk en melding om at jeg måtte oppdatere flere filer før jeg fikk høre på CDen. Valgte å takke nei til dette (Cancel), og åpne CDen i VLC. Det virker helt uten problemer, og lyden høres helt normal ut. Bitraten ligger rundt 1420 kbps, altså CD-kvalitet. Ser også ut til at MediaMonkey klarer å rippe den. Endret 14. mai 2008 av KristofferB Lenke til kommentar
epifant Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 CD-er med kopisperre følger i mange tilfeller ikke Red book-standarden, og er derfor teknisk sett ikke en CD. Dette fører også til at man kan oppleve avspillingsproblemer, slik du har gjort. For å kunne spille den over alt må du rippe den på PCen og brenne ut en (pirat)kopi og bruke denne i bilen og på NADen. Morsomt med kopisperrer som faktisk gjør det nødvendig å kopiere CDen? Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 Jeg rippet CDen (problemfritt uten DRM), tok den med i butikken, og byttet den i en CD fra et annet plateselskap. Sikkert ikke helt i tråd med loven, men jeg følte meg mye bedre etter å ha gjort det. Lenke til kommentar
Rulator Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Jeg rippet CDen (problemfritt uten DRM), tok den med i butikken, og byttet den i en CD fra et annet plateselskap. Sikkert ikke helt i tråd med loven, men jeg følte meg mye bedre etter å ha gjort det. ganske så ulovlig, men faen hva skal man gjøre? verden et fucked sted:) Lenke til kommentar
epifant Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Alldeles ikke ulovlig. Du eide jo plata når du tok sikkerhetskopi av den Det er uansett plateselskapene som produserer plater med kopisperrer som hindrer deg i å spille av plata med mindre du faktisk ripper den og brenner ut en kopi. Som var nettopp det sperren skulle forhindre. What goes around, comes around. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå