Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Mobil AirCondition - erfaringer/tips?

Anbefalte innlegg

Med tro på en varm sommer har jeg planer om å gå til innkjøp av AirCondition. Da jeg bare leier leilighet, ønsker jeg ikke noe fastmontert. Jeg har derfor sett på såkalte mobile AirConditions og lurer i den sammenheng på om andre har erfaring med disse? Fungerer de bra, eller er de ikke verdt prisen på 3000-5000 kroner?

Leiligheten er 46 kvadratmeter. Har fått for meg at det er greit å legge i en ekstra tusenlapp for å ha litt krefter å gå på. Foreløpig er Wilfa WAC-12000 favoritten.

Erfaringer/tips i forbindelse med denne eller liknende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet ikke om alle er klar over dette, men mobile AC'er har en utluftningsslange som må sende varmen ut av rommet som kjøles. Det gjøre ofte at installasjonen ofte ikke blir den mest estetisk vakre.

space

Jeg er i alle fall klar over dette. Har tenkt litt på forskjellige løsninger, og en løsning jeg har tenkt på er å lage en slags innretning som gjør at jeg kan koble denne kabelen til en lufteluke (plastluker med lokk som er på eldre bygg). Vet noen om det kommer vann/fuktighet ut av denne kabelen også? I så fall er ikke lufteluken noe god idé ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg kjøpte en mobil aircon i fjor høst på tilbud hos SmartClub (satt ned til 2490,- fra 3990,-). Har kjørt den konstant de siste dagene, og det har vært helt himmelsk :)

Det kommer bare ut varm luft, ingen kondens/fuktighet (så framt man ikke kjører den i avfuktings-modus da).

Lenke til kommentar

Hvordan er støyen på sånne? Hører du den godt? Bruker de mye strøm? (det skal ikke så mye mer til før sikringen går her)

Om man kjøper over nettet, hva blir fraktprisen ca? (er de tunge?)

Dette kjølemedie "R407" er det gass? bruker de mye? Er det dyrt?

Ble en del spørsmål her. Tempraturen på det lille rommet mitt blir sikkert rundt 30 på det værste tipper jeg. Jævla irriterende.

Lenke til kommentar

Siden du bor i Asker simenss, så dra innom Bauhaus.

Kjøpte en av merket Zibro der i fjor til 2500, modellen under skulle expert eller elkjøp ha det dobbelte for.

Fungerer helt fint, med kjøleeffekt på 2,6Kw.

Hadde også flere utgaver der.

Lenke til kommentar

Kjøpte en av merket Zibro der i fjor til 2500, modellen under skulle expert eller elkjøp ha det dobbelte for.

Å ja, hvilken modell har du? Min kjøler på bare 2.2Kw(P622)

Bruker ca 800W på max.Bruke den ikke lenger, støyer for mye. Høres ut som 60 kjøleskap.

Nei du, det neste blir en varmepumpe

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Å ja, hvilken modell har du? Min kjøler på bare 2.2Kw(P622)

Bruker ca 800W på max.Bruke den ikke lenger, støyer for mye. Høres ut som 60 kjøleskap.

Nei du, det neste blir en varmepumpe

Har en Zibro P726.

Den støyer, men er ikke blant de verste når det gjelder portable.

Bruker min når jeg ikke er tilstede, slik at jeg kommer hjem til god temperatur.

Neste blir nok en varmepumpe her også, men må ut med over 20 høvdinger da.

Lenke til kommentar

Det jeg lurer mest på er hvordan man på best mulig måte løser problemet med varmluftsuttaket. Legger man slanget ut gjennom vinduet, vil jo en del av den kalde luften forsvinne rett ut igjen, noe som fører til unødvendig mye støy og strømbruk.

Lenke til kommentar
Det jeg lurer mest på er hvordan man på best mulig måte løser problemet med varmluftsuttaket. Legger man slanget ut gjennom vinduet, vil jo en del av den kalde luften forsvinne rett ut igjen, noe som fører til unødvendig mye støy og strømbruk.

Jeg tenker selv å en slags ventilløsning. Lede luften ut gjennom en standard utluftingsventil.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe stort problem ettersom den luften som blåses ut må uansett erstattes med luft utenfra.

space

Lenke til kommentar

Ok, men siden dette er en mobil enhet og slangen må hives ut vinduet, slipper man jo varm luft inn igjen p.g.a det åpne vinduet. Fast montasje for lufteslangen er for de fleste uaktuelt da mobiliteten er viktig. Har ikke sett denne slangen selv, men er den stor (tenker på tykkelsen i enden av slangen)?

Lenke til kommentar

COPY/PASTE FRÅ EIN ANNAN TRÅD:

Hei

Jobber i overnevnte Kjede, og vi har 3 Aircondition som vi selger mye av om dagen.

1: Matsui for 2995

2: Større Matsui, for 3995(3495 Internett)

3: Zibro til 4995

Den første Matsuien er helt grei opptil ca 17m2, noe mer og den vil slite.

Den større Matsuien kjøler bedre og passer til maks 26m2

Zibroen er Kongen, 45m2 kjøling, og faktisk bråker den ikke så mye man skulle tro.

Alle AC`er krever at den varme luften dumpes ett sted. Derfor følger det med en slange for å føre denne luften ut.. Så setter du den ved Vinduet f.eks, kan du tre røret utigjennom vinduet, og du filtrerer ut den varme luften.

Uansett, så er det ikke bare PCene som blir happy, men også degselv når det blir kjøligere.

Eneste Negative med AC er at det er en ganske Strømgjerrig prosses.

Men, tror ikke du skulle få problemer med overbelastning.

Håper det hjalp!

linky.

Lenke til kommentar

Har den fra Wilfa selv, funker helt utmerked, bruker den selv på ca80m2.

Så den kjøler ikke helt, men klarer faktisk å holde tempen i stua under 25 grader når det er 38 grader i solveggen (som er i stua) før var det oppe i 40 grader i stua på det værste.

Braker en del siden den går på maks hele tiden, men er verdt det med små unger i huset.

Kjører varmlusten ut av en lufte luke, ikke helt optimalt da det er egentlig alt for høyt på veggen.

Det funker for meg, verdt vær eneste krone og litt til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...