Gå til innhold

3d lyd eller lydillusjoner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ah.. Indeed. Håpar slik teknikk vert ordentlig implementert i diverse spel i framtida. Grafikken skyt jo fram med enorm fart. Sjølve lyden har eg ikkje "høyrt" forandringar på, på veldig lang tid.

Ja, det hadde vært noe, 3d-spill med 3d-lyd :dribble:

Lenke til kommentar

For omtrent to tiår siden eksperimenterte NRK Radioteateret med såkalt kunsthodestereo, som ble kringkastet via vanlig stereo-FM. I høyttalere hørtes det ut flatere enn normalt, men med høretelefoner åpnet det seg et gigantisk rom rundt tilhøreren. Teknikken gikk ut på å ta opp lyden med to mikrofoner inne i et kunstig hode, hvor spesielt ørebrusken påvirket lyden slik vi er vant med fra våre egne ører. Hjernen klarte derfor å retningsbestemme lydene mye bedre enn med bruk av tradisjonelle stereomikrofoner.

Men fordi kunsthodestereo ikke hørtes like bra ut på et tradisjonelt høyttalerbasert stereoanlegg døde bruken av teknikken ut.

Jeg har selv hørt et radioteaterstykke innspilt i kunsthodestereo og jeg husker fortsatt hvor sensasjonelt bra det hørtes ut.

Lenke til kommentar
Jeg har selv hørt et radioteaterstykke innspilt i kunsthodestereo og jeg husker fortsatt hvor sensasjonelt bra det hørtes ut.

Hadde vært morsomt å hørt. Veit du om noe sted det går ann å få tak i det nå?

Lenke til kommentar
Nokon som har ein vitskapeleg forklaring på det der?

Som Sealion nevner, så er det stort sett å ta opp opptaket med en dokke med mikrofoner inne i øret som brukes tror jeg. Evt kan man lage en såkalt HRTF, head related transfer function, som enkelt sakt er forskjellen mellom lyden som kommer utenifra, og hvordan lyden blir inne i øret. Denne kan i prinsipett lages for deg personlig (dog er det mye jobb å måle alle retninger og akser) , så du kan få en 3d-effekt av effekt av ethvert opptak (såfremt opptaket har retnigsinformasjon) det kan være endel forskjell fra person til person på denne, så dokka passer ikke like bra for alle. I prinsippet er det mulig å gjøre dette med stereo-høyttalere også om rommet ikke har alt for mye klang (dog virker det bare i et punkt). Bla ved hjelp av motlyd som kan utlikne signaet ved det ene øret feks. Men det fungerer ikke like godt i praksis.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...