Gå til innhold

Telenor bruker barnearbeid


Anbefalte innlegg

Å slå opp sensasjonsoppslag om at Telenor driver en kynisk "helvetesvirksomhet" og barnearbeid basert på at en UNDERLEVERANDØR benytter seg av arbeidere på 13 år (som sannsynligvis ikke har noe bedre å gå til, dette er dessverre ingen perfekt verden) tar i grunn knekken på enhver kredibilitet dette nettstedet måtte ha.

Hiver meg med på denne. Her har skribenten brukt alle tabloid triks som er.

 

Men Baksaas nevnte ikke med en ord at en arbeider falt i et av de nevnte usikrete syrebadene og omkom som følge av skadene.

Er nesten så jeg tror skribenten var fristet til å skrive av Baksaas dyttet gutten i syrebadet.

 

Latterlig artikkel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selvfølgelig kan Telenor kutte all kontakt med underleverandøren, men tror du noe endrer seg da ?

Om Telenor skal jobbe aktivt mot barnearbeid blir en annen sak. Å bryte kontakten med denne underleverandøren vil ihvertfall hjelpe på Telenors rykte.

 

Vil det egentlig det? Om en uke, eller to, vil den store majoriteten av oss ha glemt dette. Og de som ikke har glemt det vil være uten noen reel betydning.

Det vil være mer positivt enn å holde på leverandøren.

Lenke til kommentar

jeg synes det virker tåpelig at telenor skal være ansvarlig for dette barnearbeitet, spesiellt etter at de til og med har lært opp underlevrandørene i å ikke gjøre dette.

 

om jeg bestiller chassi til en forsterker jeg lager fra en blikkenslager, er jeg da plutselig ansvarlig for at han ikke ansetter småbarn til å jobbe hos seg!? jeg hadde i

allefall nektet ansvar om noen skulle ha prøvd å dytte det på meg! jeg bestiller en vare, da får produsenten selv ta ansvar for forholdene rundt produksjonen.

 

jeg er forresten også enig i at denne artikkelen er feilinformerende, i allefall overskriften, men dessverre, så er ikke amobil de eneste som gjør dette.

Lenke til kommentar

Dersom man ønsker å sette sammen noe kraftige overskrifter her kan man bruke:

 

Firma til fredsprisvinner bruker barnearbeid

Yunos støtter barnearbeid

Det norske folk støtter barnearbeid (staten eier Telenor, folket er staten)

 

 

Det har skjedd ulykker i Norge der barn under 10 år har blitt overkjørt og drept av traktor mens de har deltatt i gårdsarbeid (uten betaling for det). Skal vi slå dette opp også kanskje ?

 

Barnearbeid utbredt i Norge

Barn jobber gratis

Barn jobber for luselønn i landbruket

Barn brutalt utnyttet til det døde i landbruket

Barnearbeid på livet løs

 

At en arbeidstaker har omkommet på arbeidsplassen betyr ikke at arbeidsgiver tvinger sine arbeidstakere til daglige syrebad.

 

Trodde virkelig at hw.no nettverket skulle være mer profisjonelle enn dette :mad:

Lenke til kommentar
Selvfølgelig kan Telenor kutte all kontakt med underleverandøren, men tror du noe endrer seg da ?

Om Telenor skal jobbe aktivt mot barnearbeid blir en annen sak. Å bryte kontakten med denne underleverandøren vil ihvertfall hjelpe på Telenors rykte.

Vil det egentlig det? Om en uke, eller to, vil den store majoriteten av oss ha glemt dette. Og de som ikke har glemt det vil være uten noen reel betydning.

Det vil være mer positivt enn å holde på leverandøren.

Ikke nødvendigvis. De ville trolig ikke tapt hverken kunder eller anseelse (på lang sikt) om de hadde beholdt leverandøren. Å sparke leverandøren vil heller ikke kapre kunder eller øke anseelsen. Det eneste som taler for å sparke leverandøren er at mediedekningen av saken dør et par dager tidligere.

Lenke til kommentar
Jeg liker Telenor bedre hvis de bryter med denne leverandøren. Det kan jo diskuteres hvor mye det vil ha å si for Telenor...

Herregud, da viser de jo ikke noe ansvar i det hele tatt. "Nei, dette vil ikke vi være med på, ha det!"

 

Det hadde vært mye bedre om de fortsatt hadde kontakt med leverandøren og så til at forholdene bedret seg. Førøvrig er jeg enig med majoriteten i tråden, som synes denne artikkelen ikke var noe særlig. Skift tittel!

Lenke til kommentar

Først, jeg er helt i mot all form for barnearbeid og helseskadelige arbeidsplasser, men vi lever dessverre ikke i en perfekt verden.

 

Det jeg reagerer på er at stort sett alle medier både aviser og nettmedier har blåst dette stort opp. Telenor er i en egen "liga" på bli angrepet fra alle hold. Jeg tror at Kværner, Statoilhydro etc som har en bråte med underleverandører i hele verden vil man også beklageligvis kunne finne samme forhold. Eller hva med gråsone investeringer Oljefondet driver med.

 

Jeg synes at Telenor skal ha cred for at de forsøker å rydde opp etter at det ble avdekket, og at de kurser sine underleverandører. Stå på Telenor, nok en gang har dere blitt skyteskive av en dansk journalist som er gretten (sikkert pga dårlig mobildekning eller ikke kan få bredbånd) :roll:

Lenke til kommentar
Telenor/Grameenphone har allerede brytet med leverandøren.

Og det var Telenor som gikk ut med nyheten selv. Før dokumentaren ble sluppet ut.

I så fall bruker ikke Telenor barnearbeid, men har tidligere indirekte brukt det.

Endret av -drugiS-
Lenke til kommentar
Jeg synes at Telenor skal ha cred for at de forsøker å rydde opp etter at det ble avdekket, og at de kurser sine underleverandører. Stå på Telenor, nok en gang har dere blitt skyteskive av en dansk journalist som er gretten (sikkert pga dårlig mobildekning eller ikke kan få bredbånd) :roll:
Telenor informerte Grameenphone og underleverandører om krav til arbeidsforhold lenge før reportasjen ble laget. Her er det snakk om en underleverandør som ikke brydde seg om dette og som holdt skjult hvordan forholdene var.

 

"Underleverandør skjulte dårlige arbeidsforhold for Telenor" ville vært en korrekt og beskrivende overskrift, men korrekthet er tydeligvis ikke målet til journalisten.

Lenke til kommentar

Jeg er overrasket over hvor mange i denne tråden som ikke synes dette er en stor sak. Noen forsvarer Telenor med at alle andre bedrifter er like ille, andre mener det holder når de har fortalt underleverandøren at de ikke må være slemme mot arbeiderne sine.

 

Hvis ikke Telenor skjønner at de må ha inn i kontrakten at de når som helst kan og vil komme på uanmeldte kontroller for å kontrollere leverandører, deres underleverandører osv. så er de ikke sitt samfunnsansvar bevisst.

 

Det eneste som kan sies til Baksaas forsvar er at de i det minste har tatt tak i problemet, ved å utføre kontroller og si opp kontrakter med de som ikke viser vilje eller evne til å forbedre forholdene. Disse kontrollene må fortsette i overskuelig framtid.

 

Nå skal det sies at jeg tror Telenor har langt bedre forutsetninger for å kunne rydde opp i dette enn veldig mange andre selskap, deriblant Grameenphone, men om de ikke viser evne og vilje til å rydde opp, eller hvis dette skulle skje igjen, skal jeg gjerne støtte et forslag om å kaste Baksaas på neste generalforsamling i Telenor.

 

Det vil neppe være mine aksjer som avgjør den saken, men jeg får en dårlig smak i munnen av de 3,40 jeg mottar per aksje i år, når jeg ser hvordan Telenor har fått penger til å betale utbytte.

Lenke til kommentar
Jeg er overrasket over hvor mange i denne tråden som ikke synes dette er en stor sak.

 

Jeg er overrasket over at noen i det hele tatt synes dette er en sak. Telenor hadde før saken brøt ut gjort mer enn det som kreves med tanke på de etisk rettninglinjene, men likevel får de huden full.

Endret av Otth
Lenke til kommentar
Hvis ikke Telenor skjønner at de må ha inn i kontrakten at de når som helst kan og vil komme på uanmeldte kontroller for å kontrollere leverandører, deres underleverandører osv. så er de ikke sitt samfunnsansvar bevisst.
Når Telenor kan gå inn og straks bryte kontrakten med en av underleverandørene så hadde de antagelig allerede en slik klausul.

 

-Tror du hver eneste skrue i PC-en du bruker ble laget på fabrikker med norske arbeidsforhold?

-Tror du alle plagg du har på deg ble laget på fabrikker med norske arbeidsforhold?

-Og leser du Aftenposten som fremdeles bruker underbetalte barn?

http://avisbud.aftenposten.no/ViewArticle.do?articleid=30

Lenke til kommentar
Jeg er overrasket over hvor mange i denne tråden som ikke synes dette er en stor sak. Noen forsvarer Telenor med at alle andre bedrifter er like ille, andre mener det holder når de har fortalt underleverandøren at de ikke må være slemme mot arbeiderne sine.

 

Personlig mener jeg det holder ja, jeg undersøker ikke noen produkter jeg kjøper om de er produsert med ulovlige metoder. Dog jeg har en sterkt mistanke om at en god del elektronikk kan være skrudd sammen under skammelige forhold i Kina. Derfor prøver jeg så godt jeg kan å kjøpe kjente og mer respektable merker kontra å hele tiden gå ut fra lavest pris. Det er f.eks ikke noe nytt at WalMart i USA er så billig fordi en stor del av varene er produsert av barnearbeidere i India og Bangladesh.

 

Da nyheten egentlig skulle vært at: Et selskap i bangladesh bruker barnearbeid, forstår sikkert du også at dette egentlig ikke er noe NYHET. Det som faktisk er NYHETEN er:

Telenor viser etisk ansvar og tvinger et selskap de er medeiere i til å avslutte et forhold til en underleverandør som bruker barnearbeid. Telenor har allerede prøvd å få underleverandøren til å slutte å bruke barnearbeid. Underleverandøren har ikke gjort dette, selv om de har fått kursing i blant annet HMS av Telenor. Telenor velger derfor å tvinge GrameenPhone som er et selskap i Bangladesh til å slutte å bruke den aktuelle underleverandøren.

 

Hvis ikke Telenor skjønner at de må ha inn i kontrakten at de når som helst kan og vil komme på uanmeldte kontroller for å kontrollere leverandører, deres underleverandører osv. så er de ikke sitt samfunnsansvar bevisst.

 

Igjen leser du overskriften og blir blendet slik den TABLOIDE journalistikken ønsker

 

Det vil neppe være mine aksjer som avgjør den saken, men jeg får en dårlig smak i munnen av de 3,40 jeg mottar per aksje i år, når jeg ser hvordan Telenor har fått penger til å betale utbytte.

 

Den Norske stat tjener penger på å produsere våpen som er ment til å ta livet av folk med, jeg ønsker pengene velkommen og bryr meg ikke om at disse er med på å betale min utdannelse.

 

Dersom du virkelig ønsker å gjøre noe med problemet så all ære til deg, men å sitte hjemme på berget å riste på hode når man leser TABLOID overskriften. Og etterpå ikke bry seg mer om saken blir dobbelmoralistisk i mine øyne.

Lenke til kommentar
Den Norske stat tjener penger på å produsere våpen som er ment til å ta livet av folk med, jeg ønsker pengene velkommen og bryr meg ikke om at disse er med på å betale min utdannelse.

Jammen alle vet jo at disse våpnene bare blir brukt til å ta livet av de slemme slemme menneskene. Ikke sant? Ikke sant!!?!

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...