Gå til innhold

Valg av kamera, mindre enn G9?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal gå til innkjøp av nytt kamera, og er fryktelig i tvil. Først og fremst ville jeg ha et kamera med manuelle innstillinger (endre lukkertid, blender osv). Derfor var Canon G9 en soleklar favoritt, med mange funskjoner på et nokså kompakt kamera (sammenlignet med speilrefleks). Alikevel har jeg lyst til å ha med meg kameraet overalt, og da mener jeg overalt og alltid. For det er jo som oftest slik av man finner de fine motivene når en minst venter det. Finnes det i det hele tatt kameraer som er veldig små, men med slike manuelle innstillinger? Og, hvis jeg da må velge, hva bør jeg da prioritere; stort kamera med manueller instillinger eller et bittelite som jeg kan ta med meg overalt? Finnes det ikke en mellomting?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring er at minst mulig er best mulig når det gjelder å ha med seg kameraet til enhver tid. Jeg har et lite værtett Olympus som jeg alltid har med meg.

Med et vanlig kompaktkamera har du liten glede av å justere blenderen, spennvidden er liten så du vil se liten forskjell på bildene. På de fleste kamera er det også knotete å gjøre manuelle instillinger så det blir ofte bare med tanken.

Jeg ville kjøpt et lite kamera også spart opp til et billig speilrefleks der manuelle instillinger kommer til sin rett.

Lenke til kommentar

Takk for godt råd! Skal ta det til etterretning :) Har du noen tips om gode ultra-kompaktkameraer? Ut i fra tester har jeg kommet frem til at Canon ixus70, og de andre i samme "serie" er gode kameraer, men kan tenke meg et enda mindre kanskje. Eller har du noen andre alternativer til Canon ixus70? Tenkte å bruke rundt 3000 kr, max 4000kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...