Gå til innhold

Nytt norsk flagg


Anbefalte innlegg

Jeg fant en gruppe på Facebook som het: Nei til nytt norsk flagg!

 

Og der sto det:

 

Det jobbes nå fra ulike hold om å bytte ut eller lage alternativer til det norske flagget. Årsaken skal være at enkelte mener det er respektløst overfor folk med andre livssyn at Norge skal bruke et kors som nasjonalt symbol. Et utvalg bestående av politikere og representanter fra muslimske og humanetiske interesseorganisasjoner har gått sammen om å alternativer til det norske flagget.

 

Det foreløpige resultatet er to alternative flagg: ”halvmåneflagget”, som er et alternativ for muslimer på samme måte som Røde Halvmåne / Røde Kors, og ”solflagget”, som er et livssynsnøytralt symbol.

 

I en pressemelding sier Hassan Al-Fahreini fra Muslimenes Fellesorganisasjon følgende: ”Vi er glade for at vi nå slipper å bruke et kristent symbol for å markere vår tilhørighet til Norge. Vi tror dette vil bli godt mottatt blant norske muslimer, som har ønsket seg dette i mange år.”

 

Erik Johnsen fra Humanetisk Råd sier: ”Det er på tide at vi slutter å hylle et romersk torturredskap. Å kreve at alle nordmenn, uansett livssyn, skal bruke et flagg med kors i, er brudd på menneskerettighetene. Det er flott at vi nå får en bevisstgjøring rundt denne symbolbruken og får på plass livssynsnøytrale alternativer som vi alle kan samles under. Solflagget er et slikt flagg. Vi er tross alt midnattssolens rike.”

 

 

 

Er det sant at Norge kanskje bytter ut flagget sitt, eller er dette bare sludder og vås?

 

 

 

Her er noen bilder som var i groupen:

post-151939-1210764328_thumb.jpg

post-151939-1210764334_thumb.jpg

Endret av Andie93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trur ikkje vi kjem til å få noko nytt flagg med det fyrste. Det må no vere grenser for kva desse hysterikarane skal henge seg opp i. Typisk human-etikarar.

Hva mener du med: "Typisk Human-Etikerar", har vel ingenting med saken å gjøre?

Lenke til kommentar
Hjelpe meg så lettlurte folk er da... Kan jo aldri bli aktuelt å bytte flagg, og dette er åpenbart tull.

 

Trur heller ikkje at det er aktuelt å byte flagg. Eg er ikkje overaska over at ein human-etikar kjem med eit slikt utsagn. Eg er ikkje religiøs sjølv, men har store vanskar med å ta Human-etisk råd alvorleg på grunn av slike utsagn.

Lenke til kommentar
Hjelpe meg så lettlurte folk er da... Kan jo aldri bli aktuelt å bytte flagg, og dette er åpenbart tull.

 

Trur heller ikkje at det er aktuelt å byte flagg. Eg er ikkje overaska over at ein human-etikar kjem med eit slikt utsagn. Eg er ikkje religiøs sjølv, men har store vanskar med å ta Human-etisk råd alvorleg på grunn av slike utsagn.

 

Tror ikke du skal prøve å pinne dette til human-etikere, som sagt tror jeg ingen ved sine fulle fem ville kommet med et sånt forslag.

Lenke til kommentar

Rolig nå folkens. Det finnes ingenting som heter "Humanetisk Råd" i Norge, (derimot Human-Etisk Forbund) og heller ikke noen "Muslimenes Fellesorganisasjon". Ikke finnes det noen Al-Fahreini i telefonkatalogen, og Erik Johnsen kan være humanetiker, men dukker ikke opp på Google. HEF har derimot en Roar Johnsen.

 

Litt mer enn en tilfeldig facebokgruppe skal det vel til for å trolle her å forumet...

 

Geir :O

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...