Gå til innhold

Hvorfor blir PC'en treg etter flytting av mange filer?

Anbefalte innlegg

Kjører en Toshiba Sattelite 1800-100 (128mb ram. rundt 8-900mhz Celeron prosessor) - men har også opplevd det samme på en andre maskiner med Windows 98(SE):

Jeg er musiker og har liggende en stor samling med sangtekster og midifiler på harddisken (vi snakker om rundt 150.000 filer - fra 1kb til 2-300kb størrelse.

Har akkurat startet en prosess med å flytte filene fra en partisjon til en annen (kall det gjerne opprydning).

Etter å ha flyttet rundt 70mb - eller 30.000 filer ( dette tilfelle mest sangtekster) er det bare så vidt maskinen "rører på seg". I starten flyttet den hundrevis av filer i minuttet. Flytte-dialogen viste at prosessen skulle ta ca. 1 time. Det er greit nok - men etter en time er det fremdeles over 100.000 filer som ikke er flyttet - og maskinen flytter max en fil pr. sekund!!!

Kan det være feil med innstilling av cache el. Jeg har ikke gjort noen endringer i forhold til standard Windows installasjon!?!

SyrinxGC

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet erlig talt ikke hva som gjør dette. Opplevde det samme på vår gamle compaw med win98(500Mhz og 384Mb ram). Når vi innstalerte win2k på den fungerte den mye bedre, og tetter seg aldri till lengre. Tror det har noe med hånteringen av minnet. Er kjent at win2k hånterer ram betydlig bedre en 98, så kansje det er at win2k klarer å slette ram som ikke er i bruk?

Lenke til kommentar

For de resterende filene har jeg brukt Zip. Har kopiert alle filene til et Zip arkiv - uten å komprimere - og til den partisjonen filene skal flyttes til.

Med denne prosessen har jeg fått flyttet de resterende 100.000 filene på mindre enn en time!!!

Det rare er at når jeg etterpå skulle de originale filene - noe som også tok litt tid - måtte jeg vente over 20 sekunder etter at filene var slettet før maskinen reagerte på tastatur eller mus og oppdaterte - dvs. fjerne mappen filene hadde ligget i fra skjermen!!

Ingen som har tips til løsning av problemet inne 98SE???

SyrinxGC

Lenke til kommentar
PC'en ble forresten defragmentert for 2 dager siden - uten at det ser ut til å ha hjulpet :-(

SyrinxGC

Har vel egenltig ikke noe annet råd en å skifte til win2k. Er mange som har lisens på det uten å vite om det, da windows har gitt ut en del lisenser til bedrifter og skoler som tillater alle som jobber der å innstalere det på hjemme pc en. Ville uansett kjøpt 256 eller 512Mb ram til, er ikke dyrt.

Lenke til kommentar

Maskina går vel tom for minne og buffrer vel på disken istedenfor :(

Mulig et lite program som frigjør Ram for deg hadde vært tingen, da vil den tvinge maskina til å frislippe ram når laveste nivået på på rammen er satt.

maskina vil da jobbe ekstremt sakte under frislipping for deretter jobbe kjapt etterpå.(god plass igjen)

Bare en liten teori :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...