Gå til innhold

Passer disse komponentene (minne, prosessor) til mitt hovedkort MSI P7N SLI Platinum

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal oppgradere min stasjonære pc, og lurer på om de delene jeg har valgt passer sammen?

Skjærmkort:

MSI VGA-Card nVidia 8800GTS 512MB

Hovedkort:

MSI P7N SLI Platinum

Minne:

2 stk OCZ TECH OCZ Gold XTC 4096MB DDR2 PC6400 KIT

Prosessor:

Intel Core 2 Quad Q9450

harddisk:

HITACHI Deskstar 7K1000 1TB HDD

DVD-Brenner:

SAMSUNG DVD Recorder

Strømforsyning:

OCZ TECH StealthXStream 600W

Det jeg har lagt merke til er at hovedkortet støtter dual channel DDR2 533/667/800, using four 240-pin/1.8V DDR2 DIMMs. Minnebrikkene er på 2.0V. Vil dette ha noe betydning? Vil det kunne brukes? Går det ut over ytelse? Har det ingen ting å si at minnebrikkene ligger på 2V og hovedkortet støtter 1.8V til minnebrikkene?

Det jeg også lurte på er om hovedkortet har 4-pins kontakt til cpuviftet? Itilfelle jeg skulle gå for denne prosessoren INTEL Core 2 Duo E8400 og bruke denne viften ZALMAN CNPS9700 NT som har 4-pins kontakt. Passer denne på hovedkortet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifølge manualen skal det være både 3 og 4 pins kontakt for cpu-vifte.

Har akkurat kjøpt samme hovedkort selv, men kan ikke bekrefte det 100% siden jeg venter på CPU som ligger på postkontoret før jeg monterer. Bare la merke til at begge var avmerket på tegningen når jeg leste gjennom manualen igår.

Lenke til kommentar

Dette kortet har en 4 pins kontakt for CPU-vifte og støtter Q9450 siden BIOS ver. 1.0(kortet er levert fra fabrikk med denne).

Finner ikke noe info om minne typen du tenker på, men jeg kjører selv et par OCZ-par på mitt P7N Diamond uten problemer, så det skal nok gå bra.

Anbefaler og installere Windows med maks 2 GB minne, og heller sette inn resten når du er ferdig med installasjonen.

Det er heller ikke noe problem og justere spenningen til 2.0V på dette kortet, men det vil nok fungere på 1.8V også, så lege timingene ikke er for lave.

Setter du dette til Auto skal det fungere, men her må du prøve deg frem litt ettervært.

Bra oppsett forresten :dribble:

Edit: Leif

Endret av Tor-K-El
Lenke til kommentar
Dette kortet har en 4 pins kontakt for CPU-vifte og støtter Q9450 siden BIOS ver. 1.0(kortet er levert fra fabrikk med denne).

Finner ikke noe info om minne typen du tenker på, men jeg kjører selv et par OCZ-par på mitt P7N Diamond uten problemer, så det skal nok gå bra.

Anbefaler og installere Windows med maks 2 GB minne, og heller sette inn resten når du er ferdig med installasjonen.

Det er heller ikke noe problem og justere spenningen til 2.0V på dette kortet, men det vil nok fungere på 1.8V også, så lege timingene ikke er for lave.

Setter du dette til Auto skal det fungere, men her må du prøve deg frem litt ettervært.

Bra oppsett forresten :dribble:

Edit: Leif

Takk for det :)

Står det ikke på auto fra fabrikken?

Hvorfør bør jeg instalere windows med 2 gb minne? Gjelder dette også vista?

Lenke til kommentar

Etter å ha sett litt er ikke dette MSI kortet bygd på Nvidia referanse design...

Det spår problemer i lange baner dessverre, bare sniff litt på nForce tråder du finner liggende og vurderer noe fra EVGA eller XFX om du absolutt må ha SLI eller nForce.

Lenke til kommentar
Etter å ha sett litt er ikke dette MSI kortet bygd på Nvidia referanse design...

Det spår problemer i lange baner dessverre, bare sniff litt på nForce tråder du finner liggende og vurderer noe fra EVGA eller XFX om du absolutt må ha SLI eller nForce.

Hvorfor skulle han det? Det er ikke gitt at referanse designet til Nividia er noe bedre. Bare se på MSI P6N Platinum, et av de beste kortene med nForce 650i. Nei, hold deg heller unna ref. kortene og gå for dette.

Lenke til kommentar
Akkurat hva dere snakker om nå skjønner jeg ikke (er ikke s veldig flink med pc). Så skjønner ikke helt hva dere mener :s

Er det hovedkortet og skjærmkortet dere snakker om?

Vi snakket om hovedkortet. Det finnes ikke noe alternativ fra XFX eller EVGA på det norske markedet per dags dato på nForce 750i. Jeg mener dui trygt kan kjøpe det du har tenk til.

Lykke til :thumbup:

Akkurat hva dere snakker om nå skjønner jeg ikke (er ikke s veldig flink med pc). Så skjønner ikke helt hva dere mener :s

Vi snakket om hovedkortet. Det finnes ikke noe alternativ fra XFX eller EVGA på det norske markedet per dags dato på nForce 750i. Jeg mener dui trygt kan kjøpe det du har tenk til.

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle han det? Det er ikke gitt at referanse designet til Nividia er noe bedre. Bare se på MSI P6N Platinum, et av de beste kortene med nForce 650i. Nei, hold deg heller unna ref. kortene og gå for dette.

Kjenner du ikke til hvordan Nvidia er når det gjelder bygging av Nvidia hovedkort?

Hvordan de fikk ABIT og Gigabyte for eksempel til å si nei takk til å bygge nForce kort generelt?

Om du ikke har hørt og kjenner til historien så kan du se hvordan de er her: http://anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3279&p=5

Og da ser du hvorfor produsentene som IKKE bygger på NV referanse har problemer.

Nvidia gir dem NULL NIKS support, either our way or the highway er Nvidia's politikk.

Lenke til kommentar

hei, ville gått for Asus P5K-E Wifi/AP (900-1000kr).

Det clocker utrolig bra (blandt de beste i P35), det har wifi/AP, bedre lyd enn standard hk, gigabit lan (bare en), etc. silent cooled :-) Jeg har VELDIG positive clockeerfaringer på dette, vs. nforce hk som jeg har skrudd på veggen.

nforce har:

* minnehull

* høy varmeutvikling v/ høy fsb

* mer behov for clear cmos :p

Er litt forelsket i dette asus p5k kortet.. hehe

Kjenner du ikke til hvordan Nvidia er når det gjelder bygging av Nvidia hovedkort?

Hvordan de fikk ABIT og Gigabyte for eksempel til å si nei takk til å bygge nForce kort generelt?

Om du ikke har hørt og kjenner til historien så kan du se hvordan de er her: http://anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3279&p=5

Og da ser du hvorfor produsentene som IKKE bygger på NV referanse har problemer.

Nvidia gir dem NULL NIKS support, either our way or the highway er Nvidia's politikk.

Er dette så rart da? Om man går ut over referansedesign (på godt og vondt), så er det veldig mye jobb for Nvidia å gi dem support.

Dette er jo logisk.... De leker ikke firma, de skal tross alt tjene penger.

om du ikke har tenkt å kjøpe deg to like skjermkort og kjøre de i SLI, så trenger du ikke NFORCE hk. Som sagt, anbefaler jeg deg Asus P5K-E Wifi/AP, evnt. Abit IP35PRO

obs. v/ helt ny type cpu, kan det være du må flashe bios før du får support for den

Lenke til kommentar

Ville også vurdert å gått for E8400 istedenfor (cpu), samt jeg ville vurdert å kjøpt 2 x 500gb hd istedenfor 1 x tb (sparer 500kr).

Så kan du heller bruke litt mer penger på ram, pc8000 eller pc8500.

Evnt:

* E8400 - ca 1300kr +-100kr (spart ca 800kr)

* 2 x wd sata2 16mb 500gb disker (spart ca 500kr)

de sparte pengene ville jeg brukt på:

A) bedre minne (pc8500?)

eller b) en raptor systemdisk

Lenke til kommentar

Takk for alle innspill :) Pluss, ha i minnet at jeg er ikke noen data-guru. Kan lite om data... Så ikke skyt meg om jeg sier noe dumt :)

Etter å ha sett litt på Asus P5K-E/WIFI-AP, er jeg ikke sikker om jeg kommer til å gå for det. Har sett på en del erfaringer med det kortet, og de er enten veldig bra eller veldig dårlig. Noen andre som har gode eller dårlige erfaringer med dette kortet?

Hvorfor ville dere byttet ut CPU'n? Er det bare på grunn av prisen (vet den er dobbel så dyr), eller mener dere den er "dårlig"? Mener dere PC-en jobber bedre med core 2 duo? Jeg vil PC-en skal jobbe best mulig all round. Jeg er ikke den store spilleren, men jeg spiller half life 2 av og til. Tviler også på at jeg blir å clocke pc heller. PC-en blir brukt mest til nedlastning, internett, bilder, musikk, og half life 2.

Har planer om å kjøpe en raptor systemdisk etter sommeren (Western Digital Raptor X), men til nå skal jeg bare bruke en 250 gb HD som jeg har fra før som systemdisk, samt en 500 gb jeg har fra før, pluss den nye på 1 tb. Jeg trenger en del lagringplass, da jeg har MASSE(!) bilder og musikk, så derfor tenkte jeg at jeg skulle gå for den på 1 TB.

Rammen trodde jeg var et bra valg, da jeg har hørt mye possitivt rundt disse brikkene... Tenkte å kjøpe to slike set, altså 8 gb til sammen.

Noen andre forslag til hovedkort? ca 1000-2000 kr. Og som kan brukes på de andre komponentene jeg har valgt. Bare si forslag til forandringer på dem også :)

Endret av timmy84
Lenke til kommentar

Jeg kan hvertfall si at MSI P7N Platinum med en Q6600 Quad-core og MSI 8800 GT skjermkort fungerer helt perfekt så langt.

Men klok av skade fra tidligere så bruker jeg Windows innebygde IDE driver og ikke Nvidias.

Kan ikke se hvilken relevans det har for et MSI 750 kort at Gigabyte har hatt problemer med 650 kort :-)

Lenke til kommentar

Her er mitt nåværende alternativ:

Hovedkort:

Asus Maximus Formula X38

Skjærmkort:

2 stk HIS Radeon HD 3870 512MB

Minne:

2 stk OCZ TECH OCZ Gold XTC 4096MB DDR2 PC6400 KIT

(vil disse passe bra på hovedkortet? Fant dem ikke i listen på brukerveiledningen)

Prosessor:

Intel Core 2 Quad Q9450

Harddisk:

HITACHI Deskstar 7K1000 1TB HDD

DVD-Brenner:

SAMSUNG DVD Recorder

Strømforsyning:

THERMALTAKE 750W

Hva synes dere om det? Passer det bra sammen?

Endret av timmy84
Lenke til kommentar
Jeg kan hvertfall si at MSI P7N Platinum med en Q6600 Quad-core og MSI 8800 GT skjermkort fungerer helt perfekt så langt.

Men klok av skade fra tidligere så bruker jeg Windows innebygde IDE driver og ikke Nvidias.

Kan ikke se hvilken relevans det har for et MSI 750 kort at Gigabyte har hatt problemer med 650 kort :-)

Er det at de kommer fra samme "Ulla"... Om du leser litt rundt så vil du se at 680 og 780i ikke er så forskjellige som Nvidia vil ha deg til.

Straks du preller av kjøleren på nordbrua så ser du stygge likheter med 680i.

Uansett, Nvidia er også mer aggressiv med tanke på support for andre enn for eksempel Intel har vært.

Riktignok produserer Intel også selv men produsentene har fått "hjelp" om det har vært noen seriøse problemer ute å gikk, noe Nvidia ikke har gjort og som Gigabyte har fått svi for.

Er en lang historie hele nForce til Intel greia og som har gått flere ganger i en viss tråd her på forumet som OCMax startet, riktignok en god del sider ut i tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...