Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hei, PC-en min tar sikringa

Anbefalte innlegg

Hei, PC-en min tar sikringa med en gang jeg setter kontakta inn i støpselet.

Har tatt ut alle de delene jeg ikke trenger osv.. men enda så skjer det:(

Noen som kanskje veit hva problemet er ?

Skal prøve og bygge fra hele pcn i dag.

Info på maskina:

PSU: Fortron/Source Epsilon 700W

HK: Asus Striker Extreme, nForce-680i SLI

Minne: OCZ DDR2 PC2-8500 Reaper HPC Edition

HDD: Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 x2

Lydkort: Creative SB X-Fi XtremeGamer

Mvh Stefan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rett og slett lav spenning på strømsystemet mener nå jeg .

Leier du hybel eller har leilighet?

Husker jeg bodde en plass der jeg ikke kunne ha pcen + tven og komfyren på samtidlig. da gikk sikringa

Husverten hadde vist bestemt hvor mye max strøm jeg kunne få

Lenke til kommentar

Du har nok for liten kurs til PCen. Du kan skifte til større sikring, men jeg tenker det kan koste litt. Det beste er nok å se om det er noe annet sted du kan koble til PCen uten at det skjer. Eventuelt finne ut om det er noe annet som trekker mye strøm.

I den forrige leiligheten min var det vannkokeren som ga samme problem, til jeg startet å koble den via komfyren som gikk på en annen sikring.

Lenke til kommentar
Du har nok for liten kurs til PCen. Du kan skifte til større sikring, men jeg tenker det kan koste litt.

Det er ikke bare å skifte til større sikring. Strømledningen må også være dimensjonert for større belastning (grunnet høy brannfare ved underdimensjonerte ledninger). Dette er en jobb for autorisert elektrikker.

Lenke til kommentar

hmm, tviler på at det er for liten sikring, den er på 13amper alene, også var det en rar lyd i sikringskapet(rar lukt også) da jeg klarte og bruke den, men når jeg prøvde og bytte stikkkontakt så kortslutta sikringen mens datan var av. Var bare og sette kontakta i støpselet.

Så kan det være kortsluttining i pcn min ?

Lenke til kommentar
Rett og slett lav spenning på strømsystemet mener nå jeg .

...

Tror du blander litt med strøm og spenning.

Spenningen har nok ingenting med dette å gjøre. Man skal ha ca 230 Volt uansett.

Problemet ditt var nok at du ikke fikk nok strøm. Det er begrenset av sikringen og ledningsopplegget.

Hvis PSU er defekt er det mulig å ta sikringen. Det er da kortslutning i PSU.

Lenke til kommentar
Takker for retting Hårek :)

Begrensning på sikringa var det nok jeg mente, husker jeg måtte springe til sikringskapet ganske ofte og slå på bryteren igjen. Meget plagsomt og glemme å slå av tven for og koke seg kaffe

Og dette i velstandslandet norge, verdens 3. rikeste land :dribble: guten tag!

Lenke til kommentar

Bare vær litt varsom, er du riktig uheldig smeller det i PSUen (om det er den som er defekt og forårsaker det) og da kan du plutselig dra med deg fler komponenter i dragsuget.

Test pcen i en annen kurs du vet har nok så ser du jo fort om det er den som forårsaker det.

Lenke til kommentar

Har den virket i samme kontakt før? Opplevde det samme en gang, og da var PSU defekt. Test i en annen kontakt. Virker den normalt da er det kursen, går sikringa i en annen kontakt (på forskjellig kurs) så er det PSU som er ødelagt. Lykke til med feilsøkinga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...