igobog Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Hei. Har en opel astra F 1995 modell, temp på motoren går over 95 grader når den sviver(ikke når eg kjøre) hva kan være feil? fins det rele til vifte? eller må eg bytte termostat? Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Er det bensin eller dieselmotor? Det kan være termostaten ja. Hvis den ikke åpner tilstrekkelig, så blir det for lite kjøling. Temperaturbryter styrer vifta av og på. Tror den sitter i radiatoren, eller deromkring. Lenke til kommentar
igobog Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 Bensin. Det er sikkert temperaturbryter som har gått sont, fordi vifta slår seg ikke på når bilen blir varme Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Det er vanlig at disse bilene kan bli veldig varm (opp mot rødt) før vifta slår inn på tomgang. Det du kan gjøre er å "tjuvkoble" vifta for å se om den virker. Du kan også prøve å la den gå så langt opp mot rødt som du tør og se om vifta slår inn. Hvis den ikke slår inn når måleren er nådd rødt, så er det nok termostatbryteren som er gåen. Den er enkel å skifte. Sjekk uansett at selve vifta fungerer før du skifter termobryteren. Lenke til kommentar
igobog Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 Det er vanlig at disse bilene kan bli veldig varm (opp mot rødt) før vifta slår inn på tomgang. Det du kan gjøre er å "tjuvkoble" vifta for å se om den virker. Du kan også prøve å la den gå så langt opp mot rødt som du tør og se om vifta slår inn. Hvis den ikke slår inn når måleren er nådd rødt, så er det nok termostatbryteren som er gåen. Den er enkel å skifte. Sjekk uansett at selve vifta fungerer før du skifter termobryteren. har sjekka det for lenge siden. Den virker. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) Da er jo saken grei. Hvis ikke vifta slår inn før temperaturen når rødt, så er det termobryteren som er defekt. Det kan selvfølgelig dreie seg om ledningsbrudd, men det er heller tvilsomt. Endret 14. mai 2008 av LiamH Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Samme greia her med, 96' Astra. Men tror at det er termostaten da, for hvis jeg har i sikringen til vifta fremme så starter den, men går helt uten stopp så lenge tenningen er på. Den koker om den står på tomgang, så da må sikringen stikkes i. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Samme greia her med, 96' Astra. Men tror at det er termostaten da, for hvis jeg har i sikringen til vifta fremme så starter den, men går helt uten stopp så lenge tenningen er på. Den koker om den står på tomgang, så da må sikringen stikkes i. Er nok termotidsbryteren det også.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå