veiron Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Fikk LG42PG6000 på døra i går, og alt er smooth! Den funker dritbra med digitalboksen fra Get, PS3 og MacBook. Vanlige 700mb avi-filmer fra macen ser forresten overraskende bra ut! Og vanlig dvd er knall, og selvfølgelig også Blu-Ray. Alt bra så langt. MEN så kom det et problem som det ofte gjør. Jeg fant ut at både ps3 og den nye tv´n kun har digital lyd ut! Altså "optical audio out". Da får jeg ikke kobla til forsterkeren min som bare er analog. Det suger!! Dermed har jeg nå bare ekstern lyd fra GET og Macen. Alt fra PS3 får jeg bare lyden fra tv´n. Veit dere om det finnes en "digital til analog" lydkabel?? Hvis ikke må jeg vel kjøpe en receiver av et slag... I såfall, hva anbefales? Jeg har ikke tenkt til å hooke opp surround. Orker ikke masse ledninger og høytalere over hele stua. jeg har to bra bakkehøytalere og sub fra Dali. Lenke til kommentar
veiron Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 Mulig løsning. En kompis skriver: "Jeg tror du kan koble til den komponent-kabelen som følger med i tillegg og bare bruke lydkoblingene. Velg HDMI for bilde og analog ut for lyd på PS3'en" Høres ut som noe som kan funke! ...denne tråden er vel kanskje litt i grenseland med tanke på riktig forumdel også. Beklager dette. Lenke til kommentar
Nebu Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Det kommer litt an på hvor nøye du er på lydkvalitet. Jeg tipper at både TV og PS3 (uten at jeg har noen av delene) har innebygde DC omformere og kan sende analog lyd ut gjennom Scartkabel. Mao. kompisen din har nok rett. Vil du derimot ha best mulig lyd, kjøper du en DA omformer (converter) men jeg tipper du ikke er den typen. Jeg vet i allefall ikke om en kabel som gjør om digital til analog signal, du må ha en DA converter, enten innebygd i en digitalkilde (PS3, DVDspiller o.l.) eller en separat en. Lenke til kommentar
veiron Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 Ok, takk for svar! Jeg er selvfølgelig interessert i best mulig lyd, så en "DA omformer" vil jeg nok se nærmere på! Må bare få lønn først. Lenke til kommentar
Nebu Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) Grunnen til at jeg nevnte DAC i det hele tatt er at jeg ikke tror det finnes en enkel kabel som gir deg optisk-analog konversjon. Ekstern DAC er kostbart og forbindes ofte (riktig eller ikke) med hi-end hifi oppsett noe jeg ikke har inntrykk av at du har. Sånn sett kan det faktisk være en tanke å gå for en A/V receiver med bra stereoeffekt, det vil jeg faktisk anbefalt av en annen grunn også: med en receiver kan du kjøre både audio- og videosignaler gjennom boksen og kan koble TVen til monitorutgang og få en fin bieffekt av at når du skifter kilde på receiver fra Video 1 (f.eks. PS3) til Video 2 (f.eks. Get/TV) så skiftes både lyd og bilde uten at du trenger å gjøre noe på TVen. Endret 14. mai 2008 av Nebu Lenke til kommentar
veiron Skrevet 15. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2008 Ok, det høres bra ut!! Tusen takk for tipset! Opplegget med komp. kabelen funket bra det, så da er det bra nok for meg foreløpig. Men en receiver står på lista over kommende innkjøp, for nå er det vel mye bytting av utganger/lyd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå