Skinney Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 1) Jeg sier at "A dependency on future versions and upgrades can create "vendor lock-in", entrenching a monopoly position." ikke er viktig for meg. 2) Du sier jeg er usaklig. 3) Jeg sier at det er en reel ikke-verdi for meg som bruker. 4) Du spør hvor mange Windows-lisenser jeg har kjøpt. 5) Jeg mener det ikke er relevant men svarer allikevel. 6) Du spør hva jeg ville ha gjort hvis Photoshop kostet ti ganger så mye som det gjør. 7) Jeg sier det er usaklig og en dårlig måte å argumentere på. 8) Du sier jeg er usaklig og at jeg ikke er interessert i å føre en saklig diskusjon. .. jeg rister på hodet, ler litt av deg, og markerer denne tråden som lest og glemt. Ha en fin dag Grunnen til at han argumenterer med at Photoshop koster ti ganger så mye som det gjør er for å få deg til å se for deg vendor lock-in. Hvis Photoshop faktisk hadde kostet ti ganger så mye som det gjør så hadde det vel vært et lite problem hadde det ikke? Og det kunne Photoshop gjort hvis de hadde monopol. Greit nok at du setter kvalitet høyest, men selv kvaliteten må gis slipp på hvis prisen blir for drøy. Du sier også at du bryr deg lite om at selskapet som står bak programvaren du bruker plutselig går konkurs. Men hvordan kan du det? Det blir f.eks. ingen flere oppdateringer til programvaren du bruker, og for å bruke ditt eget eksempel: hvor mange timer (hvor stor utgift) blir det når du skal lære alle designerne dine ny programvare (som du etterhvert må gjøre når teknologien blir gammel)? Jeg benytter meg av åpne og frie programmer hvor det er mulig, av den simple grunn av pris og fremtidig støtte (så lenge det er behov for program x, så vil program x holdes i live). Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Gleder meg til testen av Fedora9 og slik sett skal vel ATI's open source drivere være uproblematiske mens nividia kanskje byr på problemer? Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 Er det noen som vet om qt3-config fungerer i Fedora 9? Det funket ikke for meg i Fedora 8 (fikk en feilmelding hver gang jeg startet det), noe som var litt irriterende siden jeg hater standard-utseendet på menyene i Opera. qt3-config vil du nok slite med siden KDE 4.0 blir brukt i Fedora 9 (KDE 4.0 benytter seg av qt4 istedenfor qt3). Gleder meg til testen av Fedora9 og slik sett skal vel ATI's open source drivere være uproblematiske mens nividia kanskje byr på problemer? AMD/ATIs frie drivere har fortsatt en del igjen før de når opp til de proprietære driverne. 3D-støtten er f.eks. ikke på plass enda. Lenke til kommentar
8086 Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) Når man oppgraderer Linux-distroen sin så kommer det som en oppdatering man bare trykker OK på så ordner det deg. Programmer og drivere er kompatible så det trenger man ikke endre på. Stødigheten er altså bedre til tross for kortere produktsykluser. Nja. Det er nå en veldig forenklet "sannhet". Forstår deg slik at du f.eks. tenker på oppgradering fra Ubuntu 7.10 til 8.04 via dist-upgrade e.l. Personlig har jeg hatt problemer hver gang jeg har gjort dette - tre ganger totalt, og har som regel endt med nyinstallasjon. Kanskje fordi jeg kjører programmer fra en eller annen uoffisiell pakkebrønn, men det vil gjelde de fleste. Slike oppgraderinger som jeg tror du mener synes jeg heller har mer til felles med Service Packs fra Microsoft. Det aller meste funker, men noen opplever problemer, og de lar seg som regel lukes ut med tiden. Ser ikke noen stor forskjell her. Overgangen fra Windows 98 til XP til Vista har mer til felles med Linux 2.2 til 2.4 til 2.6 - og det skapte også en god del driverproblemer. Enkelte tredjepartsleverandører brukte veldig lang tid på å lage nye drivere for Linux 2.6; litt som Creative på Windowsplattformen Endret 14. mai 2008 av 8086 Lenke til kommentar
Del Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Når man oppgraderer Linux-distroen sin så kommer det som en oppdatering man bare trykker OK på så ordner det deg. Programmer og drivere er kompatible så det trenger man ikke endre på. Stødigheten er altså bedre til tross for kortere produktsykluser. Nja. Det er nå en veldig forenklet "sannhet". Forstår deg slik at du f.eks. tenker på oppgradering fra Ubuntu 7.10 til 8.04 via dist-upgrade e.l. Personlig har jeg hatt problemer hver gang jeg har gjort dette - tre ganger totalt, og har som regel endt med nyinstallasjon. Kanskje fordi jeg kjører programmer fra en eller annen uoffisiell pakkebrønn, men det vil gjelde de fleste. Sant nok, men dette har nok mye med ubuntu å gjøre. Ubuntu kjører blodfersk software, og har en vanvittig kort release sykel selv sammenlignet med sevice packs fra MS. Så lenge fremskrittene er så store for hver versjon, så tror jeg dette vil vedvare, men at syklene vil roe seg ned etterhvert som linux modnes. For servere vil jeg sterkt fraråde å følge ubuntu sin 6mnd sykel. En mer relevant sammenligning er RHEL, SLES eller Debian Stable. Det hører til sjeldenhetene at jeg hører om slike problemer på Debian Stable, selv om selv den har omtrent samme syklus som MS sine service packs. Jeg ser en meget stor forskjell her når det gjelder servere. For Desktop brukere tror jeg vi vil se det sammen om et par år.Overgangen fra Windows 98 til XP til Vista har mer til felles med Linux 2.2 til 2.4 til 2.6 - og det skapte også en god del driverproblemer. Enkelte tredjepartsleverandører brukte veldig lang tid på å lage nye drivere for Linux 2.6; litt som Creative på Windowsplattformen Dette er et godt poeng, og understreker fordelene ved åpne drivere. Nvidia skjermkort og Broadcom trådløs ser ut til å snart være de eneste gjenværende med lukket modell, mon tro hvor lenge de to siste vil vente med å gi etter? Lenke til kommentar
8086 Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Jeg benytter meg av åpne og frie programmer hvor det er mulig, av den simple grunn av pris og fremtidig støtte (så lenge det er behov for program x, så vil program x holdes i live). Det er kanskje sant på MIT eller andre steder der Hvermannsen kan riste litt i kildekoden og få det til å gjøre det han trenger, men i mange tilfeller (gjerne de litt mer obskure) lever og dør et program med interessen til utvikleren(e). Tar et kurs i kompilatorbygging, og programmet vi bruker for å lage attributterte grammatiker, Ox, har ikke vært i live de siste 13 årene. Det skaper problemer når man plutselig skal over på plattformer som ikke fantes da programmet ble skrevet (les AMD64). Heldigvis finnes det sjeler der jeg studerer som kan fikse arkeologisk kode Er delvis enig med deg, men mener det kanskje er mer riktig å si at så lenge en eller annen utvikler har behov for program x, så vil program x holdes i live Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) Forøvrig er det fordeler for en distro å ikke inkludere noe proprietær programvare. En fordel er når produsenten (Red Hat) kan distribuere Fedora uten å måtte ta hensyn til rettighetsbegrensninger på distribusjon eller andre juridiske stokker og steiner på veien. Heldigvis så gjelder ikke patenter i noe annet land enn der de har blitt innvilget. Flaks er dét, for i USA skal det tilsynelatende ikke noe særlig mer til enn en skikkelig svevende bullshitsøknad. Endret 14. mai 2008 av Manuel Lenke til kommentar
Prognatus Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) Etter en lang Pinse med nyhetstørke ser det ut som enhver nyhet samler mye negativ diskusjon ... Bare for å ha sagt det: Photoshop går fint i Linux (med Wine). Det er ingen grunn til å la være å velge Linux fordi man må bruke Photoshop. Når det gjelder det josh909 nevnte om overfakturering er vi ved kjernen av en av de tingene som gjør at folk flokker seg om fri og åpen programvare, og en av de tingene som dermed forklarer litt av hva han spurte om opprinnelig. Saken er nemlig den at noen - en god del, faktisk - har gått veldig lei av all fokus på penger og profitt i programvarebransjen. En del av oss (men langt fra alle) er idealister på den måten at vi mener det er samfunnstjenlig å bidra gratis til fellesskapets beste. Da får bl.a. fattige i den tredje verden også råd til operativsystem og programmer. Nå kan du si at det er naivt og man tjener ingen penger på den måten. Det er, etter min mening, feil på begge punkter. Fra et snevert kapitalistisk ståsted er det nok riktig at det er naivt og lite inntektsbringende, men i et videre perspektiv er det motsatte tilfelle. Å tenke profitt og bunnlinje er kortsiktig tankegang og tjener bare en selv eller noen få. Å hjelpe verden med å hjelpe seg selv, gjennom innovasjon og utvikling er en langsiktig tankegang. Det er to enkle måter å legge til rette for kreativitet og rakettutvikling på: å tilføre enorme midler, eller fjerne/redusere kostnadene. Det er det siste som skjer i dette tilfellet. Nå tok jeg kun for meg én side til at folk (noen av oss) velger fri og åpen programvare, og dertil en overflatisk gjennomgang var det, men det er mange flere grunner også. Jeg kunne skrevet veldig mye mer om det. Det er nok allikevel den idealistiske siden av saken som skiller oss mest fra de som sverger til proprietære løsninger, og spesielt fra Microsoft. Endret 14. mai 2008 av Prognatus Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Har noen lyst til å vise meg en original /boot/grub/menu.lst for Fedora 9? Jeg får ikke til Grub denne gangen, og vil se hvordan det ser ut originalt. Lenke til kommentar
t_k Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Jeg skjønner ikke hvorfor det skal krangles og diskuteres opp og ned i mente om dette. Linux betyr valg. Valg til å bruke det man vil. Interface, versjoner, hardware, osv osv. Vil man betale feks, er ikke det noe problem. Tenker selv på å kjøpe nyeste Suse Enterprise Desktop når den kommer ut. Masse valg, og masse og lære. Alt det andre blir bare personlige meninger om ting. Jeg er hundre ganger mere redd for at nettet skal bli laget for å bare passe windows platformen, og dermed bli rimelig lukket for andre. Nettnøytralitet er viktig for internets evolusjon. Vi trenger flere brukere, ikke flere diskusjoner. Enjoy din Linux installasjon! Lenke til kommentar
arnakke Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Jeg lastet ned Fedora 9 -Live CD (tror jeg). Under oppstart blir jeg bedt om "lokalhost login" og har ikke peiling. Er det noen i forum som kan hjelpe meg. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 Jeg lastet ned Fedora 9 -Live CD (tror jeg). Under oppstart blir jeg bedt om "lokalhost login" og har ikke peiling. Er det noen i forum som kan hjelpe meg. Oppstart fra LiveCD mener du? Skal være tidssbassert login så er bare å vente i 30-60 sekunder tror jeg. Ellers kan du jo prøve brukernavn: fedora og passord: fedora. Lenke til kommentar
arnakke Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Jeg lastet ned Fedora 9 -Live CD (tror jeg). Under oppstart blir jeg bedt om "lokalhost login" og har ikke peiling. Er det noen i forum som kan hjelpe meg. Oppstart fra LiveCD mener du? Skal være tidssbassert login så er bare å vente i 30-60 sekunder tror jeg. Ellers kan du jo prøve brukernavn: fedora og passord: fedora. Mange takk for raskt svar 'Skinney', det var snilt.......skal prøve! Lenke til kommentar
DevilsDecoy Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Har noen lyst til å vise meg en original /boot/grub/menu.lst for Fedora 9? Jeg får ikke til Grub denne gangen, og vil se hvordan det ser ut originalt. Dette er min. Jeg regner med at du trenger en annen UUID osv, men håper det hjelper litt i hvertfall... # grub.conf generated by anaconda # # Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file # NOTICE: You do not have a /boot partition. This means that # all kernel and initrd paths are relative to /, eg. # root (hd0,5) # kernel /boot/vmlinuz-version ro root=/dev/sda6 # initrd /boot/initrd-version.img #boot=/dev/sda default=0 timeout=5 splashimage=(hd0,5)/boot/grub/splash.xpm.gz hiddenmenu title Fedora (2.6.25-14.fc9.x86_64) root (hd0,5) kernel /boot/vmlinuz-2.6.25-14.fc9.x86_64 ro root=UUID=0bf500fc-f022-42a3-bb78-85cfe2c0773a rhgb quiet initrd /boot/initrd-2.6.25-14.fc9.x86_64.img title Windows rootnoverify (hd0,0) chainloader +1 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Har noen lyst til å vise meg en original /boot/grub/menu.lst for Fedora 9? Jeg får ikke til Grub denne gangen, og vil se hvordan det ser ut originalt. Dette er min. Jeg regner med at du trenger en annen UUID osv, men håper det hjelper litt i hvertfall... # grub.conf generated by anaconda # # Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file # NOTICE: You do not have a /boot partition. This means that # all kernel and initrd paths are relative to /, eg. # root (hd0,5) # kernel /boot/vmlinuz-version ro root=/dev/sda6 # initrd /boot/initrd-version.img #boot=/dev/sda default=0 timeout=5 splashimage=(hd0,5)/boot/grub/splash.xpm.gz hiddenmenu title Fedora (2.6.25-14.fc9.x86_64) root (hd0,5) kernel /boot/vmlinuz-2.6.25-14.fc9.x86_64 ro root=UUID=0bf500fc-f022-42a3-bb78-85cfe2c0773a rhgb quiet initrd /boot/initrd-2.6.25-14.fc9.x86_64.img title Windows rootnoverify (hd0,0) chainloader +1 Takk for støtten! Men jeg får det fremdeles ikke til å fungere. Verken med root=/dev/sdb4, eller root=UUID=[bla...bla...]. Kanskje det er filene som er noe tull med, siden jeg får meldingen bad file or directory type. Kanskje den relativt gamle Grub-versjonen ikke liker det hvis Fedora har blitt lagt inn med ext4. Får sjekke det opp i morgen. Lenke til kommentar
Gaute65 Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 A dependency on future versions and upgrades can create "vendor lock-in", entrenching a monopoly position. So? I simply don't care. For meg er databruk praktisk anlagt, IKKE politisk. Det skjønner jeg godt. Men hva hvis Photoshop forteller deg at de bildene du har lagret, har du ikke tilgang til lenger fordi de har oppdatert sine programmer. du må betale nye 10,000 for å få tilgang til dem. Er det da like upolitisk? Du er selvsagt også klar over at du leier XP fra Microsoft, du eier det ikke. I teorien kan Microsoft i morgen nekte deg å bruke XP og ha alle rettigheter på sin side. Er det like upolitisk? Lenke til kommentar
t_k Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Det burde vel være høyde for at de som ikke er særlig politiske i sine meninger eller bruk av Linux kan få være det uten problem. Jo flere brukere jo bedre. Jeg er todelt i saken, og er for det praktiske + nettnøytralitet, om ikke andre bryr seg så mye får være deres sak. Lenke til kommentar
arnakke Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Jeg lastet ned Fedora 9 -Live CD (tror jeg). Under oppstart blir jeg bedt om "lokalhost login" og har ikke peiling. Er det noen i forum som kan hjelpe meg. Oppstart fra LiveCD mener du? Skal være tidssbassert login så er bare å vente i 30-60 sekunder tror jeg. Ellers kan du jo prøve brukernavn: fedora og passord: fedora. Mange takk for raskt svar 'Skinney', det var snilt.......skal prøve! Skinney: jeg prøvde "fedora9" som brukernavn, det virket, men ble da bedt om passord.....ingenting virket. Har lastet ned 2 live-CD'er: 'Fedora-9-i686-Live' og 'Fedora-9-i686-Live-KDE' og samme med begge. Er det en annen "fil" jeg burde laste ned? Har Intel P4 805D CPU. Forresten, har du ikke selv prøvd å laste opp Live CD? Takk Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 15. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2008 Jeg lastet ned Fedora 9 -Live CD (tror jeg). Under oppstart blir jeg bedt om "lokalhost login" og har ikke peiling. Er det noen i forum som kan hjelpe meg. Oppstart fra LiveCD mener du? Skal være tidssbassert login så er bare å vente i 30-60 sekunder tror jeg. Ellers kan du jo prøve brukernavn: fedora og passord: fedora. Mange takk for raskt svar 'Skinney', det var snilt.......skal prøve! Skinney: jeg prøvde "fedora9" som brukernavn, det virket, men ble da bedt om passord.....ingenting virket. Har lastet ned 2 live-CD'er: 'Fedora-9-i686-Live' og 'Fedora-9-i686-Live-KDE' og samme med begge. Er det en annen "fil" jeg burde laste ned? Har Intel P4 805D CPU. Forresten, har du ikke selv prøvd å laste opp Live CD? Takk Har ikke fått sjangsen enda. Har du prøvd å bare vente i 60 sekunder? tidligere LiveCD's har hatt tidsbasert innlogging. Ikke gjør noen ting i 60 sekunder og se om det fungerer for deg. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Jeg har brukt Live-CD, og der er det bare til å vente. Trengte ikke å logge inn noen plasser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå