Alt-Ctrl Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 fant ingen andre tråder å plassere denne i, regner med at jeg kan få litt hjelp! Har tenkt på å kjøpe ny og større kjøleribbe til Chipsetet på mitt hovedkort, Blir det egentlig noe spesielt kaldere? Noen som har erfaring? gidder ikke ta opp hovedkortet bare for å gå ned en grad! PS. kjøpte MIST silent twin, tok på kølepasta arctic silwer (var ikke kjølepasta på den gamle) men ennå er den like varm, kan ikke engang overclocke den lenger uten at den blir varm, kan det være fordi jeg har hatt på for mye kjølepasta? Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 6. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2003 Kom igjen da folkens svar! Lenke til kommentar
smygarn Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 MIST er ingen overklokkingskjøler.. det er en stille kjøler.. derav navnet "silent". om du skal prøve og overklokke må du skifte ut MIST'en. Du bør også få kjølt ned allt annet som blir påvirket av klokkingen for å være sikker.. dvs særlig northbridge og ram. Og større ribbe er da en fin ting. For mye kjølepasta.. om det flyter rundt på hele CPU'en er det for mye.. det skal kun være pasta på kjernen, men det må dekke HELE.. btw.. har du støyende harddisker, PSU eller GPU er det ikke mye vits i å ha silent twin. den er for å holde systemet støyfritt.. ikke maximal kjøling. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 Ok da, masa! En større kjøleribbe på chipsettet vil nok gi en viss gevinst. Men en bedre måte å oppnå lavere temperatur på, er nok å senke kabinettemperaturen. Ligger denne på 30-35grader, så blir ikke gevinsten med en større kjøleribbe særlig påtagelig. Men klarer du å senke kabinettemperaturen med 5 til 10grader, så skal du se! Skal du overklokke så det monner, er nok vannkjøling veien å gå. At du ikke får lavere temperatur med den nye kjøleenheten, kan nok ha sammenheng med overdreven bruk av kjølepasta. Men igjen; Senk kabinettemperaturen så godt du kan, det kan av og til gjøre underverker! Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 Takker for svar Nå ligger CPUen noen grader under det dataen gjorde før, 55grader på load, det er for mye syns jeg. Men men, tror jeg tok på litt formye kjølepasta, (bare på kjernen selvsagt) Dataen støyer en del mindre nå, det som støyer mest er vel en kabinettvifte i fra i fjor, må kjøpe meg en ny papst tror jeg, den jeg kjøpte fra microplex var kjempe god, den bråker ikke så mye og blåser mye mer. MIST er ingen overklokkingskjøler.. det er en stille kjøler.. derav navnet "silent". Det er jeg klar over, men det er jo ikke noen rask CPU jeg har, har hørt om folk som har XP2400 som bruker den, som har tempen på ca 40. Rart jeg får så mye varmere CPU selv om det er en palomino. Skal du overklokke så det monner, er nok vannkjøling veien å gå Skal ikke overclocke så veldig, kanskje bare 100Mhz, tror det kan hjelpe en del i spill og greier. Men jeg syns faktisk dataen ikke hakker så mye nå lenger i for eksempel Battlefield som før. (bruker på å ha en del booter, spiller ikke online fordi jeg bare har ISDN) Takk igjen :-) Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Du trenger ikke å få lavere temperatur, men du kan få stabil temperatur, selv om maskinen blir mer stresset. Lenke til kommentar
Sandman2k Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 Ok da, masa! En større kjøleribbe på chipsettet vil nok gi en viss gevinst. Men en bedre måte å oppnå lavere temperatur på, er nok å senke kabinettemperaturen. Ligger denne på 30-35grader, så blir ikke gevinsten med en større kjøleribbe særlig påtagelig. Men klarer du å senke kabinettemperaturen med 5 til 10grader, så skal du se! Ossen i all verden får man kabinett temperaturen ned i 10-5 grader??? har 2 stk 120mm vifter på MAX og 2 stk 80mm på MAX kabinett temperaturen er på 22 grader! Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 7. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2003 Ossen i all verden får man kabinett temperaturen ned i 10-5 grader??? Stapper det inn i kjøleskapet med 5 kabinettvifter så klabert Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 7. mars 2003 Del Skrevet 7. mars 2003 ............ Men klarer du å senke kabinettemperaturen med 5 til 10grader, så skal du se! Ossen i all verden får man kabinett temperaturen ned i 10-5 grader??? har 2 stk 120mm vifter på MAX og 2 stk 80mm på MAX kabinett temperaturen er på 22 grader! Rolig nå! Om du leser litt nøyere, så ser du at jeg har skrevet "senke kabinettemperaturen MED 5 til 10grader". Ikke sjelden ligger denne gjerne på 30-35grader, og med det utgangspunktet sier det seg selv at en temperatursenkning bør være oppnåelig, og vil dermed også gi en viss gevinst. Oppnåelig ved rett og slett ventilere kabinettet bedre. Men du er jo "der" allerede, med dine 22grader! Og da kan jeg i alle fall ikke hjelpe deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå