exporama Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) Hei. Om 1 uke skal gutta på jobben ut å kjøre gocart. Jeg tenkte å ta noen bilder. Regner med å bruke endel teknikker jeg har lest om i andre aktivitetstråder. Forskjellen er jo at salen ofte er "lyst opp" med hvite og røde markører - og du står 3-4 meter unna de du skal ta bilde av - i en sinnsykt fart. Kan jeg få noen tips og triks fra de som kan dette? Har lest bla. denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=917835 Jeg har et Eos 450d med 18-55mm IS objektiv. - Skal jeg ta med stativ? Jeg har ikke blits. Takk for hjelp Endret 14. mai 2008 av exporama Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Staiv legger du hjemme. Uten blits og med lyssvak optikk er du litt dårlig stillt, men ikke solgt. Jekk opp ISO til max (3200?). Aner ikke hvilke lukkertid du oppnår, man la meg anta 1/100s med f/5.6. Da er i praksis den eneste muligheten panorering - noe som til gjengjeld kan gi knallbra bilder dersom du lykkes med noen (regn med mange feil). Panorere er å følge bevegelsen sidelengs med kamera samtidig som du tar bilder. Da kan du få rimelig spreke, fartsfyllte bilder. Et annet alternatid er å stille deg i en hårnålsving hvor cartene har nærmest null i hastighet. Da kan du oppnå skarpe bilder selv med såpass langsom lukkertid som antatt. Bruk gjerne intern blits i tillegg (Av-modus eller M) Skal du fryse bevegelsene til cartene på langsidene må du regne med å oppnå lukkertid på ca 1/1000s. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Siden du er såpass nærme, så kan du også prøve å kombinere panorering med slowsync blitz. I teorien får du henta ut litt ekstra skarphet i gokart'en og skaper enda litt mer fart i bildet. Har ikke testa dette selv, dog. Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) En Cart står vanligvis stille bare på startlinja eller i depoet. Så hvorfor "fryse" den på banen? Panorering, uten stativ og kanskje uten blitz. Nedbrems fra 100 km (ca60-70 km i skuddet) 1/125 f:11 ISO200 Tamron 17-50f:2.8 på 45 mm seriebilder = 3 bilder i sek Nedbrems fra 80 km (ca 40km i skuddet) 1/80 f:11 ISO100 Tamron 17-50f:2.8 på 50 mm seriebilder = 3 bilder i sek Dette bildet er tatt på 1/50 sek og f11 (ISO 200) med en 20D og 70-200/f4 i slutten av oktober. Brennvidden i iflg. metadataene er på 188 mm og det er brukt serieopptak. Avstanden til motivet er ca 20m. Bruk kameraet som ei hagle, ikke stopp når du tar bildet, men fortsett bevegelsen (som med et videokamera). Tillegg: Se BIKER-siten min (TangoMC kurs) Endret 17. mai 2008 av xST©NE2005 Lenke til kommentar
exporama Skrevet 15. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2008 Mange fine tips her! Gleder meg til å teste de ut =) Noen som har mer å komme med, "load the guns!" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå