Gå til innhold

Gstreamer vil ikke funke i Arch

Anbefalte innlegg

Heisann! Da var det min tur å få hjelp til et problem ja ;)

Har hatt problemer med gstreamer siden jeg oppdaterte til Gnome 2.22 og det begynner å bli et KJEMPE PROBLEM! :p

Kort og godt så vil ikke gstreamer fungere. Det spiller ikke av lyd i det hele tatt, dog den ikke har noe problem med å spille av film (men lyden er da borte, testet med totem). Noen som vet hvordan jeg kan få gstreamer til å spille av lyd igjen?

edit: Kanskje greit å nevne at jeg har ingen problemer hvis jeg bruker f.eks. Xine til å spille av musikk/film/lyd...

Endret av Skinney
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har dårlig peiling på Arch og Gstreamer. Er Pulse sound server i Arch?

Eneste jeg kan tipse om, er at jeg ikke har noen lyd relaterte problemer etter at Pulse ble default sound server i Kubuntu. :hmm:

Lenke til kommentar

Det første jeg gjør hvis ting ikke funker etter en stor oppdatering er å lage en ny bruker og se om ting funker der. Det gjør det nesten alltid, og da er det bare å begynne å slette .-filer i min egen $HOME. Sikket mer elegante måter å filsøke på, men dette funker alltid, og tar 3 min. Så hvis du ikke alt har gjort det, anbefaler jeg en testbruker.

Feilsøknig av selve gstreamer kan jeg dessverre heller lite om.

Lenke til kommentar
Det første jeg gjør hvis ting ikke funker etter en stor oppdatering er å lage en ny bruker og se om ting funker der. Det gjør det nesten alltid, og da er det bare å begynne å slette .-filer i min egen $HOME. Sikket mer elegante måter å filsøke på, men dette funker alltid, og tar 3 min. Så hvis du ikke alt har gjort det, anbefaler jeg en testbruker.

Feilsøknig av selve gstreamer kan jeg dessverre heller lite om.

Hjalp lite å lage en ny bruker, han fikk heller ikke lyd med gstreamer :(

Lenke til kommentar

Hmm... Det ser ut til at gstreamer vil spille av lyd hvis jeg bruker OSS, men ikke når jeg bruker ALSA som lydserver... Tror det må være et problem med en ALSA innstilling da... Noen som vet hva jeg kan gjøre?

@robert1990: bruker ikke pulseaudio nei...

Endret av Skinney
Lenke til kommentar
Har du installert alle gst-pakkene, ikke så lenge siden de gjorde en omorganisering av de pakkene. Var jo ca. tusen stykker av de før. Eller kanskje det er en gammel utdatert gst-pakke du burde fjerne.

Aner isåfall ikke hva det kan være. Avinstallerte alle gstreamer pakkene her om dagen og installerte dem på nytt...

Lenke til kommentar
Du må ikke bruke esd deamon, prøv med å velge alsa under sound-settings i gnome også automatisk. Har hatt problemer med dette selv på Arch64 og 7.1 surround.

Ok. Gjorde det og trykket test. Fikk ikke den velkjente pipelyden du vanligvis får når du velger test, men musikken jeg spilte med Amarok (xine) sluttet, måtte starte musikken på nytt igjen for å høre det...

Men hvis jeg valgte ALC882 Digital (bruker Coax) for lydutgang derimot, så fungerte det fint. Merkelige greier... Har da fungert uten noe tull før.

Men da var problemet løst, enkelt nok :p

Takk for hjelpa alle sammen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...