Firesky Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Jeg har prøvd å installere arch 2 ganger nå, begge gangene så har jeg plutselig mistet kommandoene, både for brukeren og root. Jeg får ikke kjørt ifconfig eller dhcp klienten, det er bare noen få kommandoer som enda er der. Det virker som det skjer etter jeg har installert en del pakker, første gangen så skjedde det etter jeg la inn xfce4, nå denne gangen skjedde det etter jeg la inn gnome. Anyone? håper dette ordner seg, arch så ut som en genial distro =) Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Virker som at noe endrer $PATH. Du kan fortsatt kjøre f.eks ifconfig, det er bare at shellet ditt ikke leter på riktig sted, så du må oppgi hele stien (f.eks /sbin/ifconfig). En midlertidig fiks vil være å sette $PATH manuelt, men du må sansynligvis gjøre det ved hver oppstart. Kommandoen blir noe slikt: PATH="/bin:/usr/bin:/sbin:/usr/sbin:/usr/X11R6/bin:/opt/bin" Du må selvsagt ha med alle stedene du trenger tilgang til. Dersom du kjører "echo $PATH" vil du kunne se hva som er i $PATH for øyeblikket. Det kan kanskje gi en pekepinn på hvilket script som overskriver $PATH Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) aha echo $PATH gir denne linjen: /usr/gnu/bin:/usr/local/bin:/bin:/usr/bin:. Men det er da vel en måte å sette nye instilinger til path? *kaste seg over google* EDIT: jeg fant hva jeg lette etter http://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=42352 Takk for hjelpen =D Endret 14. mai 2008 av Firesky Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå