Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Oioioi, trøbbel med mor og far.

Anbefalte innlegg

Hei folk. Er helt ny her, så om jeg gjør noen grove nybegynnerfeil, så ikke slakt meg helt.

Har seg slik at jeg sliter med foreldrene mine som er veldig gode på bunnen, og handler ut ifra det de mener er best. De prøver å gjøre det rett, men får det ikke til.

Jeg er en gutt på 17 år. Fyller 18 om 6mnd. Jeg bor hjemme hos mine foreldre og har et par brødre (mindre enn meg).

Hvor skal jeg starte? Vel..

Skole! Skole er ikke noe jeg er spesielt flink til. Jeg går allmennfaglig videregående skole, og karakterene raker på bunnen av sjøen. I omtrent alle fag, bortsett fra gym, hvor jeg har karret meg til en 5'er. Resten ligger på 3>.

Jeg er så skolelei som man får det. I dag slo tanken meg at jeg har valgt helt feil linje? Kan det stemme? Jeg liker egentlig elektro veldig godt, og syns det er litt gøy faktisk.

Kan legge til at familien min har aldri vært av høyere utdannelse eller en akademisk utdannelse. Whatever.

Drikking! Drikking blir det noe av som en ungdom på snart 18år. Jeg drikker på offentlig dager, som natt til 1 mai, natt til 17 mai osv. Også på fester i en vanlig helg. Foreldrene mine tror jeg ikke drikker i det hele tatt, men jeg har en misstanke om at de bare benekter det som egentlig skjer. For de er så ''redde'' for meg hver gang jeg skal på fest.

Jeg kan ikke helt skjønne hvordan de kan sitte der å tro at en 17år gammel gutt aldri har drukket før? Jaja.

Soving! Soving driver jeg mye med i helger. Jeg sover som regel til 2-3 på lørdag og søndag (LES: HVER ENESTE HELG). Min far mener jeg er syk, og tror jeg er på narkotika, siden jeg er sur/gretten, sover mye og drikker og puler værre en værst. Kommer tilbake til dette. Er det SKIKKELIG UVANLIG for en ungdom å sove til 2-3 hver helg?

Jenter! Jenter har jeg hatt litt å gjøre med. Har kun møtt på de høylytte jentene, så fattern har måttet banke i gulvet et par ganger (les: KUN ET PAR GANGER) for å stoppe ''underholdningen'' som han kaller det så pent. Dette skjønner jeg godt. Selvfølgelig skal jeg ikke underholde han. Han mener jeg er uansvarlig når jeg driver på sånn jeg gjør. Min mor sitter nesten å sipper fordi hun er redd for at jeg skal slå jentene gravide. Forståelig, men skal jeg ikke få lov til å ha sex med jenter pga det?

Adferd! Adferden min er rar. Jeg sitter mye for meg selv, er aggressiv mot min mor og far, sover hele dagen lang, gjør absolutt null skolearbeid og deltar ikke i familielivet what so ever, i følge min far. Sitter virkelig norske ungdom så mye med foreldrene sine som min far hevder? Sitter dere ved siden av din mor og far en lørdagskveld foran goderiskåla og tven? Hva med i hverdager?

Dette var litt om de forskjellige aspektene de klager daglig over. Jaja, sier jeg og lar det suse. Jeg orker ikke mer mas tenker jeg bare. De pusher meg og pusher meg for å bli bedre på skolen, pule mindre, gjøre mer lekser, være mindre ute i helgene og bli gladere/hyggligere mot foreldrene mine (som ikke er annet en sure og gretne i mine øyne. Eller... de er rett og slett gamle og konservative til de grader).

Jeg kommer ikke til å dra den så langt at jeg kaller inn barnevernet i min sak. Men har jeg mulighet til å forsvinne til en hybel når jeg blir 18? Har jeg nok penger, får jeg noe støtte fra staten?

Hva er vitsen med tråden? -Jo, trenger råd hva jeg bør gjøre. Hva skal jeg gjøre, Norges største diskusjonsforum?

En vennlig hilsen

Shuup. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Jeg kommer ikke til å dra den så langt at jeg kaller inn barnevernet i min sak"

nei det hAper jeg ikke, de hadde seri0st ledd av deg.

er jo naturlig at foreldrene gAr en litt pA nervene nAr man er 17 og et halvt, men du h0res ut som en skikkelig hodepine. hva med A h0re pA dem noe som er veldig fornuftig? du kan sikkert finne et annet sted A knullen evt be dem dempe seg, og skole er ikke til for ingenting. ikke uvanlig A ta en kveld hjemme med familien iblandt heller.

Lenke til kommentar

Jeg sier som Blåbær at det å høre etter på hva foreldrene dine har å si ikke er noen dum ide. De virker kanskje gamle og gretne, men har mer livserfaring enn deg og dersom du stoler på at de vil ditt beste så hører du etter på de, selv om du selv tror du vet bedre.

Men har jeg mulighet til å forsvinne til en hybel når jeg blir 18? Har jeg nok penger, får jeg noe støtte fra staten?

Foreldrene dine har ikke noe plikt til å støtte deg økonomisk etter du er 18, men det er nok en fordel at de f.eks. hjelper deg å betale første husleie, og så kan du f.eks. søke om hjelp til husleie og livsopphold på ditt lokale sosialkontor, hvis du f.eks. er ute etter å få deg en jobb når du blir 18. Da må du også registrere deg som arbeidssøker på arbeidskontoret.

Hvis du har tenkt å fortsette å studere er det vel ting som stipend og studielån som gjelder, men her har ikke jeg noen erfaring.

Lenke til kommentar

Kjenner meg en del igjen i forklaringen din. Går selv på elektro og kunne aldri tenke meg å gå på Studiespesialiserende (noe som jeg hører vennene mine klage på ofte)

Jeg er 16 år og er av og til ute men merker stor forskjell på når jeg bare er hjemme forran datamaskinen og ikke er ute og fester.

Du kan prøve å ikke feste så mye og kanskje få tak i jenter som ikke tar helt av med de urealistiske lydene sine.

Det med å kontakte barnevernet er det dummeste jeg har hørt. De ville spurt hvilke begrunnelser du har får å tilkalle dem og du ville stått som en tulling og ikke hatt noe grunnlag.

Det å flytte på hybel er jo en gøy opplevelse, men skal du flytte til hybel bør du slutte me festing med tanke på at hvis du bor alene har du ingen som kan dra deg opp og du kan ende opp med å stå opp kl. 2-3 i ukedager når du skal på jobb.

Mitt råd ville vel vert å bare gjort nøyaktig det som foreldrene dine sier som kommer til å få deg på den gode siden og da hjelper de sikkert gledelig med å betale hybel o.l. Tror liksom ikke de er så glade for å betale hybel når du er gretten og dere ikke liker hverandre.

Du bør vurdere å hoppe over til Elektro noe som kommer til å øke karakterene dine siden det er yrkesforberedende og det kommer sikkert til å øke motivasjonen din i tillegg.

Lenke til kommentar
Sitter dere ved siden av din mor og far en lørdagskveld foran goderiskåla og tven? Hva med i hverdager?

Ja, jeg pleier av og til å sitte med pappa på lørdagskveldene med en film.

Og det er ikke så utrolig for en 17-åring å ikke ha drukket før...

Råd: Skjerpings fra og med i morgen.

Hva kan du bli ved hjelp av den skolegangen du går nå? Ingenting som du kommer til å holde ut med isåfall.

Skift gjerne linje på skolen, eller gå om igjen. Hva som helst, bare du trives med det.

Og jeg sover selv til 2-3 i helgene...

Lenke til kommentar

Jeg tror trådstarter ser feil på denne situasjon og lar ting som ikke er ille bli til en irritasjon. At dine foreldre ikke ønsker å høre deg ha sex er jo ganske fornuftig og helt forståelig, hva hadde du feks sagt om du skulle måtte lytte til dem og din mor skrek og hylte.

At du ikke drikker i deres øyne er jo vel å bra det da, men her hadde jeg nok fortalt dem sannheten og sagt sannheten da du vil blir rost og stolt på med tiden grunnet åpenhet. Når det gjelder foreldre har de livserfaring som overgår alle dine tanker om hvordan du vil ha det her i livet.

Noe som heter: De smarte lærer av andre sin feil, de dumme lærer av egne!

Lenke til kommentar

Om mor aa far veit best er ikke alltid riktig, men stort sett.

Jeg forstaar deg ganske saa godt, var selv sann fra 15aars aldern til jeg ble en ca 18-19.

Barnevernet ville ha ledd saa hardt av deg, at selv gud hadde snudd seg i grava.

Er ikke folksa dine som er problemet, det er du som er "problemet"

Du skaper en usikkerhet, uro i hjemme. Noe som f0rer til klaging, kjefting osv osv

Noe du kommer til erfare naar du blit eldere, er hvor idiot du var som saa fuck skolen, lets party!

saa.. for aa ramse opp litt hva jeg mener med idiot, hvilke problemer du selv skaper for deg aa andre. Aa hvilke vegger du kommer til aa stange osv!

Hybel sier du? ja, er bare aa pakke baggen klar til den dagen du fyller 18 det. ikke no problem.

Probleme kommer snikene inn paa den dagen etter!

Du har nettopp sitti paa dass, for forste gang i hyblen din. Shit ikke no dasspair.. hva gjor du naa????

Feil, mamma er jo hjemme. ok vi dusjer, saa far jeg gaa ut aa kjope litt. Bare husk nok penger. dasspapit koster gryn.

Saa var det jo det med penger da. Til dasspair, husleien kommer vell snart ogsaa. Mat. tannkrem, internett. ( ser ikke for meg deg som 17 uten nett lixom ) mobilen. tbane/buss, mat paa skolen. aa Helgen ja, faen maa jo ha noen pils! har du penger??

( ser du hvor for problemer bare baller seg pa?? )

l0sning for aa betale alt dette er jo bare en ting JOBB

Aa er det en ting som er drit viktig i en jobb, saa er det at du trives godt med hva du gjor.

Om du trives med a bake kake, rydde gatene, lage pc spill eller bli neste bill gates. Saa spiller det ingen trille hva du gjor, saa lenge du kan velge jobben din, aa trives med den!

For aa velge jobben din, maa du ha bra skole gang. Om du har skole som meg, sa er det nesten som jobbene velger deg. aa det blir feil! ( naa skal det nevnes at jeg trives utrolig godt med deg jeg gjor ogsa, men ikke dromme jobben min )

Saa, jobb er valgt. med den late, kansje noe spydige holdningen din. holder du maks 2 uker i jobbe. Back to start!

Mulig jeg har forklart, sagt eller no helt dumt naa. Men m0ter ofte ungdom ute med samme holdning/ problem som deg. Aa naar di inkl meg fikk livet "slengt" i tryne paa denne maten, fra en stemme som viste hva han/hun snakket om. Saa gaar det opp noen lyst for gud aa hvermann.

Mitt raad i bunn a grunn. Tenk deg godt om.veldig godt om. Hva vil du bli naar du blir eldere. Jobb deg i ut ifra det. lev pa mor aa far sa lenge som mulig. studiegjeld er no dritt som all gjeld! Fest med maate.

Ellers lykke til.

Lenke til kommentar
Soving! Soving driver jeg mye med i helger. Jeg sover som regel til 2-3 på lørdag og søndag (LES: HVER ENESTE HELG). Min far mener jeg er syk, og tror jeg er på narkotika, siden jeg er sur/gretten, sover mye og drikker og puler værre en værst. Kommer tilbake til dette. Er det SKIKKELIG UVANLIG for en ungdom å sove til 2-3 hver helg?

nei, sover gjerne til 2-3 i ukedagene også jeg

når jeg ikke er på/skal på jobb da :sleep:

Edit: fiksa quotingen

Endret av Kenny McCormick
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...