Beritaron Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 En ting jeg virkelig hater er raklame som prøver å vise et veldig feilaktig bilde av hva som er realiteten for produktet og gir seerne følelsen av at dette produkteter noe de må ha, uten at det finnes enkle alternativer, etc. Dvs, et stort flertall av dem! Når et produkt er for godt til å være sant så er det nok nettopp det, skjønner ikke at produkter med slik reklame i det heletatt klarer å selge, at man fortsatt velger å kjøpe disse produktene. Jeg har lyst til å lese mer om hva reklamene ikke forteller noe om av de som liker å grave litt lenger ned i hva som er realiteten i reklamen. Må man virkelig spise 20 sardiner, 200 mandler eller over en kilo brokoli om man vil ha i seg nok kalsium ... om man ikke får i seg tre porsjoner av Tines (om det var et annet produkt unnskylder jeg meg og retter dette) meieriprodukter? Dette er tatt fra matvaretabellen 2006, det er fint at Tine tar seg tid til å finne de produktene som inneholder rikelig med kalsium når de skal sammneligne! Det høyeste nivået jeg fant i brokoli, som var et av de produktene som ble sammenlignet med Tines meieriprodukter var: Brokkoli, importert, rå 51. Først, meieriprodukter: Brunost, Ekte geitost 360 Brunost, Litago 330 Camembert, ost 470 Cheddar, ost 720 Gamalost 160 Geitemelk, langtidsholdbar 100 Helmelk 100 Hvitost, lettere, type Norvegia, Gulost 830 Hvitost, type Norvegia, Gulost 800 Hvitost, uspesifisert type 790 Jarlsberg, ost 730 Kulturmelk, skummet 100 Kulturmelk, syrnet melk 100 Mozzarella, ost 720 Yoghurt, naturell 128 Andre matvarer: Salt, urtesalt 3180 Sesamfrø, med skall 980 Sesampostei/-pasta, vegetarpålegg 680 Bønner, brune, tørre 135 Bønner, hvite, tørre 144 Erter, kikerter, tørre 160 Fiken, tørket 250 Gressløk, rå 138 Grønnkål, rå 157 Persille, norsk, rå 163 Rabarbra, rå 140 Soyabønner, tørre 225 Spinat, fryst, rå 280 Spinat, rå 130 Knekkebrød, ekstra fiber 160 Knekkebrød, glutenfritt 170 Soyamel 210 Ja, meieriprodukter inneholder mye kalsium, men hvorfor ikke opplyse og sette Tine i et bedre lys, enn å villede? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Vi har blitt pumpet full av meieripropaganda i årtier. Vi heller i oss melk, og har usedvanlig høy beinskjørhet.. Vi klarer oss egentlig utmerket med ganske små inntak av meieriprodukter, men Tine & co vil selvsagt selge mest mulig, åpenbart uten særlige skrupler. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er et aksjeselskap eid av TINE og Q-Meieriene i fellesskap. Vi er finansiert via omsetningsavgiften som betales av melkebøndene i Norge. Omsetningsavgiften forvaltes av Omsetningsrådet og administreres av Statens Landbruksforvaltning (SLF). Ren propaganda altså. Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Jeg forstår ikke helt hva poenget ditt er.. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Poenget er at man sammenligner en matvare som omtrent ikke inneholder noe som helst kalsium med et melkeprodukt, og viser til hvor mange enheter man må ha av matvaren med et minimalt innhold av kalsium for å få i seg like mye kalsium som et melkeprodukt. Sardiner eller brokkoli har mye andre gode egenskaper som melk ikke har, dermed blir det helt feil å sammenligne disse produktene bare på kalsiuminnhold og ikke noe annet. Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Welcome to the wonderful world of marketing. Lenge siden jeg hisset meg opp over villedende reklame. Det skjer konstant. Jeg hadde vært sinna hele tiden. Ordet reklame bør for øvrig erstattes med manipulasjon, etter min mening. Det er tross alt det det dreier seg om. Lenke til kommentar
flammekaster Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Reklame burde vært forbudt...helt uproduktiv bransje, gjør ikke noe godt for samfunnet. Lag en standardisert liste eller noe som folk kan se på hver dag, der alle produsenter kan presentere de nye produktene sine på en nøytral måte, så slipper de å kaste bort pengene sine på reklame, som uansett bare gjør at folk omprioriterer hva de skal kjøpe, i tillegg til å gjøre alt dyrere. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Hvordan skal man ellers differiensere seg fra konkurrentene da, når selve produktet er likt ellers? Lenke til kommentar
Imago Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) Reklame burde vært forbudt...helt uproduktiv bransje, gjør ikke noe godt for samfunnet. Uten markedsføring ville samfunnet stagnert. Nyetablerte bedrifter ville ikke vært i stand til å tiltrekke seg kunder, og de veletablerte bedriftene ville kunne oppnå monopol langt lettere. Produkter ville kostet betraktelig mer ettersom det ville vært en langt mindre grad av konkurranse mellom bedrifter, og prisene derfor ikke ville blitt presset ned. Service ville også vært langt dårligere, av samme grunn. Dette er kun et eksempel på den massive nedbrytende effekten en slik kommunistisk lov ville hatt for samfunnet. Dersom mennesker ikke er i stand til å ta en fornuftig vurdering av en reklame, er det deres problem. Mentalt svake mennesker kan alltids ta en forholdsregel om å alltid spørre venner om råd før de handler nye produkter, eller sjekke disse produktene på internett eller andre media. Endret 14. mai 2008 av Imago Lenke til kommentar
flammekaster Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Man kunne like gjerne tatt det helt motsatte standpunktet - etablerte bedrifter ville ikke lenger kunne bruke sine enorme ressurse på massevis av reklame, og ville stille mer likt med de nyetablerte. Det går uansett an å informere om nye produkter på andre måter, som ikke krever enorme ressurser til å produsere reklame og så betale TV-kanaler eller kommuner om de kan stille ut reklamen... Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 (endret) Så du ønsker deg tilbake til tiden med bare NRK da? De fleste andre kommersielle kanaler lever av reklame. edit: Mitt innlegg var rettet mot flammekaster, jeg er for reklame men ikke bevisst feilinformasjon. Endret 15. mai 2008 av Blåbær Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 15. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2008 Poenget mitt? Jeg blir bare utrolig provosert når jeg ser slik reklame og må få det ut! Jeg har ikke noe imot reklame, men hater feilaktige info, reklame rettet mot barn, missvisende reklamer, etc. Mye av reklamen som blir vist på TV i dag burde rett og slett være forbudt, det må jo være noen utrolig dumme mennesker da det må være en grunn til at de har slike reklamer. Dette dreier seg ikke kun om meieriprodukter som det har artet seg til, hadde vært fint om noen andre kunne opplyse om lignende reklamer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå