jvik Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Hei hå Har kjøpt ny PC (ASUS P5E X38, Intel Core 2 Duo E8500, 4GB minne og GeForce 8800GT) og vil i den forbindelse kjøpe meg en ny versjon av Windows. I dag sitter jeg med Windows Home SP3 32bit. Maskinen blir primært brukt til gaming (age of conan, wow, crysis for å nevne noen spill), film og p2p. Jeg har lest at 32bit Windows ikke utnytter mer enn 3 - 3,5GB minne så jeg er kanskje best tjent med 64bit denne gangen? Takker for hjelp! Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) Mine erfaringar med 64-bit er at den er svært ustabil i form av at den låser seg, og går ofte i bluescreen. Sjølv om eg hadde dei rette drivarane opplevde eg dårleg kompitabilitet med spel og programvare. Etter å ha slite ei stund ga eg opp og vendte tilbake til trygge gamle 32-bit. Du får sjølvsagt ikkje utnytta meir enn maks 3,5 GB av minnet sidan skjermkortet ditt er på 512 mb. Men det har ikkje mykje å seie vil no eg påstå. Det er mine erfaringar. Andre har vore meir heldige med 64-bit enn det eg var. Endret 13. mai 2008 av Kalvegodt Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Home Premium vil holde i massevis for de aller fleste, i alle fall de som bare spiller, surfer litt på nett og ser film og slikt. Det er nemlig masse penger å spare på å velge den varianten som kun inneholder det man har behov for. Om du ikke har behov for support fra Microsoft eller planlegger å oppgradere mye av hardwaren din er OEM veldig kjekt. OEM-lisens koster under halvparten av hva retail koster. 64-bits Vista Home Premium OEM får man for rundt 900,-. Jeg vil absolutt anbefale å gå for 64-bits-versjonen. Mer eller mindre alle produsenter har 64-bits Vista-drivere, og det er kun et fåtall spill og programmer som ikke fungerer i 64-bits Vista. Fordelene med 64-bits over 32-bits kan du lese om i denne tråden. Lenke til kommentar
jvik Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 Takker for snarlig svar Jeg har lest litt rundt på nettet uten å få noe definitivt svar på hvor mye minne av de 4GB jeg får utnyttet. Slik at jeg er helt sikker: Win XP Home SP3 med 4GB der skjermkortet er 8800GT 512MB så utnytter jeg 3,5GB av totalt 4GB? Ang. OEM lisens - kan jeg installere denne flere ganger? Tenker på om jeg må formatere datamaskinen og re-installere OSet. DENNE blir jeg sikkert å gå for. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) Home Premium OEM har visst gått litt ned i pris ser jeg. Men jeg har lest mye rart om minneproblematikken med 32-bits Vista. Vanligvis skal jo ikke 32-bits maskinvare klare å adressere mer enn ca. 3,2 GB fysisk minne. Mange påstår Vista har en grense på 3,2 GB, mens etter SP1 ble sluppet ble minnemengder over denne grensa synlig i Vista, uten at jeg vet om dette kan allokeres eller ei. Her får noen andre med spisskompetanse skyte inn. Ifølge Microsoft er en OEM-lisens bundet til den fysiske maskinen: Gjeldende regler for Vista OEM lisenser er avklart. Å reinstallere samme lisens på samme fysiske maskin skal ikke være noe problematisk, og jeg har leste flere innlegg her på forumet hvor folk har reinstallert og bare tatt en telefon til Microsoft support for å få reaktivert OEM-lisensen uten mye om og men. Altså når det er samme maskin, og reinstallasjonen er av samme lisens som er gjort av service-hensyn (f.eks etter kræsj, virus, osv). Skal du oppgradere maskinvare er saken litt anderledes. Vista opererer med en poengskala for ulike komponenter som byttes ut: Oppgradering av hardware og reaktivering. Overstiger du 25 poeng er det ifølge Microsoft en ny maskin du sitter med, og skal i teorien da kjøpe ny lisens. Endret 13. mai 2008 av Skagen Lenke til kommentar
jvik Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 Takker igjen for snarlig svar, Skagen. Nå tenker jeg ikke på Windows Vista 32bit, men Windows XP Home 32bit - dette blir OSet som blir brukt til jeg eventuelt får Vista. Så spørsmålet består til dere som kan dette: Hvor mye minne utnytter jeg med Windows XP Home SP3 med 4GB der skjermkortet er 8800GT 512MB? Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Det meste du vil kunne oppnå av minne er 3,5GB. Eg har eit skjermkort på 768MB, og oppnår difor ca. 3,3GB. Lenke til kommentar
jvik Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 Det meste du vil kunne oppnå av minne er 3,5GB. Eg har eit skjermkort på 768MB, og oppnår difor ca. 3,3GB. Takk! Lenke til kommentar
Crossfire Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) Samme om det er xp eller vista, 32bit er 32bit. Vista SP1 er bare en kosmetisk opplysning mtp minne, og man kan ikke allokere mer. Den eneste måten å fullt utnytte minnet til alle applikasjoner er å kjøre et 64bits operativsystem. Som jeg for øvrig er veldig fornøyd med å bruke (se sign.) Endret 14. mai 2008 av Crossfire Lenke til kommentar
jvik Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 Hei folkens Sendte like godt en forespørsel til Microsoft: Maksimal fysisk minneutnyttelse av et 32-bits operativsystem er teoretisk 4GB. Men det er ikke mulig å utnytte så mye minne i praksis på en PC. Årsaken er at det må settes av plass til noe som kalles DMA (Direct Memory Adressing) og Memorio Mapped IO (MMIO). DMA og MMIO utnyttes av både operativsystemet og drivere for å øke ytelsen ved overføring av data mellom maskinvareenheter (f.eks. disk, skjermkort, etc.). Ved bruk av DMA og MMIO kan maskinvaren (buss-kontrolleren) overføre data direkte fra IO-enheter til RAM, i bolker, uavhengig av OS'et. På den måten av OS'en gjøre andre oppgaver mens data overføres. Dette benyttes av alle moderne operativsystemer, iklusive XP og Vista. Denne direkte dataoverføringen krever at det settes av minneområder i fysisk RAM som kan ta imot data'ene som overføres. Dette må taes av disse 4GB fysisk ram. Det er noen, små, forskjeller på ulike operativsystemer på hvor mye fysisk minne som settes av til dette. På XP og Vista settes det av ca. 800 MB. Dermed kan Windows (XP og Vista) kun utnytte 3,12 GB RAM til operativsystem og applikasjoner. Dette er fysisk RAM ikke virtuell RAM. Så alle prosesser i operativsystemet (applikasjoner) har fortsatt 4GB virtuell RAM hver de kan benytte. Men disse mappes inn i 3,12 GB fysisk RAM. Det betyr at 0,88 GB av din fysisk RAM på 4BG står ubrukt og kan ikke utnyttes. 32 bits Linux har samme begrensning, av samme årsak som Windows, fordi dette skyldes hvordan en PC er bygget opp med DMA og MMIO, selv om det kan variere noe fra 3,12 BG utnyttelsesgrad er dette ubetydelig. Windows XP og Vista har satt av alt over 3,12 BG slik at drivere skal fungere så problemfritt som mulig. Et 64-bits operativsystem har teoretisk fysisk minneaksess på 16 TB. Dermed kan et 64 bits OS mappe IO enheter utenfor de 4GB fysisk RAM som du har. Da vet vi det Lenke til kommentar
Crossfire Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) Det er vel ca. det som har blitt sagt i utallige poster her også, men folk spør om det samme hele tiden. Men kanskje det svaret der kunne settes inn i stickyen; det var jo greit og offisielt Endret 14. mai 2008 av Crossfire Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Skal du kjøre et 32 biters program i 64 biters OS, så koster emuleringen litt. Med nye sp1 til 32-biters vista, vises det at du har 4 GB Ram tilgjengelig. 2^32=4GB. Hadde en på jobben som kjørte vista 64-bit og han gikk over til vista 32-bit og han sier programmene virker mye mer smidige nå.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå