ford4fun Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Brodern mener han kan skaffe linser fra kina, de handler mye varer derfra. Vi har begge standard D40 kamera med vanlige objektiv (18-55 og 55-200) Er det noen linser som kan være intresante? Bruken er sånn litt av hvert, noe bil og action, paintball etc.. Fant en 18-200 fra usa til 3600nok.. Kenneth Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Hei, dersom du ønsker å se hvilke objektiver som er autofokus-kompatible med D40, kan du ta en titt her: http://www.nikonians.org/forums/dcboard.ph...13319&page= tror dette er en tilnærmet komplett oversikt Lenke til kommentar
ford4fun Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 Jeg kikka litt der, men er ikke så inni det med objektiv egentlig.. Hva lønner det seg å handle liksom? Er det noen linser som er et must? (Utenom 18-200 så man slipper å bytte hele tia da) Lenke til kommentar
PerB Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Hva lønner det seg å handle liksom?Er det noen linser som er et must? Her er det ingen fasitsvar. Hvilke objektiver du bør ha er avhengig av hva og hvordan du bruker kameraet. Dette vil også påvirke pris på objektivene (Optisk kvalitet koster. Lysstyrke koster. Robusthet koster.) Når dette er sagt. Nikons VR objektiver (som 18-200) har ikke makro. Ønsker du å ta makrobilder må du kjøpe et objektiv uten VR. Men husk at det er ditt motivvalg som styrer hvilke objektiver du bør ha (ikke må ha). Kina er dessverre kjent for stort utvalg av fake-objektiver. I tillegg vil reklamasjon/garanti kunne være et problem. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Når dette er sagt. Nikons VR objektiver (som 18-200) har ikke makro. Ønsker du å ta makrobilder må du kjøpe et objektiv uten VR. Det er ikke riktig. Nikon Nikkor AF-S VR Micro 105mm f/2.8G IF-ED har VR. Det finnes også en eldre utgave som ikke har VR. Francis Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Når dette er sagt. Nikons VR objektiver (som 18-200) har ikke makro. Ønsker du å ta makrobilder må du kjøpe et objektiv uten VR. Det er ikke riktig. Nikon Nikkor AF-S VR Micro 105mm f/2.8G IF-ED har VR. Det finnes også en eldre utgave som ikke har VR. Francis - Og dessuten kan 18-200-objektivet gi helt greie "poor man's macro"-bilder med f.eks Canons 500D, se f.eks denne tråden blant mange om emnet MEN: 18-200-objektivet er ikke det mest bombesikre mht eksemplarvariasjon. Og IKKE det første jeg for min del ville fjernimportert. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Når dette er sagt. Nikons VR objektiver (som 18-200) har ikke makro. Ønsker du å ta makrobilder må du kjøpe et objektiv uten VR. Det er ikke riktig. Nikon Nikkor AF-S VR Micro 105mm f/2.8G IF-ED har VR. Det finnes også en eldre utgave som ikke har VR. Francis Og Nikkor 18-200 VR har ikke makro! Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) Når du sier "VR objektiver" så impliserer du andre VR objektiver også da... Forøvrig. 18-55 +55-200 dekker jo egentlig normal zoom og tele ganske godt. Er det noe du mener burde være bedre med de objektivene du har? Ønsker du at du hadde hatt mer lysstyrke, kunne VR være en fordel (hvis du ikke har VR versjonen av 55-200 feks)? Like du å ta macro foto eller er ekstremvidvinkel noe du vil tenke på? Evt. fastoptikk? du kan jo også bruke ett program til å se hvilke brennvidder du tar mest bilder på... er det 200mm det går mest i, så kan du kanskje prøve å se på de litt dyrere Tele objektivene med mer lysstyrke/optisk kvalitet . Er det 18mm så er kanskje et vidvinkel objektiv tingen? Endret 14. mai 2008 av MrLee Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Hei, dersom du ønsker å se hvilke objektiver som er autofokus-kompatible med D40, kan du ta en titt her: http://www.nikonians.org/forums/dcboard.ph...13319&page=tror dette er en tilnærmet komplett oversikt Tilnærmet, ja. Sigma 200-500 f/2.8 har riktignok ikke HSM, men har intern motor også for D40. Det er dog svært få D40-eiere som ville tenke på å investere i en slik kanon, så det er ikke særlig relevant ;-) Lenke til kommentar
rieg Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Virker som du ikke har så mye peiling! burde du ikke stikke innom en butikk? eller lese litt på nett og finne ut av hva du skal bruke ditt kamera til? skjønner liksom ikke detta. kan du ikke en dritt kjøp der du får hjelp!!!!!!!!!!!!! det kan da ikke være så utrolig mye du kan spare??? du skal sikkert ikke kjøpe dyr optikk uansett? har du ikke råd til og kjøpe det i norge få deg bedre jobb ha en god dag Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Særs bra innlegg rieg...bravo.. Lenke til kommentar
arela Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Hvis vi tar med i betraktningen at Hong Kong ligger i Kina, så burde det være ok å handle der hvis det er mye å tjene. Har selv handlet ei linse fra HK Supplies og den har ikke råtnet enda. Og til rieg; å spørre gir som regel litt mer peiling, forhåpentligvis, eller er det liten vits i å spørre! Lenke til kommentar
ford4fun Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 Virker som du ikke har så mye peiling!burde du ikke stikke innom en butikk? eller lese litt på nett og finne ut av hva du skal bruke ditt kamera til? skjønner liksom ikke detta. kan du ikke en dritt kjøp der du får hjelp!!!!!!!!!!!!! det kan da ikke være så utrolig mye du kan spare??? du skal sikkert ikke kjøpe dyr optikk uansett? har du ikke råd til og kjøpe det i norge få deg bedre jobb ha en god dag oppkast kan du gjøre på toalettet... Jeg spurte om synspunkter, og meninger, men lufta er fri for alle som det heter, så bare kom igjen... De aller fleste har kommet med synspunkter og informasjon som er nyttig og lærerik! Den som ikke spør får ikke svar vet du! Og ja, det er faktisk penger å spare.. Og nei, jeg tjener ikke så dårlig, men ingen vits å sløse rundt seg med penger heller Lenke til kommentar
rieg Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) Beklager det var ikke sånn ment! Prøver og komme med et poeng her. Jeg er enig med deg, det er fristende og spare litt penger for og kjøpe det i utlandet! men hva hvis ting går galt på sikt du kjøper nytt kamera og optikken din vil ikke virke på det kameraet, og det må på service for og oppjusteres, vil det da bli dekket om 3år? (hvis du skal ha samme rettigheter i usa som i norge på produkter koster det ekstra) norge har jo 5års reklamasjon, greit og ha, hvis ting går galt Greit nok og prøve og få litt info fra akam utrolig mange dyktige folk her.(men mane folk skriver ting her de ikke vet noenting om) Jeg mener det er bedre og snakke med en øye til øye i en proff butikk, som kan guide deg igjennom et objektivhav av ingen grenser for og finne noe som einer seg til deg Vedkommende tar sikkert masse bilder og har erfaging med mye forskjellig:) har de ikke det kjøp i kina:p hehe eller bytt butikk!! Har vært inne på og kjøpe noe fra utlandet selv ikke foto men paintball, yess skal begynne med det igjen... Dette skjedde faktisk idag! Kom innom butikken og begynte og snakke litt. jeg hadde lest om et produkt i ca 5 timer på nett. Han finner det frem og begynner og snakke. hadde jeg vært deg hadde jeg glemt dette produkter, den har sånne svakheter, og ville skaffe med mye vask og puss i etterkant. han anbefaler meg noe annet. faktisk vesentlig billigere. :=) fint for meg men vi pratet litt videre,(jeg er en rask handler men denne gangen var det skikkelig morro og plage fyren bak disken var koselig også.) Men som den jeg er kjøper jeg aldri det billigste. så jeg gikk endel opp i pris og han kom det et produkt han mente passet perfekt for mitt bruk,, åja, det vet han bedre en meg ? ok etter mye mas... kjøpte det og masse annet dritt ble en formue :=) Reiser hjem ca 2 timer kjøring... komme på nett må jo inn og se på hva slags galskap jeg hadde blitt lurt til og kjøpe! Produkter har fått stempel som løp og kjøp, perfekt til det jeg skulle bruke det til masse annet bra står der også.. jaja gliser fra øre til øre for at jeg ikke fikk med den dritten jeg egentlig skulle ha:=) skal mobbe min venn han har kjøpt dritten. det var ikke samme plass som jeg handlet:p hehe vanskelig og få dette til og høres bra ut på papir.. men dette er en skikkelig hyggelig opplevelse.. i etterkat driter jeg i pris jeg er strålende fornøyd.. og gleder meg til og ut og ta hele laget med storm til helgern vi er en gjeng på 25stk alt fra 18år til 35år som skal kose oss i helgen:) skal komme med en kommentar etter helgen bare for morroskyld og se om jeg fortsatt er fornøyd eller om jeg skal tre produkter over selger`S hode god natt:) rieg Endret 14. mai 2008 av rieg Lenke til kommentar
iMacKenna Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 (endret) Kina er dessverre kjent for stort utvalg av fake-objektiver. I tillegg vil reklamasjon/garanti kunne være et problem. Så lenge han kjøper fra en seriøs forhandler/ebay selger så er ikke det noe problem. Det finnes "fake" varer over hele verden, ikke bare Kina. Alt man kjøper idag kommer fra Kina. Det står Made in China på de fleste produktene. Har selv handlet fra Hong Kong, fikk Pentax SMC 35mm/2 objektivet til nesten halve prisen av norsk nettpris. Og det var med 1 års internasjonal garanti. Endret 15. mai 2008 av iMacKenna Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå