modin Skrevet 13. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2008 Bildet tatt med 35mm på Pentax Spotmatic og med Tri-x kontrasten er dratt opp i PS. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 13. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2008 Personleg syns eg dette bilde bler ein smule for monotont. Av det som er bra må eg få trekke frem kontrasten på høyre foten i forhold til venstre (strømpebuksa). Ville kanskje tatt bildet liggande istaden for på høgkant, og på den måten fått eit betre snitt. Du kunne gjerne lagt til nokre farger, ikkje overalt, men nokon plasser. Lenke til kommentar
modin Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. mai 2008 Steffenz vet ikke om du leste teksten til bildet, men bildet er tatt med Pentax Spotmatic og Tri-X (svarthvitfilm) så fargene kan neppe bringe tilbake... Nei... Lenke til kommentar
dfens Skrevet 13. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2008 Steffenz vet ikke om du leste teksten til bildet, men bildet er tatt med Pentax Spotmatic og Tri-X (svarthvitfilm) så fargene kan neppe bringe tilbake... Nei... Jeg visste heller ikke at Tri-X er sort-hvitt-film, selv om kanskje alle andre på forumet vet det... Lenke til kommentar
modin Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. mai 2008 Beklager min feil, jeg antar at alle lever i samme verden som meg, men til forklaring så kan jeg si at Tri-X er Kodak sin legendariske ISO 400 svarthvitfilm som har eksitert i over 50 år (kanskje ikke fullt så lenge i 135mm utgave), i hvertfall har den med tid å stunder nærmest fått en legendarisk status. Dette er filmen som det meste av vietnamkrigen ble dokumentert med feks.... Filmen har blitt en slags institusjon og alle som er ute etter en litt røff look bruker Tri-x. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2008 Steffenz vet ikke om du leste teksten til bildet, men bildet er tatt med Pentax Spotmatic og Tri-X (svarthvitfilm) så fargene kan neppe bringe tilbake... Nei... Jeg visste heller ikke at Tri-X er sort-hvitt-film, selv om kanskje alle andre på forumet vet det... Det er nok ikke alle som vet det, nei. Og vi som vet dette, er normalt vesentlig eldre enn de fleste som anker på dette forumet. Unntaket er altså modin, som er en pur ungdom i sin beste alder, som er interessert i gamle kameraer og film og fremkalling osv. Når det gjelder bildet, så er det tøft portrett - et behagelig avbrekk fra alle photoshop utgavene som dukker opp. JEg ville dog ha croppet litt - det er bladene nede til høyre som distraherer. Tom Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 13. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2008 Man lærer alltid noko nytt. Eg beklag min mangel på kunnskap. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 13. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2008 Det er nok ikke alle som vet det, nei. Og vi som vet dette, er normalt vesentlig eldre enn de fleste som anker på dette forumet. Unntaket er altså modin, som er en pur ungdom i sin beste alder, som er interessert i gamle kameraer og film og fremkalling osv.Jeg har riktignok aldri fotografert med Tri-X, men jeg vet da også at det er sorthvit-film ;-) Lenke til kommentar
modin Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) Når det gjelder bildet, så er det tøft portrett - et behagelig avbrekk fra alle photoshop utgavene som dukker opp. JEg ville dog ha croppet litt - det er bladene nede til høyre som distraherer. Vel jeg får tenke litt på det liker godt at det er litt luft rundt skyggen og den hvite veggen i bakgrunn. Bilder er tatt på den måten, og bærer også preg av at det er brukt 35mm og ikke 50mm, det blir naturlig å komponere med litt luft rundt... Synd hvis bladene distraherer da.. Man lærer alltid noko nytt. Eg beklag min mangel på kunnskap. Du vil nok uansett få se fargene dine.. Var å tok bilder med Fujichrome Sensia 400 samme dagen, i min XA2 tror jeg tok samme motivet med den... Det er ikke noe å beklage at du ikke viste hva Tri-X er er ikke akkurat noe jeg kan forvente for å si det sånn.. Men for å si det sånn hvis det er to filmer som har fått en slags kulturell status, så er det Kodachrome og Tri-X. Tri-X for fotojournalismen, mens Kodachrome for sin legendariske look, sangen til Paul Simon og det at den var den første fargefilmen som slo igjenom alment. Endret 13. mai 2008 av modin Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 13. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2008 ÅÅåh, det er når du flesker til med slike bilder at jeg får mer og mer lyst til å innrede vinkjelleren som mørkerom. Jeg er SÅ nær og, etter at en bekjent tilsto og inrømmet at han har en kasse med utstyr liggende, og vet hvordan det skal brukes. Må. Bare. Overtale. Familien. Når det gjelder bildet så er jeg av den oppfatning at det ikke trenger crop. Bladene er fine og gjør det mer spennende. Lenke til kommentar
modin Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. mai 2008 ÅÅåh, det er når du flesker til med slike bilder at jeg får mer og mer lyst til å innrede vinkjelleren som mørkerom. Jeg er SÅ nær og, etter at en bekjent tilsto og inrømmet at han har en kasse med utstyr liggende, og vet hvordan det skal brukes.Må. Bare. Overtale. Familien. Bildet er nok fremkalt helt uten mørkerom, bare et mørkt rom for å si det sånn. Filmen er scannet, så det eneste jeg trenger er et mørkt rom eller en pose der jeg kan tre filmen inn på spolen som blir puttet i en lystett tank. Når den er i tanken er det bare å hele i framkaller ta tiden, agitere rett tømme ut igjen, fylle opp med vann, for så å fiksere, så kan man åpne tanken og skylle godt. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 13. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2008 Hum, blir nok så jeg bestiller meg en 5 pack med Tri-X ganske så snart. (Venter på lønning...) Men synes bildet er OK. Hånda på foten blir ikke så veldig elegant, og jeg ville nok ha valgt en dristigere komp med litt mere negativt rom til en av sidene =) Lenke til kommentar
modin Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. mai 2008 Kan ta et bilde till det er også helfigur med 35mm på film, tatt samme dag.... Må vel selv innrømme at jeg først og fremst er ute etter noe annet enn den glattstriglede stilen, og at jeg nok kanskje burde brukt 50mm, men samtidig så er dette først og fremst et ekspriment for å se hvor nyttig en 35mm kan være. Lenke til kommentar
modin Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) Av alle bildene var det faktisk dette jeg likte best, kanskje netopp fordi det er så dårlig feilkomponert out of focus osv. Men man må vel ha tankene på Henri Cartier Bresson eller lignende for å se kvaliteter i slikt, dette er bare et eksempel på bruken av Snapshot estetikken som jeg jo elsker: Endret 13. mai 2008 av modin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå