Gå til innhold

Ny PC for lettere(?) fotoredigering++, hva anbefales?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en lignende tråd på hardware-forumet, men tenker jeg kan få vettuge innspill her også. Håper ikke dette regnes som spam i så fall.

Jeg er på utkikk etter en ny bærbar, makspris 10 000 kr. Skal brukes til bildebehandling i Lightroom og muligens PS Elements, i tillegg til at den må tåle at jeg har nettradio/mediaspiller samt flere faner i Firefox åpen samtidig, uten at det røyner på.

Jeg er klar over at en matt skjerm med høy oppløsning skal være en fordel å jobbe med, men jeg er passe blank når det gjelder maskinvare nå til dags (eller overhodet, egentlig). Hva bør jeg se etter? Hva er vanligvis flaskehalsen? Minne? Harddisk? Prosessor?

Jeg har sett litt på HP 6710b

https://prisguiden.no/product.php?p...iew=productinfo

men den har visst en harddisk på bare (eller "bare"?) 5400 rpm. Er det også egentlig nødvendig med 2.5 GHz cpu for bruken jeg skisserte ovenfor? Bør jeg oppgradere minnet fra 2 til 3 GB uansett?

Takknemlig for innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er klar over at en matt skjerm med høy oppløsning skal være en fordel å jobbe med, men jeg er passe blank når det gjelder maskinvare nå til dags (eller overhodet, egentlig). Hva bør jeg se etter? Hva er vanligvis flaskehalsen? Minne? Harddisk? Prosessor?
Minne, minne, minne, minne, skjermoppløsning og litt harddisk. Prosessorkraft er ikke noe problem på dagens maskiner, men forholdsvis tung bildebehandling suger minne. Dessuten er en høyoppløselig skjerm å foretrekke. Personlig har jeg svært god erfaring med Thinkpad (IBM/Lenovo), som er svært robuste og gode maskiner. De gir deg ikke de beste spesifikasjonene for pengene, men jeg har vært storfornøyd med min maskin i fem år nå - og den klarer seg fremdeles godt!

Jeg ville kikket på Lenovo ThinkPad R61i. Minne er dessuten så billig at du kan spandere på deg 2GB ekstra (koster godt under 1000kr)...

Lenke til kommentar
Jeg tror nok det lønner seg å kjøpe en 7200RPM disk også. Men de fleste CPU ene i dag er mer enn raske nok.

Tom

Thinkpad som k-ryeng sikter til, tror jeg kan være et godt utgangspunkt. Kjøp 1GB ekstra minne, en 7200RPM disk og et ekstern kabinett som du setter original disken inn i - og du har en backup enhet.

Kommer uansett under 10 laken.

Tom

Lenke til kommentar
Jeg tror nok det lønner seg å kjøpe en 7200RPM disk også.
Faktisk ikke sikker på at han får så mye igjen for det, forskjellene er mindre enn man ofte tror. Da tror jeg han får mer igjen for å kjøpe en skikkelig ekstern harddisk til lagring.
Lenke til kommentar
Hva med Dell sin Vostro serie?
Har sterke aversjoner mot Dell sin kundeservice, og kommer *aldri* til å handle av dem igjen, men bortsett fra det er det greie maskiner. Thinkpad er dog en annen klasse enn alle Dell-maskiner jeg har vært borti...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...