kulos Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Hei. Jeg har en Land Rover 88'' 2.25 diesel som lekker olje i bakre veivlager inn i clutch-huset (av alle steder selvfølgelig der). Motoroljen ble skiftet i fjord høst og bilen er nesten ikke kjørt etter dette. Synes oljen virker lovlig tynn. Ikke stigende oljenivå, men bilen lekker jo. Hvordan kan man kontrollere om det er dieselinnblanding i motoroljen? Mulige kilder til evt. diesel-lekkasje inn i sumpen er så vidt jeg kan forstå lekkasje i den mekaniske fødepumpen (membran) eller lekasje fra injeksjonspumpen. Da diesel funker dårlig som smøremiddel samt har et rel. lavt flammepunkt så vidt jeg har forstått, er dette ikke noe særlig morsomt å tenke på når man bruker bilen. Noen tanker? Får vel ta ut og inspisere fødepumpa uansett? Mvh Kulos Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Tror ikke du skal bekymre deg for at Dieselen skal ta fyr, bensin antenner lenge før Diesel gjør, For å finne ut om du har Diesel i olja er det nå egentlig bare til å tappe av oljen å kjenne litt på den, Oljen vil da være litt sanpapir aktig på en måte, regner med det vil lukte diesel av den også. Men ikke bekymre deg over at dieselen antenner, vet om flere som har tatt ut oljen på bilen for så å ha fylt diesel eller en 50/50 blanding diesel/olje for å rense motoren. Lenke til kommentar
bar1 Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Jeg ville vært mest bekymret for ekstra slitasje hvis oljen har høy dieselinnblanding. Eneste måten å teste dette på er å sende inn en oljeprøve til et laboratorium f.eks. http://www.invicta.no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå