Gå til innhold

Hva skal man bruke fritiden sin på?

Anbefalte innlegg

Litt lyst til å høre hva andre tror;

For ca et år siden satt jeg i gjennomsnitt 3 timer ved PCn hver dag. Jeg spilte for det meste Americas Army og var medlem av en klan. Jeg hadde problemer med at foreldrene mine synes jeg brukte for mye tid på PCn, og jeg merket at jeg ikke var så aktiv sosialt siden jeg foretrakk å sitte hjemme og spille med venner fra andre land. Ved juletider begynnte jeg å tenke på om dette var det jeg ønsket å bruke tiden min på, og kom fram til det at jeg burde prøve å slutte med spillingen. Men avhengiheten dro meg tilbake og jeg satt fortsatt ca 3 timer hver dag. Til slutt, sa jeg til meg selv at dette går ikke lenger. Jeg var da(og fortsatt er) forelsket i en jente som var blant de populære og jeg kunne ikke være en geek hvis jeg skulle ha noen sjanse. Jeg sa opp i klanen. Selv om jeg hadde brukt sykt mye tid på dette, jeg hadde kommet langt opp i gradene og det kom som et sjokk at jeg sa opp. Etter det har ikke suget for å spillet vært like stort. Jeg har klart å prioritere skolen mer, og bruke tiden min på bedre ting enn data. Likevel så slår det meg; Hva er det nyttig å egentlig bruke tiden sin på? Det å prøve å bli god i et dataspill jeg ikke kommer ut av er totalt idiotisk. Jeg tenker det å gjøre lekser og være sammen med venner er de to tingene som jeg abselutt brude prioriere siden det "sikkrer" meg en framtid. Likevel stiller jeg meg spørsmålet. Hva burde man bruke fritiden sin på?

Mye å lese, men håper noen tar seg bryet! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt å se at du kom deg ut av noe som kunne blitt en stygg avhengighet, håper kjærligheten blomstrer :)

Fritiden bruker jeg til å dyrke friluftsliv, gjerne kombinert med ett eller annet adrenalinfremmende i kombinasjon med ski, wakeboard (når det byr seg) og denslags.

Klisjèmessig driver jeg også med fjellturer, jakt og fiske i tillegg til sykling. Fine saker for rekreasjon.

Jeg får faktisk klemt inn endel kultur også, synger i operakoret, samt at jeg er med i revyer og denslags.

Det konsumeres også endel bøker på flyplasser og ellers i transit og slikt samt at jeg hører på mengder av podcasts av ulik art.

Åja, også henger jeg litt på etpar fora og sletter mengder med spam, det er nok felles for de fleste vil jeg tro ;)

Lenke til kommentar

Min menig er at hvis det er spilling, forum eller genrell lek med PC som skal til for å engasjere og glede en person så er det ikke noe galt i å bruke masse tid på dette. Selv bruker jeg en del tid foran PC-en, uten at jeg vil kalle meg selv en geek. Jeg driver også med andre ting, så ser det ikke som en uting at jeg enkelte dager kan sitte time etter time foran maskinen. Å utvikle seg foran skjermen kan også gi masse utbytte, både i jobbsammenheng, og på et mer privat plan.

Lenke til kommentar

Enig, men jeg ble for mye trukket til spillet. Jeg er bare 16 år, hjelper alle kompiser med PCn. Hjulpet dem med å sette dem sammen, kjøpe deler. Jeg har satt opp RAID på min egen PC. driver nå med egen server. Kan bruke HTML, og Adobe Dreamweaver og Photoshop ganske godt... men likevel har jeg lyst til å roe ned dataen

Lenke til kommentar
Hva med å satse på et yrke innen PC? Da kommer jo bare dette godt med. Da slipper du å føle at du har "kastet" bort tid.

Dette gjør at man ser på datamaskinen som "jobb", ikke som "gøy". Når man kommer hjem etter en lang arbeidsdag med datamaskiner så vil man spy når man ser sin egen. Ikke drep hobbyen.

Lenke til kommentar
Litt lyst til å høre hva andre tror;

For ca et år siden satt jeg i gjennomsnitt 3 timer ved PCn hver dag. Jeg spilte for det meste Americas Army og var medlem av en klan.

Var på mange måter i samme situasjon (COD) og det er en periode jeg ofte savner, fordi det var veldig berikende på mange måter. Fikk også besøk av to tyskere fra klanen en stund etter at jeg sluttet, så i seg selv var det veldig bra. Men rent sosialt i forhold til venner her hjemme var det ikke så bra, for jeg har i tillegg en jobb som ikke er 9-4 som gjør at det er vanskelig nok å være sosial om jeg ikke skulle bruke all fritiden min på dataspilling også. Den viktigste grunnen til at jeg sluttet var kanskje mest at jeg følte det gikk på helsa løs å sitte så mye i ro.

Jeg er jo ingen tenåring heller, så da gnager voksenansvaret i stedet for foreldrene.

Men når det gjelder hva man bør bruke fritiden sin på, så finnes det selvsagt ingen mal. I et år ca har jeg drevet aktivt med ateistisk blogging i tillegg til å være registrert i ørten fora som dreier seg om religion m.m. og det har jo for så vidt vært interessant nok, selv om det selvsagt blir litt slitsomt med mye som bør leses. Men uansett, det er for meg langt mer meningsfult enn dataspilling og mye annet jeg har drevet med, for jeg har jo hatt en helt annen følelse av at det har noe for seg, og at det betyr mer å nedkjempe dårlige argumenter enn å nedkjempe virtuelle soldater.

Lenke til kommentar
Jeg følger kunnskapen om PC bare gir et geek inntrykk. men men...

Det er noe du må gi pent faen i. Antar at du går i 10. enda, vent til vgs, eller enda bedre: Universitetet (om du skal dit) da er folk mye mer modne. De ler ikke av deg om du er flink med PC-en, tvert imot. Desuten er det å kunne programmer som Dreamweaver og Adboe gull verdt når du skal få deg jobb. Hvorfor ikke utdanne deg innen det? Gå på media linjen f.eks, eller IKT, der vil du møte folk med helt like interesser. Tror du de vil kalle deg 'geek'?

Jeg aner ikke hvor mange timer jeg bruker forran en skjerm for dagen, men det blir fort mage. På skolen jobber jeg mye med PC-en, hjemme jobber jeg med PC-en (redigering, skriving, msn, spilling), er jeg med venner, fyrer vi gjerne opp noen xboxer og spiller Halo, der sitter vi og drikker øl mens vi dreper hverandre gang på gang. Eller jeg drar ut og griller i det fine været

Var ikke meningen å skrive en selvbiografi her, jeg vil bare illustrere at man fint kan balansere livet. At du liker å sitte forran PC-en utelukker ikke det andre, du får fint tid til spilling, pludring, trening og sosialisering. Man trenger ikke gjøre alle de tingene på samme dag, eller hva? : )

Lenke til kommentar
Hva med å satse på et yrke innen PC? Da kommer jo bare dette godt med. Da slipper du å føle at du har "kastet" bort tid.

Dette gjør at man ser på datamaskinen som "jobb", ikke som "gøy". Når man kommer hjem etter en lang arbeidsdag med datamaskiner så vil man spy når man ser sin egen. Ikke drep hobbyen.

Det kan du banne på.

Når du gjør hobbyen til jobb blir hobbyen jobb.

Lenke til kommentar

Generell PC kunnskap er alltid kjekt å ha, men det dreier seg fort mer om å vite mer om systemer enn hardware. Det er uansett greit å utvikle en intuitiv sans om hvordan ulike programmer og operativsystemer fungerer.

Det at du kjenner til Adobeprodukter er ikke dumt.

Har du tilgang til DV kamera kan du jo spe på til innkjøp av moped eller annet ved å filme bryllupp og annet og svi på DVD for en ok sum, tipper du kjenner til videoredigering også ;)

Lenke til kommentar
Jeg var da(og fortsatt er) forelsket i en jente som var blant de populære og jeg kunne ikke være en geek hvis jeg skulle ha noen sjanse.

Haha, så overfladisk. Som tatt rett ut av en tilfeldig amerikansk high school-serie. Trodde ikke disse grupperingene var like vanlig lenger.

For å svare på tråden:

Du har ett liv, og du burde bruke det slik som du selv ønsker. Hvis du er lykkelig når du sykler, ser på film, leser eller spiller spill - så er dette du burde gjøre i fritiden din. Det som gjør deg lykkelig, ikke det som lønner seg. Jeg har en kamerat som er veldig opptatt av hvor mye tid man "taper" på spill. Slik jeg ser det så taper man ingenting når du spiller, fordi du har det gøy - du gjør det du liker.

Du behøver ikke slutte fullstendig å spille for å ha gode karakterer. Jeg kjenner flere som bruker mer enn 3 timer daglig på spilling, og likevel gjør det veldig sterkt på skolen. Du kan begrense deg selv, og likevel bruke tid på det du vil. Jeg kjenner flere "skap-gamere", og stol på meg når jeg sier at det er teitere å prøve å skjule det.

Lenke til kommentar

Er uføretrygdet selv, så har en god del fritid, både om dagene når gutten er i barnehage og kjæresten på kurs/jobb og om kveldene når de er trøtte etter dagen og sover. Og siden jeg har begrenset med penger så blir det for det meste til at jeg sitter og glor fremfor pcen. Når det gjelder venner så har jeg nesten bare narkiser og sinnsforvirrede til venner, det jeg hadde av normale venner har for lengst tatt avstand fra meg og dersom jeg skal prøve å forholde meg til "vanlige folk" så får jeg bare angst for de virker så kunstige og robot-aktige. Klarer ikke å leve meg inn i det skuespillet de driver med, og da havnet jeg automatisk utenfor. Kunne tenkt meg å gått mer på fjellet og i skogen, men har ikke noe vill natur i nærheten, men dersom jeg hadde hatt det tror jeg det er en fornuftig ting å drive med i fritiden. Hadde jeg hatt råd til det ville jeg prøvd meg på seilflyging og/eller paragliding. Men dataspill er jo heller ikke noe mer bortkastet tid enn mange andre ting, treffer mange greie folk og deltar aktivt i det som foregår istedenfor å sitte og glo på en eller annen absurd såpe-opera på tv. Tror de fleste ville lært mer av å spille WoW enn å glo på Dacapo.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
Men dataspill er jo heller ikke noe mer bortkastet tid enn mange andre ting, treffer mange greie folk og deltar aktivt i det som foregår istedenfor å sitte og glo på en eller annen absurd såpe-opera på tv. Tror de fleste ville lært mer av å spille WoW enn å glo på Dacapo.

Fint eksempel! Jeg er helt enig. Jeg tror du blir overrasket over hvor mange som bruker timesvis hver dag forann TV-en men som ikke spiller av samme grunner som posteren, altså "bortkastet" tid.

Endret av Syvertsen
Lenke til kommentar

Det er jo også tusen ting en kan bruke en PC til, dersom en vil lære seg en hobby som gir litt tilbake, har du jo programmering (som jeg driver med) 3D grafikk og animasjon(som jeg også har drevet litt med), 2D grafikk og animasjon, lydredigering, musikkomponering, map og mod making for spill, pluss tusen andre ting som jeg ikke klarer å nevne i farte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...