Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Avslutningsoppgave Nyere Histore VK2


Anbefalte innlegg

Har fått en helt åpen avslutningsoppgave i nyere historie, og tenkte derfor å se meg om etter litt inspirasjon til en mulig problemstilling. Oppgaven kan dreie seg om hva som helst fom 1850 og utover, både nasjonalt og internasjonalt.

 

"Cluet" ligger i å finne en problemstilling som er litt spesiell (gjerne noe som ikke er lagt særlig vekt på i pensum), men som det samtidig går greit å finne litteratur om, oppgaven må nemlig ha en viss bakgrunn i en eller flere bøker. Dersom det er noen som har en ide om problemstilling/emne og/eller litteratur tar jeg imot dette med stor takk. Verdt å merke seg er også at oppgaven ikke skal være på mer enn 3 sider, så feks å prøve å løse Midtøsten-konflikten er ikke aktuellt ;)

 

Her er oppgaven i klartekst:

Lån en bok/flere bøker på biblioteket.

Les relevante kapitler i minst en verdens-/norgeshistorie.

Du kan selv velge tema/problemstilling innen nyere historie.

Jeg er åpen for veiledning via mail eller etter undervisning.

 

 

Maks 3 sider

 

Sørg for å starte med en presentasjon av problemstillingen, og gjerne hvorfor du valgte akkurat denne.

 

Presenter utvalgte fakta på en ryddig måte, og drøft gjerne underveis. Det kan være lurt å trekke historiske paralleller, til andre land, tilbake i tid eller til nåtiden.

 

Oppramsing av fakta er et dårlig svar på oppgaven.

 

Konklusjonen må være i samsvar med problemstillingen.

 

Ta med kildehenvisninger helt til slutt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et par kanskje kontroversielle temaer som er lite belyst i alle fall i norske historiebøker er norske frontkjempepere under WWII, Norske Hitlerjugend og hvor mange nordmenn som faktisk var tilhengere av Hitlers ideologi inntil de tapte, eller kanskje noe om hvor nøytrale våre svenske naboer egentlig var i samme krig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...