AzureDragon Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) Kroniske utsettere aka prokrastikere - Wikipedia Jeg har et problem, og det har vokst og vokst det siste året. Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre med det og det plager meg i alle sammenhenger der jeg har noe jeg må få gjort. Jeg utsetter alt, ja, så og si alt. Jeg utsetter lekser. Jeg har nesten ikke gjort en eneste lekse i hele år. Jeg utsettter alle skoleoppgaver. Jeg utsetter alltid husarbeidet til søndag kveld, eller så bare skipper jeg det. Jeg får masse purringer på ting og tang, kommer ALLTID for seint til avtaler og rekker bussen ca 50% av gangene jeg prøver å rekke den til skolen. Jeg smisker alltid med lærerne for å få utsatt frister. Jeg skulket mattetentamen, og må ta den igjen på torsdag. Selv om jeg lovte meg selv å jobbe med matte i helgen, igår og idag har jeg bare jobbet en time totalt alle disse dagene. Idag skulle jeg jobbe hele dagen, men har totalt jobbet en halv time og startet kl 20. Jeg sitter meg rett og slett bare foran pcen. Spiller litt data. Leser avisen. Alt for å utsette oppgavene. Jeg kommer alltid for sent til trening og hvis jeg trener på egenhånd, utsetter jeg treningen til langt på kvelden. Bl.a har jeg trent flere ganger kl 22-23 lørdag kveld. Dette er i gang med å ødelegge ordentlig for meg. Jeg har bare dradd det ut i vilden sky etter jeg begynte på videregående. Da fikk jeg enda mer frihet til mitt skole- og øvrige liv, noe som har resultert i dårligere karatkerer, nedsatt orden og skulking....utsetting, utsetting, utsetting. Hele tiden. Og jeg skjuler det for mine foreldre. Verste er at før var jeg en "mønsterelev" og veldig aktiv i idrett. I bakhue mitt lå alltid lysten og tanken om å slippe og bare utsette. Men folk rundt meg har pushet meg og ikke gitt meg rom for dette. Nå er det derimot fritt fram. Da jeg først hadde muligheten, begynte jeg å utsette som et helvete. Før ble jeg respektert for min disiplin og innsats. Nå ser alle meg som en superslask. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Noen som har samme problem? Er det noe litterattur på emnet? Tips? Jeg har funnet ut at jeg ikke kan leve sånn som dette...det går bare nedoverbakke. Jeg vet at jeg kaster bort evnene mine...tingen er at jeg VET jeg er smart og har mye å bidra med. Jeg bare greier ikke å komme igang. Endret 13. mai 2008 av AzureDragon Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) Endelig! Jeg kjenner meg igjen så sinnsykt! Jeg utsetter alt til siste sekund, og jeg kommer alltid akkurat på minuttet til avtaler eller så kommer jeg unødvendige 5 minutter eller mer for sent. Jeg utsetter det å sove også, noe som er veldig slitsomt, men det er liksom noe i meg som bare MÅ utsette hvis det er mulig Mange ganger veit jeg at jeg kommer til å få masse bråk om jeg kommer for sent, men da vil jeg bare utsette det enda mer. Det rare er at jeg ikke har noe viktig å gjøre eller en gyldig grunn til å utsette det, jeg bare må rett og slett.. klarer ikke å få meg til å faktisk ha god tid, selvom det er noe jeg ønsker mest av alt. Jeg kjenner meg igjen på absolutt hele forklaringen på dette i linken din, herregud jeg trodde aldri jeg skulle lese en artikkel som stemte så utrolig godt med hvordan jeg har det! Visste ikke at dette var en "tilstand" eller at det hadde ett navn engang.. Trodde jeg var så og si alene om dette for ingen av de jeg kjenner er som meg i det hele tatt, det er alltid de som rister på hodet av meg når jeg snubler inn døra gjerne en time etter alle andre på vors eller fest osv.. For å si det sånn, hvis jeg skal ha god tid tid, ja så dreier det seg om å ha 6 timer eller mer på meg liksom.. mens for andre så holder det med å ha 2 timer.. Jeg er helt ekstrem! Er så jævlig lei og sliten av adferden min! men får ikke til å forandre meg, har prøvd i så mange år nå.. Endret 14. mai 2008 av Melisma Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Sliter med dette jeg også faktisk. Hadde som nyttårsforsett å gjøre ting med en gang jeg tenkte på det, men det har funka jævlig dårlig På skolen var det mange ganger jeg måtte stå opp 5 om morran for å gjøre lekser, siden jeg ikke gadd på kvelden. Nå også i jobbsammenheng utsetter jeg ting. Ser på klokka og tenker "Ja, den telefonen kan jeg jo ta klokka 3" enda jeg likesågodt kan ta den der og da. Argh! Lenke til kommentar
ShaNickolas Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Pakk ned pcene deres ! Eller bytt ut skjermkortet med et som ikke drar alt av spill . Jeg og bruker å utsette gjøremål eller andre viktige oppgaver, ble enklere og gjøre ting når pcen ikke stod klar til å spilles på 24/7 " Måtte bare , fordi jeg blir så forbannet oppslukt og hekta Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Hva??? Er det en diagnose for dette??? Kjenner meg iallfall utrolig igjen her... Lenke til kommentar
ShaNickolas Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Det har jo også mye med selvkontroll , vilje og andre ting. Man gjør seg ikke til mer offer en nødvendig vel? Blir vel mange slike diagnoser for teknologi generasjonen da eller? Lenke til kommentar
Eryk Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Jeg kan relatere, dog ikke i så ekstrem grad. Det har veldig mye med selvdisiplin, motivasjon og dét Iko nevner å gjøre. Lenke til kommentar
AzureDragon Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 Det har jo også mye med selvkontroll , vilje og andre ting. Man gjør seg ikke til mer offer en nødvendig vel? Blir vel mange slike diagnoser for teknologi generasjonen da eller? Er klart, så og si alle prokrastrerer engang iblant men når det virkelig går utover gjøremål og å få hverdagen til å fungere da er noe galt. Jeg kjenner meg igjen i svært mange av punktene listet opp HER. Dette avsnittet passer min situasjon på prikken: "Prokrastinering er ingen medfødt egenskap, men en livsholdning en tilegner seg. Ifølge forskerne er det en væremåte man utvikler som svar på en autoritær oppdragelse. Barn som f.eks. har en røff og kontrollerende far utvikler ikke evnen til å regulere seg selv eller til å være ordentlig i kontakt med egne intensjoner og handle ut fra dem. Prokrastinering kan også være en form for opprør. Barn som vokser opp med utpreget autoritære foreldre har en tendens til å støtte seg mer til venner enn til de foresatte. I og med at jevnaldrende for det meste lettere vil tolerere unnskyldninger, unnasluntring og utsettelser enn det foreldrene ville gjort, blir prokrastinering mer regelen enn unntaket for mange barn som vokser opp med svak binding til foreldrene, hevder forskerne." aiai.. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Vil ikke gi meg selv diagnose, men dørstokkmila mi for å gjøre ting er av og til uendelig. Skal jeg legge meg begynner jeg gjerne med masse annet (f. eks rett etter at jeg har pussa tenna og egentlig er på vei til senga). Klippe klør og børste hunden, sette på klesvask, brette sammen klær, rydde på stua... alt bare for å ikke gå gjennom den døra og legge meg. Ringe lånekassen for å snakke om tilbakebetaling av studielån? Neei, det er skummelt så det bare lar jeg være å tenke på. Ringe på leiligheter? Også skummelt, så det utsettes. Dra til jobben? Kan alltids vente fem min til (og gjerne akkurat fem minutter til, så jeg alltid er fem min for sein). Aner ikke vitsen. Og det er innmari TEIT. Lenke til kommentar
RevX Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Wow. For noen dager siden satt jeg oppe hele natta for å gjøre leksene jeg konstant har utsatt de siste to ukene. Alt for å slippe å gjøre ting i god tid i forveien! Ser ut til at jeg kan plasseres i samme bås som dere, for alt jeg gjør blir utsatt til det punktet hvor jeg ikke lenger har noe valg. Lenke til kommentar
Ceridwen Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Tror ganske sikkert at jeg lider av dette, men kanskje ikke av de verste, men disse punktene beskriverr meg på en prikk! Utsettelseskunstnerne sier gjerne at: ”Jeg jobber best under press”, eller ”Jeg føler ikke for å gjøre dette i dag, men i morgen” – selv om de verken jobber utpreget godt når presset er på sitt heftigste eller når det lir på, sier prokrastineringsforskerne. ”Utsetterne” har det også med å bagatellisere arbeidsoppgaver eller gjøremål: ”Det er ikke så nøye...”. En annen forklaring på utsettelsestaktikken er gjerne: ”Jeg blir mer kreativ nå jeg jobber under press”. Forskerne avviser at det er noe i denne forklaringen og sier at det snarere er slik at de unnvikelser ikke innebærer annet enn at ressurser skusles bort. En person som prokrastinerer er gjerne en hund etter distraksjoner, særlig de som er uforpliktende og lite krevende. Sjekking av e-posten eller vilkårlig surfing på nettet er sånn sett perfekte unnskyldninger for å slippe å ta seg til noe annet og mer oppbyggelig. Ifølge forskerne er distraksjonene med på å regulere emosjoner, f.eks. frykten for å mislykkes. Dette innlegget ble en distraksjon fra å legge meg Lenke til kommentar
Eryk Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Faen, jeg faller visst innunder dette jeg òg, ved nærmere ettertanke. Selv om jeg går inn for å legge meg 11, er den gjerne både 2 og 3 før jeg faktisk er i seng - og nærmere 4 før jeg får sovnet. Følgelig gjesper jeg som en jævel. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Det siste året eller omkring det har jeg utsatt nattesøvnen omtrent hver dag. Slitsomt. Utsetter også alt annet noe som har ført til at jeg ikke har gjort noe særlig til lekser i år. Faktisk nesten ingen. Utsetter det bare til en annen gang selv om jeg ikke gjør noe på øyeblikket. Skulle for eksempel søke på en ting jeg lurte på når jeg kom hjem fra skolen men endte med å sitte og småkikke rundt omkring i aviser til klokka 22:00 når jeg endelig gadd det. Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Jeg er et fullverdig offer for denne "sykdommen". Kan forklare mer utførlig senere dersom noen ønsker det. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 Jeg er også en kronisk utsetter. Dette gjør at jeg nesten alltid kommer for sent til noe, eller at noe ikke blir gjort i det hele tatt. Karakterene mine bærer preg av at jeg gjør alt i siste liten. Har forsøkt å endre meg mange ganger, men jeg faller alltid tilbake i den onde sirkelen. Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 16. mai 2008 Del Skrevet 16. mai 2008 (endret) Jeg er nok en kronisk utsetter jeg og. Det hele tok vel av når jeg begynte på ungdomskolen tror jeg. Da begynte jeg å komme for seint på skolen, jeg utsatte alle oppgaver og jeg var sett på som en notorisk unnasluntrer og forsentkommer(nytt ord? ) Det kan ha noe med trivsel å gjøre også tror jeg, fordi når jeg begynte på IKT, med elever og lærere som jeg "godtok" i større grad og ikek minst mer interessant stoff, så klarte jeg å komme til rett tid oftere, og flere oppgaver ble levert i tide. Jeg "plages" vel fortsatt med det, men kommer meg hvertfall til jobb i rett tid, og klarer å utføre oppgavene jeg har der på en grei måte selv om det har vært en del utsettelser og. Det å komme for sent har vel forbedret seg til at jeg kommer akkurat i tide. På hengende håret riktignok. Interessant artikkel på Wikipedia som det var linket til på førsteposten, og det meste der passer faktisk med meg. Er rimelig glemsom=) "The procrastinator avoids situations that would cause displeasure, indulging instead in more enjoyable activities." Noen som føler seg truffet? Edit: Ved nærmere ettertanke vurderer jeg å bytte min stasjonære kick-ass-PC med en litt praktisk bærbar PC, og kanskje begynne å trene eller å få en hobby i tillegg Endret 16. mai 2008 av Oppslagsverk Lenke til kommentar
The Lulz Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Min vanskeligste utfordring er å legge meg og skrive norsk-stiler. Engelskstiler er lett å begynne på, men det er et eller annet med norsk. En tentamen brukte jeg TO TIMER på å bare begynne på stilen... Snakk om sløst tid. Har også store problemer med å legge meg, er helt ødelagt når jeg våkner, sier til meg selv at jeg skal legge meg 10 når det blir kveld. Men gjør jeg det? Nei... Sitter og sløver på nettsider som dette til midnatt. Lenke til kommentar
ShaNickolas Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Nå har jeg tenkt tanken og vaske opp koppene i 3 timer , its time now . Soon , just a few more clicks on the mouse Lenke til kommentar
oOF Skrevet 17. mai 2008 Del Skrevet 17. mai 2008 Jeg er definitivt en prokastriker. Ojoj. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 (endret) Kronisk utsettelsessyndrom kan være ganske skummelt. Prøv og finn motivasjonsteknikker som er enkle å bruke i hverdagen men hvor man kan holde oversikt over hva man skal gjøre daglig (fast) og andre ting (nå og da). Selv har jeg bra erfaring med GTD-prinsippet. Last ned et lite program/widget som synkroniserer automatisk med kalender/mobiltelefon og så er det bare å kjøre i gang. Lag korte lister hver dag over ting som må/kan gjøres og kryss ut etter hvert som man fullfører oppgaven. Har selv blitt anbefalt iGTD 1.4.5.6 for Mac, og det finnes sikkert mange Windows-ekvivalenter der ute. Kjør på, og lykke til! Endret 18. mai 2008 av Slettet-EkRmMDKFIU Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå