Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skulle installere XP, pc skrudde seg av midt under installasjon

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sitter med en Acer Aspire 7520(laptop) her, og skulle installere XP på denne. Denne var installert med Vista fra før, men kompisen min ville bli kvitt Vista, og heller ha XP.

Ja, så jeg gjorde, satt inn i XP-cden, og kjørte en formatering med NTFS (hurtig).

Jada, alt så ut til å fungere greit, og den begynte å installere. Så pluselig, skrudde maskinen seg av. (Og jada, den sto i strøm hele tiden). Strøm-lyset lyser konstant. Jeg slår den på igjen, og prøver å installere på nytt.

Den kommer lenger på installasjonen, men plutselig er alt svart (vifta og alt skrur seg av).

Jeg har forsøkt utallige ganger, har også vært i kontakt med Acer, som skal sende meg noen recovery CD'er.

Det kan også nevnes at det skjedde noen ganger at maskinen skrudde seg av tvert etter at bootscreenen var borte (Acer-logoen).

Jeg fatter rett og slett ikke hva som har skjedd, det må jo være noe med maskinvaren (?) går jeg ut i fra, men det høres jo litt rart ut?

Endret av Glenn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nøyaktig kor langt kom du i setupen? Eg vett at nokre nyare maskinar ikkje har støtte for Windows XP lengre, spurte du Acer om det?

OI!

Nyere maskiner støtter ikke Windows XP!

Dette må du vise noe referanser til?

Om installasjonsproblemet:

Hva slags XP Installasjons-CD er det du har?

Har du prøvd å la den kjøre en full format før installasjonen?

Kjører den i så fall gjennom formateringen, uten problem?

Begynner maskinen å laste filer?

Når stopper den egentlig opp?

Endret av headgeek
Lenke til kommentar
Nøyaktig kor langt kom du i setupen? Eg vett at nokre nyare maskinar ikkje har støtte for Windows XP lengre, spurte du Acer om det?

OI!

Når det gjelder denne pcen, har jeg lastet ned alle drivere for denne modellen på Acer's FTP-område. Denne leveres også tydeligvis med XP iflg. support.

Windows XP Professional retail, SP2 er det jeg har. Full format? Dvs. at jeg formaterer pcen med XP CD-en? Det har jeg forsøkt, og det fungerte bra.

Jeg har et valg når jeg skal installere, jeg kan trykke "R" for å slette partisjonen, og så installere på det upartisjonerte området. Er det det du mener? Kan det være en løsning? Det ødelegger ikke BiOS?

Jepp, maskinen begynner å laste inn filer klar for å installeres. PCen rebooter (som er en del av prosessen). Den starter opp, begynner å installere, men så skrur den seg pluselig av. Det kan skje når som helst, maskinen trenger ikke å ha kommet så langt som jeg forklarer her.

Endret av Glenn
Lenke til kommentar

OI!

Når det gjelder denne pcen, har jeg lastet ned alle drivere for denne modellen på Acer's FTP-område. Denne leveres også tydeligvis med XP iflg. support.

Windows XP Professional retail, SP2 er det jeg har. Full format? Dvs. at jeg formaterer pcen med XP CD-en? Det har jeg forsøkt, og det fungerte bra.

Jeg har et valg når jeg skal installere, jeg kan trykke "R" for å slette partisjonen, og så installere på det upartisjonerte området. Er det det du mener? Kan det være en løsning? Det ødelegger ikke BiOS?

Jepp, maskinen begynner å laste inn filer klar for å installeres. PCen rebooter (som er en del av prosessen). Den starter opp, begynner å installere, men så skrur den seg pluselig av. Det kan skje når som helst, maskinen trenger ikke å ha kommet så langt som jeg forklarer her.

Husker ikke detaljert hva som blir skrevet ut på skjermen, men du får valget mellom å installere det nye operativsystemet på en ny partisjon og beholde det gamle, og da får du mulighet til dual boot senere (kan starte enten VISTA eller XP).

Eller å slette det gamle operativsystemet (VISTA) og installere det nye på den gamle partisjonen.

Du mister ingenting i BIOS!

Bruk dette valget,slett VISTA helt, og bare legg inn XP, det kan være noe som krøller seg her og lager problemene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...