Deluze Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) Hei. Jeg har nå stirret forumside opp og ned i snart en uke Med andre ord jeg har lyst på et kamera. Valget heller mot Nikon D40 stort sett på grunn av pris, samt et behagelig grep på D80 om jeg velger å oppgradere om en stund. Men over til topic. Det jeg lurer på er om det er med kameraprodusenter som det er med resten av verden. Fokuserer de på forskjellige ting? Selve produsentene altså, ikke modellene. Som f.eks skarphet, hurtighet ol. Eller natur, portrett, events osv. Eller er det slik at de så å si har samme retningen? Kom brått til å tenke på dette og fant ikke noe godt svar. Tusen takk for mye flott, nyttig og morsom lesing her på forumet forresten På forhånd takk for svar. Edit: grammatikk i tittel. Edit2: Endret tittel til løst. Endret 19. mai 2008 av Deluze Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 (endret) Nå er ikke jeg den største eksperten her, men mine subjektive opfatninger av hvordan ståa er idag. Kameraprodusentene er ikke veldig "vågale" når det gjelder å skille seg ut, dog enkelte forskjeller finnes: Canon og Nikon som er markedsledende er vel de som er sist med "nye" ting i husene (gjelder entrylevel og seriøs hobby-fotograf d40, d60, d80 og 400d og 40d). De mindre produsentene som Sony, Pentax og Olympus som er veldig små sammenliknet med de 2 store har i det siste forsøkt seg med å inkludere optisk stabilisator, liveview, auto rens av brikken ved risting ol. Blir litt som bilprodusentene har vært historisk; japsene (de små kameraprodusentene) pakker mest mulig utstyr som standard mens de etablerte tyskerne (Canon og Nikon) selger deg en bil uten noe som ekstrautstyr, hvor alt kommer som tillegg. Endret 13. mai 2008 av deep750 Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 Tusen takk for svar. Det var litt som jeg hadde trodd. Prøvde å bruke bilformuleringen selv, men stoppet seg for min del Da har jeg fått svar når det kommer til finesser. Men er det noen andre som vet om de har siktet seg inn på forskjellig bruk? Eller lager de maten akkurat sånn som naboen gjør det? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Vi kan kanskje dra en musikkanalogi også. De store artistene vet de kan tjene penger uansett, og holder seg til det samme gamle. De mindre artistene prøver å øke salget sitt ved å være vågale og tenke ut nye lyder. Det er en veldig polarisert fremstilling, både av kameraprodusenter og musikkindustrien, men det er nok noe i den. Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 13. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2008 Hehe! Da har vi bil, mat og musikk. Noen flere? Lenke til kommentar
Inc Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 Men er det noen andre som vet om de har siktet seg inn på forskjellig bruk? Eller lager de maten akkurat sånn som naboen gjør det? -Maten smaker alltid bedre hos andre enn deg selv, tilogmed når du tar maten med deg til et annet sted. -Gresset er "tilsynelatende alltid" grønnere på den andre siden. -På månen er det "alltid" sol (den fant jeg på i svingen) Med det mener jeg at man finner alltid noe på ett annet kamera (om det er samme merke eller ei) som er bedre\passer bedre til deg enn ditt eget Lenke til kommentar
iMacKenna Skrevet 18. mai 2008 Del Skrevet 18. mai 2008 (endret) Kjøp D80, ikke D40. Har du for lite penger akkurat nå, vent 1 måned. Du kan også sjekke hvilket objektiv du vil ha, se på priser i Norge og utenlandske nettbutikker. Med D80 kan du komme billig ut av det med eldre og gode objektiver uten fokusmotor. Jeg kjøpte/bestilte faktisk objektivene før jeg kjøpte kamerahuset, slik at de kom nesten samtidig. Hva skal du gjøre med kamera'et? Noen er kjappere enn andre, fint til sport. Samme hva du velger. Hvis du likte D80, vil du like Pentax K10D(litt vanskelig å få tak i, tror jeg?) og Samsung GX10. Ellers... noen her med dårlig kunnskap om bil og musikkprodusenter? Endret 18. mai 2008 av iMacKenna Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 19. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2008 @Inc At det vil bli forskjeller innad i rekkene antok jeg med selvfølge, og at det alltid vil være ett som passer en person bedre enn en annen skjønner jeg også. Det jeg lurte på var om f.eks Nikon og Canon hadde litt forskjellige "kall" på kameramarkedet. Men grunnet mnagel på slike svar vil jeg anta at de følger sine gamle spor. For min del er tråden så løst som den kan få blitt. Takk for fine analogier(?)! @iMacKenna Kjøp D80, ikke D40. Har du for lite penger akkurat nå, vent 1 måned. Hehe, med mine flotte underbetalte jobb må jeg nok vente betydelig lengre enn det Jeg kjøpte D40 torsdag forrige uke. Skulle gjerne hatt D80, men den får vente. Du nevnte objektiver som et godt + for D80. Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på engang, du har jo så rett. Men men, har det moro med D40 nå. Takk alle for innspill. Tråden anses som løst. Mvh Luze Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå