Gå til innhold

Hva er det som går inni en høyytalerkabel?

Anbefalte innlegg

Hadde en diskusjon på jobben idag med en kollega,da vi ok innpå kabler.

Han spurte meg om jeg visste hva som gikk inni høyttalerkabelen,

så jeg svarte no at det er strøm vel,likestrøm.

Da fortalte han meg at han hadde gjort et lite ekspriment der han hadde tatt multimeteret sitt på enden av kablen + og - og målt og han hadde ikke funnet noe volt eller ampere?

Da begynte jeg å tenke litt,hva er det egentlig som får høyytaleren til å slå slik den slår,hvordan få så mye lyd ut av så lite spennig som f.eks i bilstereo(12 volt)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På et multimeter må man velge om man skal måle AC eller DC. Hvis det står innstillt på DC så blir det ikke noe utslag, siden det er vekselstrøm som driver en høyttaler. Det kan bli mange titalls volt.

Å snakke om pulser blir forøvrig helt feil.

Lenke til kommentar

De kommer i puls som i frekvenser?

fra f.eks 20Hz-20KHz?

Det er da virkelig likestrøm som driver en høyytaler..

Volten bir bare det som blir sent ut fra kilden,på bilstereo 12 volt og i huset fra forsterkeren transformerer det til.

Er det ikke sånn at du kan transformere volten ned men ikke opp`?

Er det ikke slik at strømmen (amperen) blir forsterket og P er jo kjent som U x I

Vekselstrøm er bare transport middelet til strømmen,alle apparater som går på strøm går på likestrøm.

Endret av BacardiKillah
Lenke til kommentar
...

Vekselstrøm er bare transport middelet til strømmen,alle apparater som går på strøm går på likestrøm.

WOW!

En ting er i alle fall klart, elektronikk skjønner du absolutt ingenting av.

Det var så mye tull i det innlegget ditt at jeg ikke orker å kommentere det. Er ikke en eneste setning der som det er noe fornuft i.

Lenke til kommentar

Til høyttalerne blir det sendt et signal. Dette minner om vekselspenning men er vanskelig å måle med vanlige multimetre siden de ofte kun måler sinusspenning på 50Hz.

Spenning (vekselspenning) kan enkelt transformeres både opp og ned.

Høyttalere liker ikke likespenning overhodet!

Spenninga i høyttalerkabler (ut fra forsterkere) kan bli så høy at hvis du tar på kontaktene så kan du få en skikkelig karamell! :)

Lenke til kommentar

Signalet ut til en høyttaler er definitivt en vekselspenning.

Forskjellen på dette kontra en "vanlig" vekselspenning, er at det ikke er noe fast frekvens på spenningen.

Siden lyd/musikk inneholder mange forskjellige frekvenser på samme tid, vil signalet nesten se ut som siluetten av en ujevn fjellkjede.

Kobler man et ocilloskope til musikksignalet vil man se hvordan det varierer, ganske gøy å se på faktisk...

Nivået på denne spenningen varierer fra under 1V til opp rundt 100V på kraftige forsterkere.

Følsomheten på en høyttaler blir ofte oppgitt som dB/watt, f.eks. 90dB ved 1 Watt tilført effekt.

I en høyttaler på 8 ohm vil et signal på 2,83V (Effektiv, ikke P-P) gi en effekt på 1W (P=U2/R)

Nettulf

Lenke til kommentar

fra f.eks 20Hz-20KHz?

Volten bir bare det som blir sent ut fra kilden,på bilstereo 12 volt og i huset fra forsterkeren transformerer det til.

Er det ikke slik at strømmen (amperen) blir forsterket og P er jo kjent som U x I

De? hvem er de? Og nei.

Likestrøm driver ikke en høyttaler, Da hadde elementet blitt stuck på en side. Likestrøm er 0hz

Volten i bilen, transformeres OPP(når man spiller høyt nok). Og jo man kan transformere spenninger opp.

P er ikke STRØM, I er strøm.

Vekselstrøm går lyspærene på i huset ditt, det er vekselstrøm. Ikke alle apparater går på likestrøm.

ergo:

Jeg tror kammeraten din er rett i det han sier, da du tydligvis ikke har de rette kunskaper for dette.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

fra f.eks 20Hz-20KHz?

Jeeh, førsteåret om igjen. Ikke stryk på eksamen denne gangen. :roll:

Endret av Joney
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...