Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lyst på ny basskasse - hva er det beste jeg kan kople til denne forsterkeren?

Anbefalte innlegg

http://www.mamut.net/dynabel/subdet294.htm

Jeg har den nederste der. 4 X 50WRMS.

Vet ikke om den der er noe bra eller ikke, men det var den jeg ble anbefalt da jeg kjøpte og skulle ha noe som kunne drive de 2 X 12" på 800 W jeg har fra før av(Proson fra netthandelen vel og merke). Og jeg synes det faktisk funker ganske så bra :)

Så vil gjerne ha noe dere mener gir bedre/høyere/dypere/kraftigere bass som jeg kan få koplet til den forsterkeren uten at det blir for mye eller lite :)

jeg har en gammel liten ford fiesta (82 eller 83 mod:P) som er helt strøken! Og siden den er så liten trenger man jo altså ikke så altfor mye, men jeg vil altså ha så mye som mulig:) Og selfølgelig så billig som mulig! :D

Makspris: 2000kr! ;)

Takker for svar :) Mvh Olav B, G ;)

Endret av olavgulb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glem det... det fungerer kanskje på 2stk proson, men ikke noe mere en det. Forsterkeren er ok den, men alt for liten til sub... og hvem i allverden anbefalte deg en 4 kanaler til en subkasse??

Du finner ikke noe til 2000kr som blir noe bedre på den forsterkeren ;)

Lenke til kommentar

2000 i kasse var det ujeg tenkte på ja ;)

Jeg har også et par 6X9" jeg egentlig skulle kople til den forsterkeren skjønner dere ;) Han som anbefalte meg det, og som jeg kjøpte den av, er han som har ordna anlegget til kanskje den bilen i hele hønefoss som har best lyd ;) Den bilen kom til og med i bladet til dynabel. Så jeg tror han egentlig har litt peiling ;)

Men ingen forslag altså?

Hva med en SLIK? eller X 2 ?

Hvilken forsterker skulle jeg eventuelt satset på da? Hvis man skal ha en grei en man kan ha en god stund?

Mvh Olav B, G ;)

Lenke til kommentar

Jeg eier den bilen i Sande med best lyd(fordi det har jo maasse å si), knuser også alt av russebiler.. og jeg sier at den forsterkeren er knøttliten til sub-bruk! Brokobla så yten den 2x160w.. det holder til den 150w kickern og 2stk 6x9.. men det blir jo ræv!

Lenke til kommentar

Best lyd faktisk... På hvilken måte? Jeg prøver ikke å være frekk, komponentene i signaturen din har absolutt potensiale. "Best" er bare ikke definerbart på en spesielt subjektiv måte ;)

Å få høyere eller dypere bass ut av en billigforsterker på 4x50 watt er ikke akkurat lett.

- Skal man spille høyere må elementene være større eller ha lenger slaglengde. Lenger slaglengde betyr lavere følsomhet, og det er det siste man ønsker med en effektsvak forsterker. Ergo trenger du større elementer.

- Større elementer stiller gjerne litt større krav til forsterkerens strømforsyning. Heller ingen fordel med en billig forsterker.

- Dypere bass betyr elementer med lavere resonansfrekvens eller lavere tuning av kassa du allerede har. I begge tilfellene vil følsomheten synke. Som sagt, ingen fordel.

Slik jeg ser det har du egentlig kun valget mellom å velge et stort element (F.eks. en av de billigere 15 eller 18-tommerne fra dynaBel/Sammi) i en diiiger kasse, eller å kjøpe en Soundmagus e.l. slik Cossie foreslår.

Lenke til kommentar

Er det ikke egentlig bedre å ha flere og mindre elementer, enn å ha færre og større elementer? Digre elementer blir det vel normalt dårligere attack i, eller er jeg helt på bærtur når det gjelder bilstereo nå? Har ikke mye erfaring når det gjelder slikt med bilstereo, men jeg er en relativt erfaren bassist, og når det gjelder bass(-gitar)-forsterkere er det hvertfall mange mindre elementer som gjelder om man skal ha mye trøkk.

Lenke til kommentar

Nei, attack har ingenting med størrelsen på elementet å gjøre. Det blir litt som å si at en større bil går fortere enn en liten bil, kun basert på hvor lang den er... Dersom store elementer oppleves som tregere enn små har det med frekvensgang, Q-verdi eller gruppeløpetid å gjøre. Jeg sier ikke at dine opplevelser er feil, bare at de skyldes andre ting enn elementets størrelse :)

Lenke til kommentar
er det Ronny du har handla hos?

Jepp, er det ;)

Får gode priser der :)

Men ja, jeg fant ikke så veldig mye på www.morel.no som falt meg i smak egentlig, vil helst ha ferdig i kasse jeg, jeg er ikke så veldig handy at jeg kan/gidder lage kasse selv :oops:

Men hvis jeg skulle hatt ny forsterker også da? Og en basser jeg kan kople på den for å få litt grei bass, hva skulle jeg tatt da? Må bare minne på at jeg ikke er villig til å bruke så mye penger på dette da jeg er en student som har regninger å betale.

Mvh Olav B, G ;)

Lenke til kommentar

Epifant er nok inne på det rette. Dyp bass, liten kasse og høy følsomhet kan ikke kombineres. Du vil ha dyp bass og trenger høy førlsomhet. Dermed ender du opp med en diger kasse.

Frode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...