kynisk89 Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Hei! Hadde 3KJ-tentamen i dag, og en av oppgavene ga ikke særlig mening... Hvordan foregår en titrering med Ag+ som prøveløsning og NaCl som standardløsning? - Altså er det nAg+ som skal bestemmes... Hvordan ser en ekvivalenspunktet? Tenkte meg en utfelling av AgCl, men da blir nAg+ forsvinnende liten! Hadde vært fint om noen kunne komme med noen innspill, for den oppgaven irriterer meg grenseløst... Lenke til kommentar
GeO Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) Kan ikke skjønne annet enn at man titrerer til man ser en svak blakking av løsningen, når det begynner å felles ut sølvklorid. Ekvivalensbetingelsen er jo at stoffmengden klorid tilsatt skal være lik stoffmengden sølvioner i prøven. Red.: Nei, det er den ikke. Se under. Endret 14. mai 2008 av TwinMOS Lenke til kommentar
kynisk89 Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 Kan ikke skjønne annet enn at man titrerer til man ser en svak blakking av løsningen, når det begynner å felles ut sølvklorid. Ekvivalensbetingelsen er jo at stoffmengden klorid tilsatt skal være lik stoffmengden sølvioner i prøven. Ble etter hvert klar over betydningen av ordet ekvivalens jeg og... Altså at nCl- = nAg+, men dette er ikke kompatibelt med opplysningene som ble gitt i oppgaven. Det er nemlig et stort antall tilsatt Cl-, og bruker en Ksp til å finne ut når AgCl felles ut, blir nAg+ veldig liten, og på ingen måte ekvivalent med Cl-... Altså kan ikke utfelling av AgCl fungere som "indikator". Hva er da betingelsene for titreringen? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 (endret) Jeg tenkte litt feil i stad. Denne titreringen foregår ved at du titrerer til det så vidt begynner å felles ut sølvklorid (dette kan ses som en svak blakking av løsningen hvis du holder kolben mot et koboltglass eller noe annet mørkt). Da har du en mettet oppløsning av sølvklorid, hvor følgende likevekt er innstilt: AgCl(s) = Ag+ + Cl-, med løselighetsprodukt Ksp = [Ag+][Cl-]. Poenget nå er at siden du stopper akkurat når denne utfellingen starter, kan du gå ut i fra at mengden klorid som er utfelt som sølvklorid er neglisjerbar, og da kjenner du konsentrasjonen av klorid i løsningen (konsentrasjon av standardløsningen, ganget med volumet du har tilsatt). Dermed finner du også konsentrasjonen av sølvioner, og da kan du beregne stoffmengden, siden du (forhåpentligvis ) kjenner volumet av prøven. Red.: Dette er vel, når jeg tenker meg om, det du har sagt hele tiden. Men fremgangsmåten skal være riktig. Endret 14. mai 2008 av TwinMOS Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Funker å bruke kaliumkromat som indikator her, innbiller jeg meg å huske. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Kaliumkromat kan man bruke som indikator hvis man titrerer klorid med sølvnitrat, en teknikk som er kjent som Mohrs metode. Da tilpasser man mengden av kaliumkromat slik at det felles ut sølvkromat når endepunktet for titreringen er nådd og man har en mettet oppløsning av sølvklorid. Men her gjør man det motsatte, så hvis du tilsetter kaliumkromat i denne løsningen, får du umiddelbart felt ut alt sammen som sølvkromat. Og da har du et problem. Lenke til kommentar
kynisk89 Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 Til TwinMOS: Ja, det var denne framgangsmåten jeg brukte, altså cAg+=Ksp/cCl-. Men da ble altså cAg+ altfor liten... Dersom en derimot d** i hvordan selve titreringen foregår og sier at tilsatt nCl-=nAg+, får en derimot et svar som gir mening. Ikke vet jeg hva som indikerer at nCl-=nAg+... Lenke til kommentar
GeO Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Hva menes egentlig med "alt for liten"? Kan du komme med noen tall? Lenke til kommentar
kynisk89 Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2008 Hva menes egentlig med "alt for liten"? Kan du komme med noen tall? Hmmm... Har ikke de eksakte beregningene her og nå, men nAg+ ble med sikkerhet etterellerannet opphøyd i -8-potens, mens det i oppgaven står at smykket (som en oksiderer med salpetersyre, og utgjør prøveløsningen) er en legering bestående av 83% Ag. nAg+ tilsvarende 83% av massen av smykket en okisderte, får en derimot dersom en velger "the easy way out" og kun setter nCl-=nAg+. Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Når man har sølvionene som "prøveløsning" så skal de beregnes. NaCl er standardløsning. Jeg trodde man hadde sølvet i byretta, men jeg ser tydelig problemet når nacl er i byretta. Men jeg synes hele situasjonen er litt rar. Ser den for meg som omvendt, hvor du har en kjent masse NaCl løst i vann og fortynnet til kjent volum, dermed alle opplysninger kjent, og videre titrert med AgNO3 eller noe sånt fra byretta. Da skal det vel fint gå ann å indikere ekv.pkt. Det er hvertfall slik jeg leser oppgava, men jeg er naturligvis helt enig i at kaliumkromat ikke fungerer hvis situasjonen er andre veien. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Ja, det er jo bestemmelse av klorid med sølvnitrat (Mohrs metode) som er "standardvarianten" av fellingstitrering, så jeg tenkte også på det da jeg så emnetittelen. Jeg har aldri hørt om at det gjøres motsatt vei før, så jeg er enig i at situasjonen er rar. Lenke til kommentar
kynisk89 Skrevet 15. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2008 (endret) Når man har sølvionene som "prøveløsning" så skal de beregnes. NaCl er standardløsning.Jeg trodde man hadde sølvet i byretta, men jeg ser tydelig problemet når nacl er i byretta. Men jeg synes hele situasjonen er litt rar. Ser den for meg som omvendt, hvor du har en kjent masse NaCl løst i vann og fortynnet til kjent volum, dermed alle opplysninger kjent, og videre titrert med AgNO3 eller noe sånt fra byretta. Da skal det vel fint gå ann å indikere ekv.pkt. Det er hvertfall slik jeg leser oppgava, men jeg er naturligvis helt enig i at kaliumkromat ikke fungerer hvis situasjonen er andre veien. Hvorfor skulle situasjonen bli annerledes dersom NaCl utgjør prøveløsningen, og Ag+ standardløsningen? Det står opplyst i oppgaven at forbruket av NaCl er 15 ml (med c=0,1 M, som gir n=0,0015 eller noe...). Med en så stor menge Cl-, enten om den befinner seg i kolben eller byretten, blir nAg+ veldig liten... (med tanke på Ksp) Og, som jeg har skrevet tidligere, åpenbart ikke slik oppgaven vil ha den... Edit: Med tanke på Mohrs titrering ja, I see... Men tror vel egentlig at en bare kan konkludere med at denne oppgaven ikke gir noe som helst mening. Tar en uttrykket ekvivalenspunkt helt bokstavelig, og har lite kjemikunnskap, er det kanskje mest naturlig å resonnere seg fram til at Cl-=Ag+ ved enden av titreringen. Fint for meg at jeg gjorde begge utgavene av arten på tentamen... Endret 15. mai 2008 av kynisk89 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå