Gå til innhold

Greit å vise barn slakting av dyr?


Anbefalte innlegg

Rått kjøtt er energi ineffektivt, du bruker mye lenger tid på å fordøye kjøtt som ikke er stekt.

 

Det finnes også tilfeller der noen har fått alvorlige bakterieinfeksjoner av å spise rått kjøtt, men etter det jeg har forstått, er ikke det så vanlig.

 

Men jeg må inrømme at jeg ofte er blitt fristet til å spise rått kjøtt, det ser veldig godt ut.

 

Aprikos det, hvorfor lukter brent hud så jævlig, mens stekt kjøtt plutselig lukter kjempegodt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Også gir vi oss med offtopic.

 

Jeg har vokst opp i en slakterslekt, og har dermed sett mye stygt oppover årene. Dette har også mamma, bestefar, oldefar osv. Fra en alder 4-5.

 

Dette har vært helt normalt siden vi begynte å slakte.

 

Så lenge barnehagen ikke viser avlivingen (noe de ikke gjorde, og jeg antar dere tror de gjorde det), så har ikke jeg noe i mot å sende ungen min ut på sånt.

 

Og til han som omtalte dette som underholdning:

Dette er opplæring.

Lenke til kommentar
Og da var du 4 år og så blodet rant og det hele ?

 

Fem - seks.

 

Folk hadde bedre dømmekraft før. På gårdene skånte de småbarn fra å være med på slakting, de visste at de ikke var modne til det ennå. Slikt fikk komme gradvis senere. I det minste ble ikke småbarn prakket på denne slaktingen.

 

Right. Deg om det ;)

 

Dagens barnehagerefreng blir vel heretter: Bæ, bæ, lille lam. Har du mye BLOD !

 

Fælt til stigmatisering her da. Tror du virkelig det? Virkelig?

Lenke til kommentar

Har ennå ikke hørt om noen som har traumer etter å ha sett en slakting. Jeg har det i alle fall ikke, og jeg var ikke mer enn 6 år i alle fall før jeg så min første hjort bli slaktet, og i rundt samme alder hadde en kompis av meg vært med å skjere ballene av en elg, han er ikke skadet så vidt jeg vet...

Lenke til kommentar
jeg synes det er utrolig viktig å lære barn respekt for dyr, og jeg er veldig usikker på hvilken retning da slakting fører dem i.

 

For det første viste de ikke avlivingen, som andre også har nevnt. For det andre er det viktig å huske på, som jeg også har nevnt tidligere at dette på ingen måte foregikk i et vakuum — ikke bare hadde de forberedt ungene i barnehagen, foreldrene var også informert, og det er rimelig å anta at dette kom til å bli snakket om også etter slaktingen.

Lenke til kommentar

Syntes dette er en helt grei ting å vise til barn så lenge det blir gjort på en human måte. Både i forhold til dyrene og barna. Ville feks aldri slaktet dyr i en barnehage hvor de voksne var livredde og gråt over hele greien. De voksne må ha et normalt forhold til slakting og barna må være undervist på forhånd om hva som vil skje. Barn i dag trenger å vite at kjøtt er ikke noe som plutselig dukker opp i kjøleskapet eller butikken. Uansett om de velger å bli kjøttspisere eller ikke i sitt senere liv.

Lenke til kommentar

Dette har vært forsøkt i forbindelse med informasjon omkring røyking, og har vist seg effektivt bl.a. i Australia, hvor de bruker det en hel del. Hvis jeg ikke husker helt feil, var reaksjonen i Norge slik at man forstod at det rett og slett ikke fungerer godt nok. Nordmenn liker informasjon, man liker å ha følelsen av å ha "bestemt seg for å slutte å røyke" — man hater å "måtte slutte".

Lenke til kommentar
Dette har vært forsøkt i forbindelse med informasjon omkring røyking, og har vist seg effektivt bl.a. i Australia, hvor de bruker det en hel del. Hvis jeg ikke husker helt feil, var reaksjonen i Norge slik at man forstod at det rett og slett ikke fungerer godt nok. Nordmenn liker informasjon, man liker å ha følelsen av å ha "bestemt seg for å slutte å røyke" — man hater å "måtte slutte".

 

Jeg har hørt det motsatte, at etter de begynte med mer avskrekkende "reklamer" mot røyking her i landet, så har antallet røykere gått drastisk ned.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/05/13...0098#1210700098

 

Ser jo at det ser litt groteskt ut på bildene, men det er jo kanskje fordi jeg aldri har sett slakting av dyr selv. Uansett så hadde jeg vært skeptisk mot å la sønnen min se på noe sånt. Hadde vært bedre å vente til barna ble eldre, mener jeg selv. Det kan vel også diskuteres om det er noe poeng i å vise det i det hele tatt.

 

Er barnet gammelt nok til å spise ett dyr, mener jeg det er gammelt nok til å se det slaktes.

Lenke til kommentar

Hvordan skal de ellers lære å overleve ute i det fri engang hvis de blir aleine på ei øde øy ?!

 

Neida, jeg håper dette besøket smitter over på unga og at de begynner å slakter hverandre.

 

 

Ok, neida, håper ikke det heller, men jeg synes at dette besøket kunne de godt ha ventet med, å se dyr blir halshugd osv. er ikke akuratt et trivelig syn, men unga blir ikke så sterkt påvirka som folk vil ha det til, men syns uansett at de kunne ha venta

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...