Gå til innhold

Greit å vise barn slakting av dyr?


Anbefalte innlegg

De fleste i dag er jo vant å få kjøtt fra butikken, ikke fra å drepe dagros på gårdsplassen. Så hvilken nytte har egentlig barn av å se dette, når det ikke er noe som er aktuellt? Det er jo heller ikke sånn det foregår som i den vg-artikkelen, tror ikke noen her ville sagt at det er ok å ta med barnehagebarn på slakteriet og se hva som foregår der. Tror de fleste til og med hadde syntes det var upassende å bare vise bilder fra et slakteri f.eks. her på forumet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke barn tar stor skade av å se dette. Slakting av dyr har vært i alle verdens kulturer i århundrer, jeg tviler på at det ville påvirke noen barn å se en "profesjonell" slakter, altså ikke så brutalt og jævlig som noen kan få det til. Etter hvert som vi blir mer modernisert endrer vi synet på hva barn burde vite/se, feks. videospill og vold. Dette er forresten LANGT mer jævlig enn saueslakting, jeg har hatt utallige mareritt fra ting som faktisk var rettet mot barn - ikke blod og gørr.

Lenke til kommentar

Tror tvert i mot at barn har godt av dette jeg. Har en kompis som inntil et par år siden hadde bod i Oslo i hele sitt liv og jeg må si at det sjokkerte meg da han i en alder av ca 32 år fortalte meg, mens vi sto og glodde på noen kuer i en innhegning, at det var første gang han så en levende ku.... :dribble:

 

Tror barn har veldig godt av å se hvordan ting henger sammen og ser ingen grunn til å "spare" dem, hva enn det betyr i denne sammenhengen, synet av døde dyr. Blir kunstig ellers. Det som derimot er viktig å innprente dem er at de ikke skal ta liv unødig....

 

Jalla: Kanskje det er en god ide å introdusere barn for Syver Slakter og hans venner Bjarne Bryne, Sara Slaktemaske, og Knut Kniv i barne - TV'n isteden for de stupiderende tegnefilmene som barn ser på nå? De lever i en eventyr verden de fleste barn i dag... Syntes absolutt ideen din hadde noe for seg jeg (til tross for at jeg lo hjertelig da jeg leste det.. :D )

 

Så foresten en video på youtube som omhandlet amerikanske soldater i irak og hvorfor de kjemper så godt som de gjør... De er jo oppdratt med krigs spill og er derfor mentalt mye bedre forderedt enn de fleste var under annen verdens krig eller under vietnam krigen. De er "vant" til å spille realistiske kris spill og har under den irak krigen vist en usedvanlig kreativ måte å føre en krig på da de på forhånd "visste" hvordan god taktikk vil gi dem gode odds... Noe helt annet enn slakting av dyr foran barn, jeg vet, men prinsippet er omtrent det samme. Med forberedelse er du bedre rustet enn uten, helt klart.

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle ikke det være greit? Hva er annerledes når barna er eldre? Skal man først vennes til noe, kan man like gjerne starte tidlig. Tidlig krøkes osv.

 

F.eks. krig og sånne ting er jo naturlig også, men det er jo ikke noe de lærer om i barnehagen.

 

Sender man barn ut i krig? Krig er forøvrig ikke naturlig slik sett men en "naturlig" onde menneskene har satt i gang for å kreve eierskap over områder.

 

Er det ikke viktig å lære barna hvor maten de får kommer fra? Jeg opplevde en frøken på 19 som nektet å spise egg etter at hun fikk se hvor eggene kom fra, for da var det "høne mens" og stygt. Hun har spist egg hele livet frem til hun kom på besøk og fikk se hvor eggene egentlig kommer fra. Hun trodde de kom fra eggekartongen på Rema/Rimi/matvarebutikken hun.

 

Er enig i at det er viktig å lære barna forskjellen mellom nyttedyr og kosedyr. Det er og viktig å lære barna at maten kommer fra en plass og blir ikke (enda) fremstilt kunstig eller dukker opp fra intet. De fikk jo heller ikke se selve slakten av dyret men kun utvinningen av maten.

 

I andre kulturer er dette så naturlig at det ikke tenkes over engang, i Norge derimot blir man hysterisk hvis et lite barn ser en hudflik av naken hud på TV. Syr vi kanskje ikke for mange puter punn stumpen til barna?

Lenke til kommentar
Jeg ser ingen grunn til at de ikke skal det. Jeg ble sjeleglad når pappa dro meg med ut i vedskjulet en kald vinternatt, ga meg en skarp kniv i hånden og sa: "Skjær vekk de hvite trådene". (Slaktet hjort.)

 

Og da var du 4 år og så blodet rant og det hele ?

 

Folk hadde bedre dømmekraft før. På gårdene skånte de småbarn fra å være med på slakting, de visste at de ikke var modne til det ennå. Slikt fikk komme gradvis senere. I det minste ble ikke småbarn prakket på denne slaktingen.

 

Dagens barnehagerefreng blir vel heretter: Bæ, bæ, lille lam. Har du mye BLOD !

Lenke til kommentar
Sara Slaktemaske — der har du en vinner, Jalla! :D

 

Tror du per i dag finner henne på Repehrbahn, men hun tilbyr nok helt andre tjenester.

 

Men fra spøk til revolver, dette tror jeg de bare har godt av. Har selv opplevd å bli kjeftet på av en 14 år gammel jente fordi vi grillet et helt lam (altså hodet og innvoller og slikt var jo fjernet). Den følte visstnok fremdeles smerte. Lurer på hva hun hadde sagt om vi grillet lammekoteletter :hmm:

Lenke til kommentar
De fleste i dag er jo vant å få kjøtt fra butikken, ikke fra å drepe dagros på gårdsplassen. Så hvilken nytte har egentlig barn av å se dette, når det ikke er noe som er aktuellt? Det er jo heller ikke sånn det foregår som i den vg-artikkelen, tror ikke noen her ville sagt at det er ok å ta med barnehagebarn på slakteriet og se hva som foregår der. Tror de fleste til og med hadde syntes det var upassende å bare vise bilder fra et slakteri f.eks. her på forumet.

Siden du paapeker at barn er vant til aa faa kjoett fra butikken, ikke drepe Dagros paa gaardsplassen, saa sier det seg jo selv hvilken nytte det har at barn faar se hvor kjoettet egentlig kommer fra.

 

Og det at noen ville synes det er upassende aa vise slakteribilder her paa forumet, viser det jo bare hvor nevrotisk vaart forhold til livet er blitt. Doeden er en konstant del av livet, og det at vi har fjernet alle tegn til den fra dagliglivet, utenom i underholdningen, er faktisk sykt og skadelig for oss alle.

Lenke til kommentar

Underholdning med mye blod og gørr er ment for voksne mennesker, ikke barn.

Spørsmålet er om en synes det er greit å vise barn slakting.

Jeg synes det er greit, men jeg er usikker på hvor hensiktsmessig det er, fordi jeg synes det er utrolig viktig å lære barn respekt for dyr, og jeg er veldig usikker på hvilken retning da slakting fører dem i.

Lenke til kommentar
Folk hadde bedre dømmekraft før. På gårdene skånte de småbarn fra å være med på slakting, de visste at de ikke var modne til det ennå. Slikt fikk komme gradvis senere. I det minste ble ikke småbarn prakket på denne slaktingen.

Beklager, men det er jo direkte feil. På de fleste gårder var og er barna med på slaktingen fra de er små. Det er lite vanlig slakting på de fleste gårder nå om dagen, men da foreldrene mine var små var de med på det. Det er først hvis foreldrene gjør et stort nummer ut av det at barn kan få problemer.

Lenke til kommentar
Beklager, men det er jo direkte feil. På de fleste gårder var og er barna med på slaktingen fra de er små.

Jeg er selv vokst opp på gård med hjemmeslakting. Det var utenkelig å ta småbarn på 3-4 år med på en slik seanse og jeg tviler din foreldre var med på den direkte slaktinga i den alderen. I det minste håper jeg de var der av egen fri vilje og ikke ble pushet på.

 

Jeg tror vi skal skille litt mellom barn og småbarn i denne debatten.

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Slakting er eit naturleg gjeremål, og eg ser ikkje noko problem i å vise ungar dette. Det er litt for gale om byfolk ikkje veit korleis dei får maten sin.

 

Slakting er ikke noe naturlig gjøremål lenger, selv ikke på gårder driver de med slakting, og selv de som jobber der har kanskje aldri sett slakting før siden det er biler som kommer og henter dyrene og tar de med til slakteriet.

 

Det blir idiotisk å late som om man lever i forrige århundre, og at alt var så mye mer naturlig da.

 

Underholdning med mye blod og gørr er ment for voksne mennesker, ikke barn.

Spørsmålet er om en synes det er greit å vise barn slakting.

Jeg synes det er greit, men jeg er usikker på hvor hensiktsmessig det er, fordi jeg synes det er utrolig viktig å lære barn respekt for dyr, og jeg er veldig usikker på hvilken retning da slakting fører dem i.

 

Ja, et godt poeng her. Tenk om disse barna bestemmer seg for å "slakte" katten etterpå? De skjønner jo ikke helt alvoret i ting når de er på den alderen. Synes det er mye viktigere å lære barn å være snill med dyr enn å lære dem om slakting, for kjæledyr er jo den typen dyr de fleste vil ha mest erfaring med i livet og det er mange kjæledyr som har det vondt, kanskje fordi eierne aldri har lært skikkelig å behandle dyr på en god måte.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar

Nå vitnet ikke de slaktingen heller men prepareringen av kjøttet. Hva er forskjellen på å slakte en sau og "slakte" en fisk man har fått? De er begge levende skapninger, men det er allment i orden at små barn drar fisk opp av vannet og drar hodet av dem. Blodet renner da og.

 

Er det det at sauen er så mye større som gjør det mer grotesk?

 

Jeg er helt enig i at det er viktig å lære barna forskjellen mellom nyttedyr og kosedyr.

 

Slakt har alltid vært en naturlig del av mennesket, vi har utnyttet resursene rundt oss og det har og vært en prosess barn har vært med på i ung aldre i andre kulturer. I vår kultur er det derimot ikke populært å vise barn hvor maten deres kommer fra og hvilken prosess som pågår der maten går fra sau til fårikål. Da skal barn heller leve i den troen at kjøttdeigen er laget på Rema.

Lenke til kommentar
Barn har godt av å se litt blod og gørr, ellers ender de opp som mammadalter.

 

Hør hør :D

 

Katten har da minstemann førsøkt å ha ihjel flere ganger uten at han noengang har sett slakting... he he. (Unger er generelt grusomme mot dyr da de fra naturen av ikke er født med empati... Men det er vel riktig som det kommer frem her, at det er riktig å skille mellom liten (2, 3, 4 år) og ikke fullt så liten (3-4 år og oppover) når en skal presentere slakting for unger. Men jeg tror i det store og hele at de har godt av det. Tror faktisk det er foreldrene som har det værst jeg, for gud hjelpe meg så mange pysete foreldre det finnes!! De skal skjerme ungene for ALT mulig og ungene får ikke lov til å klatre i et klatre stativ en gang, for tenk om ungen datt ned og fikk skrubb sår!! Tror også unger har godt av å komme seg ut i skog og mark og ikke bare sitte å glo på en PC/TV fordi det er så innmari farlig ute....

 

 

Men såkalte urbane mennesker tror nok at egg kommer fra et sted som heter prior der de dyrker egge trær... :no:

 

Synd at de aldri har smakt EKTE egg som er nesten en halv gang så store som de som du får kjøpt i butikk, skalet er mye tynnere og egge plommen mye gulere. Grønne egg er det beste JEG vet av skall dyr ihvertfall :D

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Vel, jeg klarte å lure en urban mann til å tro at Italias største dyrket vare var spagetti fra Spagetti treet. Uten kunnskap og med en lettlurt person kan man gjøre mye rart.

 

Spagetti åkre har jeg lurt mange med ja og de som tviler overbeviser jeg med at hvis de ser bak på pakken står det durum hvete der, som jo ER spagetti stråene de lager spagetti med.... he he. :D

 

Og ambolt klang får du kjøpt i liters spann.. :D

Lenke til kommentar

Da jeg var 2 år spiste jeg rått kjøtt hver dag. Det forklarer bildet av meg i avataren min ;) (kremt kremt).

 

Jeg for min del lurte ei til å tro at rødreven kunne angripe og drepe voksne mennesker, som Bear allerede har sagt: med en lettlurt person kan man gjøre mye rart.

 

Forøvrig burde fyren i avataren min(meg) og hans historie være obligatorisk pensum for førsteklassinger ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...