Garret Skrevet 13. mai 2008 Del Skrevet 13. mai 2008 Hei jeg har aldri klokket før og trenger noen guider og helst erfaringer med noen som har klokka E8400 på en Asus P5E? Gjerne gi linker fra nettet (Jeg har prøvd å finne) Skulle vært noe sånt som "Overcloking for dummies", men har dessverre ikke funnet enda. Det viktigste jeg trenger er innstillingen dere har på BIOS'en som dere har klokket til. Jeg har ikke kjøpt PC-en riktig enda, og leter fortsatt, derfor prøver jeg å drive litt research først. Lenke til kommentar
OlivettiM24 Skrevet 14. mai 2008 Del Skrevet 14. mai 2008 Jeg har nettop klokka E8400 på p5e stabilt opp til 3700 på luft med det jeg regner som en akseptabel makstemperetur på 59 grader, 1.24 vcore. Kabinettet mitt er ganske varmt og cpu-kjøleren min er ikke av de beste, så du burde nok klare å tweake den mer enn meg. Jeg anbefaler deg å lese nybegynnerguidene og de andre trådene om p5e og e8400 i dette forumet, du er ikke den første som stiller dette spørsmålet. Hvis du trenger mer hjelp, send meg en pm. (Husk, jeg er også ganske grønn) Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 (endret) Jeg har også Asus P5E, men ikke samme CPU. Men instillingene i P5E er veldig enkle og oversiktlige. Jeg er også i startfasen når det gjelder overklokking, men her er slik jeg gjør det: - Øke FSB - Øke volt ettersom det blir ustabilt ved bare å øke FSB - Sjekke temperatur med realtemp og teste med Prime95. Hvis det er stabilt etter en test på 5-10min og temperaturen ligger rundt 50grader kan du fremdeles øke FSB og Volt litt til. Det gjelder bare å prøve seg frem og se hva som passer best sammen. Med min CPU kjører jeg 8x multiplier og 375FSB (3.00GHz) med NBVoltage på 1.301V og Vcore på 2.30V og Dram på 2.1V! Dette kjørte stabilt og tempen gikk på maks 62 grader. mer enn dette klarte jeg ikke ettersom temperaturen gikk for høyt og data krasjet. kjøling er stock intel vifte btw. skal snart få tak i bedre Endret 15. mai 2008 av Core2Duo_Dude Lenke til kommentar
OlivettiM24 Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Jeg opplevde faktisk e8400 som ganske kranglete i forhold til P5E, men det kan jo være batchen sin skyld. Jeg kopierer derfor inn posten min fra "8400- bad batch"-tråden, kanskje den kan være til hjelp? Jeg kjøpte den samme CPUen fra Amentio for to uker siden, og har i likhet med deg slitt med å få den over 3300 på en Asus P5E. Jeg må si at jeg ble skeptisk da jeg i tillegg så denne tråden, fordi CPUen så brukt ut da jeg fikk den (bare innepakket i plast). Jeg har også forlest meg på andre som har samme systemet som meg og sliter med overklokking, men i går kveld klarte jeg å løse problemet, og i natt var den stabil i Prime sju timer på 3700 Ghz (412 fsb), idle temp på 33 og max temp på 61, stort sett ligger den mellom 54-56 på 1,24 Volt. Problemet løste seg da jeg disabled "Loadline Calibration" i BIOS. De fleste anbefaler å sette den fra Auto til Enable, men for P5E var altså løsningen å disable den. Jeg måtte også disable CPU spread og PCIE spread for å få det stabilt. Kanskje det finnes lignende instillinger i din bios? PS! PSUen min er bare på 430 watt! System: Asus P5E m/nyeste bios E8400 (kjøpt fra Amentio, bulk edition) Thermaltake mini typhoon Arctic silver 5 MSI Geforce 8800 GTS PSU: Seasonic S12, 430 W 2 eldre western digital IDE- disker 7200 RPM Gammelt slitt Chieftec silverkabinett fra 2002 med masse 80mm vifter Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Jeg opplevde faktisk e8400 som ganske kranglete i forhold til P5E, men det kan jo være batchen sin skyld. Jeg kopierer derfor inn posten min fra "8400- bad batch"-tråden, kanskje den kan være til hjelp? Jeg kjøpte den samme CPUen fra Amentio for to uker siden, og har i likhet med deg slitt med å få den over 3300 på en Asus P5E. Jeg må si at jeg ble skeptisk da jeg i tillegg så denne tråden, fordi CPUen så brukt ut da jeg fikk den (bare innepakket i plast). Jeg har også forlest meg på andre som har samme systemet som meg og sliter med overklokking, men i går kveld klarte jeg å løse problemet, og i natt var den stabil i Prime sju timer på 3700 Ghz (412 fsb), idle temp på 33 og max temp på 61, stort sett ligger den mellom 54-56 på 1,24 Volt. Problemet løste seg da jeg disabled "Loadline Calibration" i BIOS. De fleste anbefaler å sette den fra Auto til Enable, men for P5E var altså løsningen å disable den. Jeg måtte også disable CPU spread og PCIE spread for å få det stabilt. Kanskje det finnes lignende instillinger i din bios? PS! PSUen min er bare på 430 watt! System: Asus P5E m/nyeste bios E8400 (kjøpt fra Amentio, bulk edition) Thermaltake mini typhoon Arctic silver 5 MSI Geforce 8800 GTS PSU: Seasonic S12, 430 W 2 eldre western digital IDE- disker 7200 RPM Gammelt slitt Chieftec silverkabinett fra 2002 med masse 80mm vifter Du som har nyeste bios, er det den aller nyeste beta eller den siste stable versjonen? Og har du mulighet for å sette FSB:RAM som 1:1 eller 5:4 osv? Jeg kjører fremdeles den eldste biosen og ser ingen mulighet for instilling av dette! Lenke til kommentar
OlivettiM24 Skrevet 15. mai 2008 Del Skrevet 15. mai 2008 Jeg opplevde faktisk e8400 som ganske kranglete i forhold til P5E, men det kan jo være batchen sin skyld. Jeg kopierer derfor inn posten min fra "8400- bad batch"-tråden, kanskje den kan være til hjelp? Jeg kjøpte den samme CPUen fra Amentio for to uker siden, og har i likhet med deg slitt med å få den over 3300 på en Asus P5E. Jeg må si at jeg ble skeptisk da jeg i tillegg så denne tråden, fordi CPUen så brukt ut da jeg fikk den (bare innepakket i plast). Jeg har også forlest meg på andre som har samme systemet som meg og sliter med overklokking, men i går kveld klarte jeg å løse problemet, og i natt var den stabil i Prime sju timer på 3700 Ghz (412 fsb), idle temp på 33 og max temp på 61, stort sett ligger den mellom 54-56 på 1,24 Volt. Problemet løste seg da jeg disabled "Loadline Calibration" i BIOS. De fleste anbefaler å sette den fra Auto til Enable, men for P5E var altså løsningen å disable den. Jeg måtte også disable CPU spread og PCIE spread for å få det stabilt. Kanskje det finnes lignende instillinger i din bios? PS! PSUen min er bare på 430 watt! System: Asus P5E m/nyeste bios E8400 (kjøpt fra Amentio, bulk edition) Thermaltake mini typhoon Arctic silver 5 MSI Geforce 8800 GTS PSU: Seasonic S12, 430 W 2 eldre western digital IDE- disker 7200 RPM Gammelt slitt Chieftec silverkabinett fra 2002 med masse 80mm vifter Du som har nyeste bios, er det den aller nyeste beta eller den siste stable versjonen? Og har du mulighet for å sette FSB:RAM som 1:1 eller 5:4 osv? Jeg kjører fremdeles den eldste biosen og ser ingen mulighet for instilling av dette! Det er den nyeste beta-biosen, og du kan fortsatt ikke sette FSB:RAM på annen måte enn statiske FSB, NB og RAM- innstillinger. Jeg har lest at det er mulig å flashe biosen på P5E med rampage-bios slik at kortet i prinsippet blir et rampage-kort, kanskje det er mulig å sette FSB:RAM der? Sjekk denne tråden for mer info, jeg fikk god peiling på kortet mitt ved å lese gjennom dette: THE Asus P5E X38 Thread Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå