Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Overklokking med Foxconn Mars og fasekjøler.

Anbefalte innlegg

Lørdag morgen kom fasekjøleren fra forumbruker Nassuz i posten. Etter testing på lørdagen, søndag og mandag har jeg noen resultater jeg tenkte jeg kunne dele med forumet. :)

Hardware:

Foxconn Mars

E8400, Q6600 G0, E8500 og E6300

Crusial ballistix 2*1GB PC8500

Shapphire 3870X2 (+ Shapphire 3870 Blue PCB)

Raptor 37.6GB systemdisk

Gigabyte Odin GT 800W

Oprativsystem: Windows vista 64-bit

Jeg bestemmte meg for at E8400'en skulle være først ut. Etter å ha klint litt vaselin rundt sokkelen på hovedkortet, monterte jeg cpu og fasekjøleren og startet opp kjøleren. I løpet av noen minutter var temperaturen rundt -48 grader, og

det var klart for å starte maskinen.

Først ville ikke maskinen boote, og jeg så at jeg hadde strammet fasekjøleren litt i meste laget, for hovedkortet stod i spenn. Etter en liten justering startet maskinen, og klokkingen kunne begynne.

60111713ez5.jpg

68388739il7.jpg

Selvsagt glemte jeg å kjøre superpi på 5Ghz, eller så glemte jeg rett å slett å lagre resultatet. :blush:

25356370er1.jpg

3dmark 06 med 3870X2 stock, mitt eksemplar er elendig til overklokking, er nødt for å få gjort noe med det...

Nå ville jeg teste Q6600'en litt, mens vista SP1 ble instalert på en annen maskin, som E8500'en som jeg skulle teste senere satt i.

Først en liten 3dmark på stock:

97216596ij6.jpg

Og så etter litt overklokking av prosessor:

64019723uj8.jpg

89836622zi8.jpg

68548036kb8.jpg

Da var det endelig tid for E8500...

86147427ew5.jpg

68278026ml5.jpg

3dmark06 med 3870X2 stock:

39533024my5.jpg

3dmark06 med crossfireX 3870X2 + 3780:

68021932ov9.jpg

Siden dette er ett P35 kort ble PCIE 4x porten en flaskehals, i tillegg til cpu. Derfor overklokket jeg også PCIE-bussen til 115Mhz, som ga noen hundre ekstra poeng:

13233593xn6.jpg

Det var alt jeg rakk før E8500'en og 3870-kortet skulle tilbake i maskinen som ble sendt i dag. På grunn av litt dårlig tid har jeg heller ikke brukt mye softwaretweaking. Jeg kommer til å teste mer med E8400'en, Q6600 og E6300'en fremover.

Jeg har imidlertid problemer med å få hovedkortet "stabilt" på over 555FSB, men jeg skal se om jeg kan gjøre noe med dette etter hvert. Det var dette som var den begrensende faktoren på E8400 hvertfall.

Bilder fra rigger kommer snart..

Så må jeg bare benytte anledningen til å takke Nassuz for en herlig fasekjøler.

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg syntes også den tiden på Q6600 var veldig dårlig, skal teste mer med denne.

Når det gjelder E6300 fikk jeg ikke tid til å begynne på denne før i dag, den står i maskinen nå. Ligger på rundt 3.8Ghz, men FSB på hk blir jo begrensningen her, så spørs om jeg ikke må gjøre noen tiltak for å komme lenger på 6300'en.

Lenke til kommentar
Ja, jeg syntes også den tiden på Q6600 var veldig dårlig, skal teste mer med denne.

Når det gjelder E6300 fikk jeg ikke tid til å begynne på denne før i dag, den står i maskinen nå. Ligger på rundt 3.8Ghz, men FSB på hk blir jo begrensningen her, så spørs om jeg ikke må gjøre noen tiltak for å komme lenger på 6300'en.

Når du har den på 3.8, hva er fsb,multiplier, Vcore etc på da?

Lenke til kommentar
Når du har den på 3.8, hva er fsb,multiplier, Vcore etc på da?

Jeg har ikke testet så nøye, satte bare FSB på 543 og v-core på ca 1.5, og det var selvsagt null problemer. tipper jeg kan ta v-core en god del lavere.

edit: Doh, trippelpost :blush:

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar

Maks FSB lå på 555 +/-. Er redd for at det er hovedkortet mitt som ikke vil lenger, mulig mitt eksemplar ikke er av de beste.

På torsdag eller fredag får jeg et Asus P45-kort, P5Q Deluxe, så får håpe dette presser FSB'en et stykke lenger. :)

Superpi'en hadde ingen tweaks utenom "classisk windowsstil" i vista.

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar

Takker!

Joda, foxconn har begynnt å lage noen rimelig heftige hovedkort etter hvert. Jeg tror jeg har vært litt uheldig med mitt eksemplar også, det er flere som klarer ca 575FSB uten å gjøre noen mods etc på hovedkortet. Håper også å få testet Foxconn X48 black ops snart, som også ser veldig lovende ut.

Lenke til kommentar

Aporopå fsb, jeg ble jo litt nyskjerrig på den Quaden du har der. Hvis du har prøvd den med vann/luft kjøler på et dugelig hk, lurer jeg på hvor mye den ekstreme kjøleren har hatt å si for max fsb?

Har selv et P5K Deluxe som jeg fikk stabilt opp til fsb 545 med E6600, men Q6600 stopper litt under fsb 470. Langt fra noen rekord, men heller ikke uvanlig har jeg inntrykk av.

Har også en vannkjøler som potensielt kan få vannet litt under 0 grader, pga mye kondens har jeg ikke testet så lav temp, men mitt intrykk med den gamle Quaden er at det stoppet rundt fsb 470 enten det var 20 eller 70 grader.

Så derfor lurte jeg litt på hvordan dette var hos deg med en så heftig kjøler? :)

Lenke til kommentar

Det er hovedkortet som ofte avgjør hvor langt en kommer med quad når det gjelder FSB. Foxconn Mars er kjent for å klare ca 500-510FSB, som er temmelig bra. Jeg tror jeg ville klart opp i mot det samme med luft/vann og lavere multiplier på cpu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...